Klasszikus

Cudar világ

2002.10.05. 00:00
Ajánlom
Nem iszonyú, nem botrányos, nem felháborító, csak akadozó, koncepciótlan és unalmas a Mágnás Miska az Operett Színházban. A két meghívott sztár közül Verebes István szerződtetése a nagyobb talány.

Bajor Imre szintén nagy művész, akkora, hogy dolgoznia már nem is kell, de amit tud, azt beilleszti az előadásba, és ha bukfencezik egyet, akkor arra bejön az ütemes taps. Verebes viszont rendezőként nem tud mit kezdeni sem a művel, sem a társulattal. Nem kezdődik el a darab, húsz percen át próbálnak prózában poénokat mondani a nyitány után, de egyik sem ül, mert a hajdani Baracs úr, Virágh József egyrészt idő előtt lett Gidává öregítve, másrészt a csattanós színpadi társalgásnak nem éppen mestere. Alapvető fontosságúnak tudott alakok veszítik el a szerepüket, Pixi és Mixi grófot például minden következmény nélkül ki lehetett volna húzni a darabból, és legalább hamarabb végeztünk volna. Rossz az előadás ritmusa, bár ennek vannak kellemes következményei, a néző a szünetben csak tölti magába a kávét, perecet, energiaitalokat, mert érzi, hogy hosszú lesz még a menetelés, aztán a második felvonás egyáltalán nem olyan kibírhatatlan.

A gyenge és bizonytalan rendezés miatt nem meglepő, hogy stílusát tekintve három részre esik szét a szereplőgárda. Vannak a régi operettesek, akik elvirágzóban is imponálóak. Nem maradt sok Lehoczky Zsuzsa hangjából, de ahogy megáll a színpadon, és elénekli franciás kupléját, abban stílus van, annak formája van, arra el kell csöndesülni, oda kell nézni. Oszvald Marika Marcsaként fenomenális, és a produkció lényege nem az, hogy „még mindig milyen jó”, hanem hogy nincs nála jobb. Nem, nem is ez a lényeg. Hanem amikor rogyásig körbetáncolja Miskát, vagy ahogy odadob mindent egy poén kedvéért, bejön Mary komtesszként, lába közé tekeredik az uszály, hátranyúl a lába között, előrerántja a ruháját, és ezzel a lendülettel hanyatt vágódik, lába az égnek. Persze röhögni kell, csakhogy a bohócösztön és a tetszeni vágyás ilyen kristálytiszta formájában bizony megható, mert arról is szól, hogy valaki hogyan viszonyul a munkájához és a közönségéhez. Szokatlan szó egy operett kapcsán a katarzis, de ez privát megrendülés, nem a műből fakad, hanem a szereplőből. Ha van Oszvald Marika rajongói club, akkor ezúton kérem a felvételemet.

A másik réteg az ifjú titánoké, akik színpadi szerencsétlenkedésüket nem tudják zenébe fojtani, mert furcsa módon abban sem nagyon erősek, a Rollát éneklő Keszei Borbála hangja számára lassan már nem lesz megfelelően kisméretű színház az országban. Vadász Zsolton pedig a jó szándékon kívül nem sok látszott. A harmadik réteg maga a sztár, akinek az a feladata, hogy behozza a közönséget, ilyenformán szereplése nem művészi, hanem gazdasági kérdés.

A zenei megvalósítás a bemutatón nem állt messze a katasztrófától, a zenekar trotty-trotty stílusban ritmizált, ami, ha ráénekelnek, akkor sem nagy élmény, de ha ez akar lenni a nyitány, akkor tényleg szörnyű. Pedig a karmester Makláry Lászlót jó szakembernek szokás tartani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.