Klasszikus

Csúcspont egy ragyogó Schumann-kvintettel

2019.08.30. 10:25
Ajánlom
Érdi Tamás és a Keller Vonósnégyes koncertjén Schumann zongoraötösének scherzója kétfajta megközelítésben is elhangzott.

Mint korábbi beszámolóm alapján a Fidelio olvasói értesülhettek róla, július 29-én a Klassz a pARTon fesztivál balatonfüredi hangversenyét hallgattam meg. Az ezzel egyidejűleg megtartott tihanyi koncerten ezért nem lehettem jelen. Most eljutott azonban hozzám a Keller Quartet és Érdi Tamás tihanyi fellépésének jó minőségű rádiófelvétele, s ez annak ellenére írásra serkent, hogy a háromból csupán a vonósnégyes közreműködésével felcsendülő két műsorszámot örökíti meg. Ez a két mű Mozart K. 138-as F-dúr vonósnégyes-divertimentója és Schumann csodálatos Esz-dúr zongoraötöse.

A Mozart-darabbal manapság többnyire vonós kamarazenekarok programjában találkozhatunk; ám a legjobb zenekari előadás sem érzékeltetheti olyan plasztikusan a mindössze 16 éves Mozart művében a belső szólamok – az F-dúr darabbal egyidőben keletkezett másik két divertimentóhoz képest is feltűnő – rajzos kidolgozottságát, mint az eredetileg elképzelt apparátus, a vonósnégyes általi megszólaltatás. Különösen, ha olyan együttesről van szó, mint a Keller András–Környei Zsófia–Homoki Gábor–Takács Ákos összetételű Keller-kvartett. Persze a kitűnő Környei és Homoki mellett a szélső szólamok is méltó kezekben voltak.

Keller András ma is elbűvöli a hallgatót hangjának, dallamainak édességével, miközben játéka maga a makulátlan precizitás;

Takács Ákos pedig még pianóban vagy staccato hangokat játszva is erőteljes és feszes alapként szolgálja a kiegyensúlyozott és kristálytiszta együttes hangzást. Különösen tetszett a zárótételnek a verbunkos-áthallásokat hangsúlyozó, szilaj karaktere, s az, hogy Homoki és Takács valahogyan pizzicato játék nélkül is a megtévesztésig hűen imitálta a cimbalmos akkordfelbontásait. (Viszont kár volt a nyitótételben ismétléseket elhagyni.)

9P2A3501-214021.jpg

Környei Zsófia (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Az est nagy élménye persze a kamarazene-irodalom egyik magnum opusának, a Schumann-kvintettnek az előadása volt. A kivételes élmény záloga a vonósok és a zongorista, Érdi Tamás különleges affinitása volt egymáshoz és egymás zenei attitűdjéhez. Ha megállapítom, hogy

Érdi játékának kulcsfontosságú tényezője az artikuláció és a billentés kivételes differenciáltsága és érzékenysége volt,

akkor már a fentiek alapján is sejthető, hogy a vonósnégyes és a zongorista jól megérthették egymást. S valóban, pontosan ez volt a helyzet – azzal a végeredménnyel, hogy olyan Schumann-előadást hallottunk, amelynek hőfoka, szenvedélyessége magával ragadó volt azzal együtt, hogy a szó szoros értelmében minden hang a helyén volt, kontrollálva volt és külön-külön is maximális figyelemben részesült.

9P2A3437-214020.jpg

Keller András (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A darab szinte minden előadóját egyenként is ki kell emelnünk. Az első hegedű itt persze nem játszik olyasfajta szólista-szerepet, mint a Mozart-divertimentóban, Keller játékának, hangjának varázslatos szépsége azonban, amely ugyanakkor robbanékony energiával van telítve, ezúttal is meghatározó jelentőséggel bírt. A kvintett egyik jellegzetessége a brácsa kulcsfontosságú szerepe a mű számos pontján, mindenekelőtt a Marcia tételben, ahol legmélyebb hangja, a kis c, az eszelősség határáig ott dobol újra meg újra. Ezt a szólamot kevesen tudják olyan szuggesztíven megformálni, mint Homoki Gábor. Azután ott van Takács Ákos, aki pontosan hallja a többieket, a teljes zenei szövetet, s aki a súlyt és a súlytalan könnyedséget remek ízléssel és zenei ösztönnel tudja váltogatni és modulálni. 

erdi-112032.jpg

Érdi Tamás (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka, Klassz a pARTon!)

Érdi Tamásról nehéz többet mondani annál, mint hogy a rá jellemző, Kocsis Zoltán által is sokszorosan aláhúzott érzékenységet – a hangok iránt, a partnerek iránt – már-már érthetetlen tökéllyel tudja összeegyeztetni a kotta maradéktalanul precíz, az utolsó harminckettedig pontosan lekottázható hangzó rekonstrukciójával.

S milyen életteliek és kérlelhetetlenül precízek voltak a darab szinkópás ritmusjátékai, szólamok közti feleselései! 

Végül még egy eredeti előadói megoldásra szeretném felhívni a figyelmet. Az Esz-dúr zongoraötösnek, amelynek minden réséből bőséggel bugyog elő az ihlet, talán egyetlen gyengéje van: az, hogy a kirobbanó erejű, Molto vivace tempójú scherzót egy mérsékeltebb tempójú, és fugatóival egy csöppet talán túlkomplikált (bár ugyancsak igen szuggesztív) finale követi, s ez sok előadásban azt eredményezi, hogy úgy érezhetjük: a mű kétszer ér véget. Mint annyi mindent, Kellerék és Érdi ezt a problémát is újra gondolhatták, ezért játszották a Scherzót kevésbé „hálás”, vagyis a szokásosnál szelídebb tempóban. Ezáltal viszont megnyerve azt, hogy a zárótétel kezdete és egésze így jóval kevésbé hatott esésként. Figyelemreméltó megoldás!

Ilyen volt: Barokk kalandok Tihanyban

Kapcsolódó

Ilyen volt: Barokk kalandok Tihanyban

Kis Klassz a pARTon-sorozatomat két tihanyi hangversenyről szóló beszámolóval zárom – mint legutóbb, most is rádiófelvételek alapján írok. Mindkét koncert programján barokk kompozíciók szerepeltek, és Johann Sebastian Bach művei mindkettőben hangsúlyos szerepet kaptak – ám mégis két nagyon különböző karakterű hangversenyről van szó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Zenés színház

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.
Klasszikus portré

Kortársai zenészként és orgonaszakértőként ismerték

Bárki viheti annyira mint ő, ha kitartóan gyakorol - vélekedett minden idők egyik legnagyobb zenei lángelméje. 1750. július 28-án halt meg Johann Sebastian Bach, aki más jelölt hiányában kapta csak meg a Tamás-templombeli állást.
Klasszikus hír

Ide hallgasson! – Új, miniatűr zeneművet írt Kurtág György

A 94 éves mester is csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez, és egy miniatűr elektronikus kompozíciót alkotott egy meglévő témára.