Klasszikus

Cziffra-élmények II.

2016.01.28. 08:43
Ajánlom
Hamarosan kezdődik a Cziffra-fesztivál. Sorozatunkban ehhez kapcsolódva néhány híres magyar zenészt kérdeztünk Cziffra Györgyről, akik fellépnek a zongoraművész emlékére megrendezendő eseményen. Kelemen Barnabásnak van személyes Cziffra-élménye, művészi hozzáállásukban is sok a hasonlóság.

- Milyen személyes emlék fűzi Cziffra Györgyhöz?

- Nagyon különleges emlék visszagondolni az idős Cziffra egyik budapesti koncertjére, ahol egy Mozart-zongoraversenyt adott elő a Liszt Ferenc Kamarazenekarral.

Kelemen Barnabás

Kelemen Barnabás

Kisgyerekként is feledhetetlen élmény volt hallani, a karizmáját élőben érezni. Emellett számos felvételét ismerem, elsősorban Liszt műveiből, de a Chopin-előadásai is egészen lenyűgözőek. Ha bekapcsolom a rádiót, szinte bármikor nagy valószínűséggel eltalálom, ha ő zongorázik.

- Mitől egyéni Cziffra hangja?

- Sok virtuóz zenész létezett, de nála a virtuozitás mértéke párját ritkítja. De ez még nem minden. A hegedűművészek közt is vannak virtuózok, de mindez csak akkor ér valamit, ha személyes hang is társul hozzá. Az embert beszédében is a csak rá jellemző hangminősége, artikulációja teszi egyedivé. Nem lehet erről beszélni, meg kell hallgatni. Legtöbb ember ránéz egy hegedűre, de nem tudja megmondani, hogy ki készítette. Egy hangszer-specialista akár egy apró részletéből meg tudja mondani. Cziffra olyan, hogy évszázadok után is felismerhető lesz a hangja – ezt nevezik zsenialitásnak.

- A hegedűművészek közül kihez hasonlítaná Cziffrát?

- Talán Heifetzhez. Vagy bárkihez, aki egyéniség. De ez csak párhuzam, mert az egyéniség lényege, hogy abszolút összehasonlítás nem lehetséges. Az egyedi, az egyéni az, amit hiányolok a legtöbb kortárs könnyűzenében is, és ez az, amit hiányolunk az elektronikusan manipulált, stúdióban felvett, digitálisan rögzített és sokak által hallgatható felvételekben. Elvileg jó, hogy a zene mindenkihez eljut – másrészt kezd kialakulni egy olyan hatása, hogy felemeli az élő koncertek súlyát. Úgy érzem, túljutottunk azon a mélyponton, melyet a 90-es óta emlegettek, ma ismét érdemes hangversenyre járni, mert mást kap a hallgató, mint a felvételeken.

- Hogy kapcsolódik Ön a Cziffra-fesztiválhoz?

- Az én nagyapám volt az a bizonyos Pertis Pali, aki a cigányprímások közt az egyik legismertebb volt – biztos vagyok benne, hogy Cziffra is tudott róla, és könnyen lehet, hogy ismerte is. A másik kapcsolódás a mű: Brahms g-moll zongoranégyesének a 4. tétele egyértelműen kötődik a cigányzenéhez (ahogy a tétel címe – Rondo alla Zingarese – is mutatja). Állítólag Brahms inkognitóban járt Magyarországon, hogy igazi cigányzenét hallgasson és inspirálódjon belőle.

Kelemen Barnabás

Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Kodály Filharmónia)

- A régi korok jobban kedveztek az egyéniségeknek? Másképp kérdezve: ha ma valaki egyéniség, az előny vagy hátrány?

- Ma több ember tanul zenélni, de ez nem jelenti, hogy több egyéniség születne. Viszont ha több a zenész, hozzájuk képest kevesebbnek tűnik az egyéniségek száma – ám ez csak arány kérdése. Fájóbb probléma a zeneszerző-egyéniségek kérdése, de ez egy másik beszélgetés tárgya lehetne. Annak nagyon örülök, hogy az én játékomat is könnyen felismerik. Kölnben tanítok, és próbáltam a növendékeimet megviccelni. Egy régies hangulatú és hangminőségű felvételemet játszottam le nekik Bruch hegedűversenyéből, ám néhány pillanat múlva összenéztek, elnevették magukat, felismerték, hogy „hiszen ez a tanár úr”. Tanárként feladatomnak érzem, amit Hubay is vallott. Az ő tanítványait nem a tanáruk hangjáról lehet felismerni. Hubay Jenő tanítványait nem lehet beskatulyázni. Minden növendékében – Arányi Jelliben, Gertler Endrében, Zathureczky Edében, Szigeti Józsefben, Végh Sándorban, Varga Tiborban, Martzy Johannában – csak annyi a közös, hogy magyarok voltak, és tanította őket Hubay. De mind egyéniségek voltak. Ám ha Hubayt emlegetjük, akkor Böhm Józsefet is illik megnevezni, mert Hubay is Böhm-növendék volt, nem akármilyen társakkal: Flesch Károly, Reményi Ede, Joachim József is Böhmhöz járt. A Bécsben is tanító Böhm alapította meg a magyar hegedűiskolát, Hubay pedig kiteljesítette.

- Hubay a magyar vonósnégyes-történelmen is rajta hagyta a névjegyét.

- A nagy magyar vonósnégyesek – Magyar kvartett, Végh-vonósnégyes, Roth-kvartett – örököseinek mi is boldogan valljuk magunkat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.