Klasszikus

Csoda vagy micsoda

2005.12.06. 00:00
Ajánlom
Kicsit mintha el lenne kanászodva a Fesztiválzenekar. Haydn-Mozart-sorozatuk legutóbbi hangversenyén nem pont azt a vonóshangzást kaptuk tőlük, amihez hozzászoktattak, a hegedűsök mintha löttyedtebben húzták volna, az indítások sem voltak annyira együtt, az eljátszott műveket kidolgozták, de nem polírozták, maradt egy kis esetlegesség a zenélésben. Ami természetesen csak akkor baj, ha valami mással is gond van.

A koncert első száma alatt tehát ez szinte egyáltalán nem volt zavaró. Haydn Csoda szimfóniája szólt Gérard Korsten vezényletével, természetesen, izgalmas szünetekkel, még izgalmasabb hangzó részekkel. Korsten nem rossz típus, sokat dolgozik, de valahogy mégis szinte észrevehetetlen, eltáncolja a zenét, de mégsem szerepeli szét az estét, irányít, de egész lénye azt hangsúlyozza: nem ő a játékos, hanem az a sok ember a pódiumon. Minden nyersességgel együtt is megszólalt a szimfónia, és nem sikkadt el az első tétel, a második végig őrizte kiszámíthatatlanságát, soha nem lehetett tudni, hogy merre megyünk tovább. Aztán a harmadik tétel triójában egy kicsit az oboa olyan sípszerűen szólalt meg, fűzfán fütyülő rézangyal, nem volt éppenséggel szép, de lehet, hogy szándékos, és a zene népies hangjára utalt ez a szín. És a vége, a vége... Haydn a legmegfoghatatlanabb lángész, olyan könnyen és olyan görcsmentesen, kifogyhatatlanul és megunhatatlanul ontja a legjobb zenét. Nem szíve vérével írja és nem forró könnyeivel, és mégis elér a legfontosabb helyekig, fülig, szívig, agyig, gyomorig.

A program négy műsorszámából kettő is kakukktojás, Bruch és Sarasate nem illett tökéletesen a sorozatba. A különbség az, hogy Bruch tökéletlenül azért beleillik, nem nagy zene, de azért zene, és Gál-Tamási Mária magabiztosnak látszó, koncentrált és szenvedélyes szólója jót is tett neki. Az ember érteni véli a Fesztiválzenekar szép hangjának alapját: ilyen tehetségű muzsikusok játszanak benne. Sarasate Navarra című, két hegedűre és zenekarra írott művét viszont a virtuozitás tartja életben, és ha csak jó, de nem kirobbanó személyiségű hegedűsök játsszák, az egésznek nincs sok értelme. A nehéz szólamokat azért hibátlan előadásban hallhattuk Czenke Csabától és Szlávik Zsuzsától.

A zárószám kissé savanyúbb lett a reméltnél, Mozart nagy g-moll szimfóniáját eljátszották, de nem indokolták meg, hogy pontosan miért, az első ütemek még megnyugtatóan hatottak, rendben van, nem érzelgik túl az egészet, de aztán kiderült, hogy egyáltalán nem visznek sok érzelmet a játékba, viszont annyira tisztán és precízen sem játszanak, hogy ámuljunk a szerkezet tisztaságán vagy a szimfonikus zenekar varázsán. Ehhez képest viszont a megismételhetőket megismételték, úgyhogy szinte minden tétel leült a közepe táján. Az ember hajlamos arra gondolni, hogy a g-moll szimfóniát csak akkor érdemes előadni, ha különös ok van rá, valami, amit csak így lehet elmondani. De lehet, hogy csak el vagyunk kényeztetve.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.