Klasszikus

Csodadoktort!

2006.04.06. 00:00
Ajánlom
A Tavaszi Fesztivál hivatalos zárókoncertjén – Daniele Gatti vezényletével – a Royal Philharmonic Orchestra adott hangversenyt. Rosszul kezdődött az este (helyesebben: nem kezdődött el), bombát kerestek az illetékes szakemberek. Nyilván egy elmebeteg szórakozott.

Aztán Gatti bejött, láthatóan nem jó lelkiállapotban. Erre rá is ment a koncert nyitószáma, a Figaro-nyitány. A zenekar hírnevéhez méltó módon szólt, de nem hírnevéhez méltón játszott. A folytatás – Stravinsky: Tűzmadár-szvit – már egyértelműen jelezte, hogy kiváló zenekar ül a pódiumon, Gatti értelmezése, vezénylése viszont nem ér fel a közelmúlt Tűzmadár-vendégjátékaihoz (Rattle, Salonen). Ennél azonban jóval bosszantóbb dolgok is történtek.

Körülbelül két perccel a Tűzmadár kezdete után (akkor, amikor a zenekar megpróbált szépen, halkan, érzékenyen játszani) az első sorok valamelyikében felállt egy fiatal hölgy, és tűsarkú cipőjében magabiztos, határozott kopogással végigvonult a Kongresszusi Központ parkettáján, és távozott. Nem csodálkoztam volna, ha a produkció hallatán a xilofonos látványosan széttépi a diplomáját. Utálom a „szőke nőkről ” szóló vicceket, de a hölgy bizony szőke volt, s ha véletlenül olvassa ezt a cikket, akkor üzenem, hogy szégyellje magát (kivéve, ha szülési fájdalmai voltak, ami karcsú derekát nézve azonban kevéssé valószínű).

Ám az atrocitások ezzel még korántsem értek véget. Ahogy 20 decibel alá esett a hangerő, irgalmatlan krahácsolásba és váladék-felszakítási manőverekbe kezdtek egy páran, nyilván azt gondolták, hogy a zeneszerző elrontott valamit, ugyanis itt nincs helye pianissimónak. Nem olcsó a jegy egy ilyen koncertre, az árából futná a legdrágább gyógyszerekre és egy belvárosi magánorvosra is, költsék arra! Egyébként gondolták volna, hogy a Tűzmadár szörnyfestő-harsonáit túl lehet harsogni papírzsebkendő és cukorkás zacskók zörgetésével? Arra kérek minden elmebeteget (telefonáló), hisztérikát (szőke nő) és tbc-st, hogy ne sürgölődjenek semmilyen koncert környékén, keressék fel inkább Despinát, a csodadoktort!

Ilyen körülmények között szinte váratlan volt, hogy a Tűzmadár végén azért csak éreztünk valamiféle emelkedést, de azt hiszem, ez inkább Stravinsky érdeme. A szünet után Sosztakovics V. szimfóniája hangzott el. Nem tudtam szabadulni egy régi Gatti-élményemtől, amely Mahler V. szimfóniájának CD-felvételéhez kapcsolódott – akkor úgy éreztem, hogy Gattinak nem áll jól Mahler. Úgy tűnik, Sosztakovicshoz több köze van. Valószínűleg az orosz komponista művei vezényléstechnikailag is könnyebbek (hosszú ostinátók, induló-ritmusok, egyszerű ritmusképletek, tá-titi, tá-titi, gyakori unisonók és világos hangszerelés), néha elégnek tűnik egy határozott indítás, és a gépezet forog magától. Megnyugtató magabiztossággal követték egymást a tételek, s a végén már kezdett volna kialakulni valamiféle sikerszerű tapsolás is, de Gatti jelezte, hogy neki elég volt. Hát, nekem se volt hangulatom maradni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rolla Jánosra emlékeznek az Óbudai Társaskörben

Kelemen Barnabás és Perényi Miklós lép színpadra az Anima Musicae Kamarazenekar szólistájaként, de Jávori Ferenc Fegya is közreműködik a Rolla János 80 című emlékkoncerten az Óbudai Társaskörben, szeptember 30-án.
Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.