Klasszikus

Csonka András távozik a Müpa vezetéséből

2012.09.05. 14:03
Ajánlom
A Művészetek Palotája produkciós vezérigazgató-helyettese október elejétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kulturális igazgatója lesz.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa szeptember 5-én döntött a munkakörre kiírt pályázatokról. Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója a elfogadta a döntést. A kulturális szakember a kezdetektől, 2004-től részt vett a Művészetek Palotája intézményi felépítésében. Csonka András 2006-tól már vezérigazgató-helyettesként segítette az intézmény szervezeti és működési rendjének kialakítását, majd 2007-től az előadóművészeti központ tartalmi és programkínálatának felépítését. A közlemény szerint Csonka András új pozíciójában tovább erősítheti "az eleve szoros szakmai és stratégiai kapcsolatban lévő két nemzeti kulturális intézmény további együttműködését".

"Önálló művészeti arculatot szeretnénk adni a Zeneakadémiának. A 2013 őszén, Liszt Ferenc születésnapjához közeli időpontban megnyíló Liszt Ferenc téri épület korábban csak az oktatási célokat szolgálta, és befogadott rendezvényeket" - mondta el Csonka András. "Ahogy a pályázatomban is megírtam, a Zeneakadémia nagytermének és az egyetemnek a hagyományai adják az elképzeléseim egyik pillérét, a másik az innováció, ez a mai Zeneakadémia küldetése, hiszen új és új tehetségeket bocsájt ki" - mutatott rá az új kulturális igazgató.

Az értesülések szerint az előkészítés finisében van a Concerto Budapest, mint rezidens zenekar integrálása az egyetembe, ha ennek anyagi forrásai is meglesznek 2013-ra, Csonka terveit ez megkönnyíti a saját műsorok kialakításában. A jövendő kulturális igazgató ugyanakkor hangsúlyozta, szeretné, ha a felújítás előtti bérletsorozatok egy része visszatérne a Zeneakadémiára, a magyar szimfonikus zenekarok itt is fellépnének. "A Budapesti Fesztiválzenekar például a nagyterem bezárása előtt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe szervezett bérletei mellett a Zeneakadémián is jelen volt egy sorozattal, 2013-tól erre ismét lehetőségük nyílik, és például a Nemzeti Filharmonikusokat is szívesen látnánk egy szériával megint a Liszt Ferenc téren. A Jakobi László által szervezett Zongora bérlet itt indult, ez is visszatérhet" - fűzte hozzá.

Komoly szerepet szán Csonka András a kamarazenének, amelynek akusztikailag és hangulatban is ideális helye a Zeneakadémia. Minthogy a kisterem visszakapja zsinórpadlását és zenekari árok is létesül, nemcsak az operatanszak vizsgáinak színhelye lehetne. "Pályázatot tervezünk kiírni ide készülő kortárs operára, hiszen az egyetem adja a jövő fiatal komponistáit. A napi operajátszásból hiányzó barokk repertoár is megszólalhatna a 350 személyes teremben" - részletezte Csonka András.

Az egyetem szervezeti keretén belül áll fel az új igazgatóság. "Teljes vertikumot szeretnék kiépíteni. Az igazgatóságban összpontosul majd minden nyilvános intézményi rész, a Régi Zeneakadémia és Liszt Emlékmúzeum, a köröndi Kodály Múzeum, az erős kulturális profil marketingje és kommunikációja, a közönségszervezés és jegyértékesítés. És jelentős kulturális turisztikai, és iskolai nevelési tevékenységet is folytatunk, összekötve például a múzeumlátogatásokat a koncertekkel."

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.