Klasszikus

Csoda vagy micsoda

2005.12.06. 00:00
Ajánlom
Kicsit mintha el lenne kanászodva a Fesztiválzenekar. Haydn-Mozart-sorozatuk legutóbbi hangversenyén nem pont azt a vonóshangzást kaptuk tőlük, amihez hozzászoktattak, a hegedűsök mintha löttyedtebben húzták volna, az indítások sem voltak annyira együtt, az eljátszott műveket kidolgozták, de nem polírozták, maradt egy kis esetlegesség a zenélésben. Ami természetesen csak akkor baj, ha valami mással is gond van.

A koncert első száma alatt tehát ez szinte egyáltalán nem volt zavaró. Haydn Csoda szimfóniája szólt Gérard Korsten vezényletével, természetesen, izgalmas szünetekkel, még izgalmasabb hangzó részekkel. Korsten nem rossz típus, sokat dolgozik, de valahogy mégis szinte észrevehetetlen, eltáncolja a zenét, de mégsem szerepeli szét az estét, irányít, de egész lénye azt hangsúlyozza: nem ő a játékos, hanem az a sok ember a pódiumon. Minden nyersességgel együtt is megszólalt a szimfónia, és nem sikkadt el az első tétel, a második végig őrizte kiszámíthatatlanságát, soha nem lehetett tudni, hogy merre megyünk tovább. Aztán a harmadik tétel triójában egy kicsit az oboa olyan sípszerűen szólalt meg, fűzfán fütyülő rézangyal, nem volt éppenséggel szép, de lehet, hogy szándékos, és a zene népies hangjára utalt ez a szín. És a vége, a vége... Haydn a legmegfoghatatlanabb lángész, olyan könnyen és olyan görcsmentesen, kifogyhatatlanul és megunhatatlanul ontja a legjobb zenét. Nem szíve vérével írja és nem forró könnyeivel, és mégis elér a legfontosabb helyekig, fülig, szívig, agyig, gyomorig.

A program négy műsorszámából kettő is kakukktojás, Bruch és Sarasate nem illett tökéletesen a sorozatba. A különbség az, hogy Bruch tökéletlenül azért beleillik, nem nagy zene, de azért zene, és Gál-Tamási Mária magabiztosnak látszó, koncentrált és szenvedélyes szólója jót is tett neki. Az ember érteni véli a Fesztiválzenekar szép hangjának alapját: ilyen tehetségű muzsikusok játszanak benne. Sarasate Navarra című, két hegedűre és zenekarra írott művét viszont a virtuozitás tartja életben, és ha csak jó, de nem kirobbanó személyiségű hegedűsök játsszák, az egésznek nincs sok értelme. A nehéz szólamokat azért hibátlan előadásban hallhattuk Czenke Csabától és Szlávik Zsuzsától.

A zárószám kissé savanyúbb lett a reméltnél, Mozart nagy g-moll szimfóniáját eljátszották, de nem indokolták meg, hogy pontosan miért, az első ütemek még megnyugtatóan hatottak, rendben van, nem érzelgik túl az egészet, de aztán kiderült, hogy egyáltalán nem visznek sok érzelmet a játékba, viszont annyira tisztán és precízen sem játszanak, hogy ámuljunk a szerkezet tisztaságán vagy a szimfonikus zenekar varázsán. Ehhez képest viszont a megismételhetőket megismételték, úgyhogy szinte minden tétel leült a közepe táján. Az ember hajlamos arra gondolni, hogy a g-moll szimfóniát csak akkor érdemes előadni, ha különös ok van rá, valami, amit csak így lehet elmondani. De lehet, hogy csak el vagyunk kényeztetve.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Klasszikus

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Színház

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Jazz/World

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.