Klasszikus

Csoda vagy micsoda

2005.12.06. 00:00
Ajánlom
Kicsit mintha el lenne kanászodva a Fesztiválzenekar. Haydn-Mozart-sorozatuk legutóbbi hangversenyén nem pont azt a vonóshangzást kaptuk tőlük, amihez hozzászoktattak, a hegedűsök mintha löttyedtebben húzták volna, az indítások sem voltak annyira együtt, az eljátszott műveket kidolgozták, de nem polírozták, maradt egy kis esetlegesség a zenélésben. Ami természetesen csak akkor baj, ha valami mással is gond van.

A koncert első száma alatt tehát ez szinte egyáltalán nem volt zavaró. Haydn Csoda szimfóniája szólt Gérard Korsten vezényletével, természetesen, izgalmas szünetekkel, még izgalmasabb hangzó részekkel. Korsten nem rossz típus, sokat dolgozik, de valahogy mégis szinte észrevehetetlen, eltáncolja a zenét, de mégsem szerepeli szét az estét, irányít, de egész lénye azt hangsúlyozza: nem ő a játékos, hanem az a sok ember a pódiumon. Minden nyersességgel együtt is megszólalt a szimfónia, és nem sikkadt el az első tétel, a második végig őrizte kiszámíthatatlanságát, soha nem lehetett tudni, hogy merre megyünk tovább. Aztán a harmadik tétel triójában egy kicsit az oboa olyan sípszerűen szólalt meg, fűzfán fütyülő rézangyal, nem volt éppenséggel szép, de lehet, hogy szándékos, és a zene népies hangjára utalt ez a szín. És a vége, a vége... Haydn a legmegfoghatatlanabb lángész, olyan könnyen és olyan görcsmentesen, kifogyhatatlanul és megunhatatlanul ontja a legjobb zenét. Nem szíve vérével írja és nem forró könnyeivel, és mégis elér a legfontosabb helyekig, fülig, szívig, agyig, gyomorig.

A program négy műsorszámából kettő is kakukktojás, Bruch és Sarasate nem illett tökéletesen a sorozatba. A különbség az, hogy Bruch tökéletlenül azért beleillik, nem nagy zene, de azért zene, és Gál-Tamási Mária magabiztosnak látszó, koncentrált és szenvedélyes szólója jót is tett neki. Az ember érteni véli a Fesztiválzenekar szép hangjának alapját: ilyen tehetségű muzsikusok játszanak benne. Sarasate Navarra című, két hegedűre és zenekarra írott művét viszont a virtuozitás tartja életben, és ha csak jó, de nem kirobbanó személyiségű hegedűsök játsszák, az egésznek nincs sok értelme. A nehéz szólamokat azért hibátlan előadásban hallhattuk Czenke Csabától és Szlávik Zsuzsától.

A zárószám kissé savanyúbb lett a reméltnél, Mozart nagy g-moll szimfóniáját eljátszották, de nem indokolták meg, hogy pontosan miért, az első ütemek még megnyugtatóan hatottak, rendben van, nem érzelgik túl az egészet, de aztán kiderült, hogy egyáltalán nem visznek sok érzelmet a játékba, viszont annyira tisztán és precízen sem játszanak, hogy ámuljunk a szerkezet tisztaságán vagy a szimfonikus zenekar varázsán. Ehhez képest viszont a megismételhetőket megismételték, úgyhogy szinte minden tétel leült a közepe táján. Az ember hajlamos arra gondolni, hogy a g-moll szimfóniát csak akkor érdemes előadni, ha különös ok van rá, valami, amit csak így lehet elmondani. De lehet, hogy csak el vagyunk kényeztetve.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.