Klasszikus

Cura az esőben

2004.08.10. 00:00
Ajánlom
Nem is az eső akadályozza meg az embert abban, hogy határozott véleményt mondjon José Cura és Kocsis Zoltán közös gyulai koncertjéről, mint inkább a hangosítás színvonala.

Rossz mikrofonokkal, még rosszabb hangszórókból szóltak az első részben az olasz operarészletek. Annyi megsejthető, hogy egy erőteljes hang szól, sötét színben, megmaradt régi jellegzetessége, Cura valahogy most is rázár a megtalált hangokra, és mintha egy kicsit orrosabban énekelne, mint egy évvel ezelőtt, ámbár ki tudja megmondani, lehet, hogy csak az erősítés emelte ki az orrtartományt.

Egyébként pedig nagyon jó, amit José Cura ad a közönségnek. Bejön, kedves, jóképű, nemcsak a legelcsépeltebb operarészleteket énekli, és bámulatos érzéke van ahhoz, hogy a hallgatóságot is bevonja a játékba. "Remélem, nem kapok be éneklés közben egy szúnyogot" - kezdi, aztán megkérdi, hogy ha van kivetítő, akkor miért figyelik őt távcsővel. De egyáltalán nem bántó, a közönség nevet, jóban vagyunk, örülünk egymásnak. És az érdekeink is közösek: Cura siet, leállítja a tapsokat, haladjunk, mert közeledik az eső, a háttérben a felhőket exhibicionista villámok mutogatják.

Sietünk. Ettől aztán nincs nagy hangulat, elhangzik, ami kell, csak az első részt záró argentin dalokra ered el az eső. Kocsis Zoltán a karmesteri emelvényről hátrafelé nézeget, gondterheltnek látszik, Cura megkérdi a közönségtől, hogy folytassa-e, harsány yes a válasz, belekezd tehát az utolsó dalba, közben kinyílnak az esernyők, a technikusok idegesen szaladgálnak,

lefedik a hangszórókat és a kivetítőhöz kapcsolt kamerát. Mire vége a dalnak, zuhog.

Reménytelennek látszik a helyzet, a szünet mégsem nyúlik hosszabbra a szokásosnál. A műanyag székeket persze lehetetlen szárazra törölni, bár a rendezők mindent elkövetnek. A második részben Cura a karmester, Kocsisnak majd Rachmaninov 2. zongoraversenyét kellene eljátszania. Amíg ráhangolódásként a Galántai táncok mennek, újra rákezd az eső, és ezúttal már nemcsak a közönség tűrőképességét teszi próbára, mert az üstdobra is hullik az áldás. Cura tehát leinti a zenekart, megint emberek szaladgálnak nejlonokkal, egy hang arra biztatja a közönséget, hogy várjanak még. Sajnos, két zápor már több, mint amit Rachmaninov elbír, pedig utólag kiderül, hogy a koncertet befejezték. Agyő, Gyula, amíg még szépek az emlékek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.