Klasszikus

Cziffra-élmények II.

2016.01.28. 08:43
Ajánlom
Hamarosan kezdődik a Cziffra-fesztivál. Sorozatunkban ehhez kapcsolódva néhány híres magyar zenészt kérdeztünk Cziffra Györgyről, akik fellépnek a zongoraművész emlékére megrendezendő eseményen. Kelemen Barnabásnak van személyes Cziffra-élménye, művészi hozzáállásukban is sok a hasonlóság.

- Milyen személyes emlék fűzi Cziffra Györgyhöz?

- Nagyon különleges emlék visszagondolni az idős Cziffra egyik budapesti koncertjére, ahol egy Mozart-zongoraversenyt adott elő a Liszt Ferenc Kamarazenekarral.

Kelemen Barnabás

Kelemen Barnabás

Kisgyerekként is feledhetetlen élmény volt hallani, a karizmáját élőben érezni. Emellett számos felvételét ismerem, elsősorban Liszt műveiből, de a Chopin-előadásai is egészen lenyűgözőek. Ha bekapcsolom a rádiót, szinte bármikor nagy valószínűséggel eltalálom, ha ő zongorázik.

- Mitől egyéni Cziffra hangja?

- Sok virtuóz zenész létezett, de nála a virtuozitás mértéke párját ritkítja. De ez még nem minden. A hegedűművészek közt is vannak virtuózok, de mindez csak akkor ér valamit, ha személyes hang is társul hozzá. Az embert beszédében is a csak rá jellemző hangminősége, artikulációja teszi egyedivé. Nem lehet erről beszélni, meg kell hallgatni. Legtöbb ember ránéz egy hegedűre, de nem tudja megmondani, hogy ki készítette. Egy hangszer-specialista akár egy apró részletéből meg tudja mondani. Cziffra olyan, hogy évszázadok után is felismerhető lesz a hangja – ezt nevezik zsenialitásnak.

- A hegedűművészek közül kihez hasonlítaná Cziffrát?

- Talán Heifetzhez. Vagy bárkihez, aki egyéniség. De ez csak párhuzam, mert az egyéniség lényege, hogy abszolút összehasonlítás nem lehetséges. Az egyedi, az egyéni az, amit hiányolok a legtöbb kortárs könnyűzenében is, és ez az, amit hiányolunk az elektronikusan manipulált, stúdióban felvett, digitálisan rögzített és sokak által hallgatható felvételekben. Elvileg jó, hogy a zene mindenkihez eljut – másrészt kezd kialakulni egy olyan hatása, hogy felemeli az élő koncertek súlyát. Úgy érzem, túljutottunk azon a mélyponton, melyet a 90-es óta emlegettek, ma ismét érdemes hangversenyre járni, mert mást kap a hallgató, mint a felvételeken.

- Hogy kapcsolódik Ön a Cziffra-fesztiválhoz?

- Az én nagyapám volt az a bizonyos Pertis Pali, aki a cigányprímások közt az egyik legismertebb volt – biztos vagyok benne, hogy Cziffra is tudott róla, és könnyen lehet, hogy ismerte is. A másik kapcsolódás a mű: Brahms g-moll zongoranégyesének a 4. tétele egyértelműen kötődik a cigányzenéhez (ahogy a tétel címe – Rondo alla Zingarese – is mutatja). Állítólag Brahms inkognitóban járt Magyarországon, hogy igazi cigányzenét hallgasson és inspirálódjon belőle.

Kelemen Barnabás

Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Kodály Filharmónia)

- A régi korok jobban kedveztek az egyéniségeknek? Másképp kérdezve: ha ma valaki egyéniség, az előny vagy hátrány?

- Ma több ember tanul zenélni, de ez nem jelenti, hogy több egyéniség születne. Viszont ha több a zenész, hozzájuk képest kevesebbnek tűnik az egyéniségek száma – ám ez csak arány kérdése. Fájóbb probléma a zeneszerző-egyéniségek kérdése, de ez egy másik beszélgetés tárgya lehetne. Annak nagyon örülök, hogy az én játékomat is könnyen felismerik. Kölnben tanítok, és próbáltam a növendékeimet megviccelni. Egy régies hangulatú és hangminőségű felvételemet játszottam le nekik Bruch hegedűversenyéből, ám néhány pillanat múlva összenéztek, elnevették magukat, felismerték, hogy „hiszen ez a tanár úr”. Tanárként feladatomnak érzem, amit Hubay is vallott. Az ő tanítványait nem a tanáruk hangjáról lehet felismerni. Hubay Jenő tanítványait nem lehet beskatulyázni. Minden növendékében – Arányi Jelliben, Gertler Endrében, Zathureczky Edében, Szigeti Józsefben, Végh Sándorban, Varga Tiborban, Martzy Johannában – csak annyi a közös, hogy magyarok voltak, és tanította őket Hubay. De mind egyéniségek voltak. Ám ha Hubayt emlegetjük, akkor Böhm Józsefet is illik megnevezni, mert Hubay is Böhm-növendék volt, nem akármilyen társakkal: Flesch Károly, Reményi Ede, Joachim József is Böhmhöz járt. A Bécsben is tanító Böhm alapította meg a magyar hegedűiskolát, Hubay pedig kiteljesítette.

- Hubay a magyar vonósnégyes-történelmen is rajta hagyta a névjegyét.

- A nagy magyar vonósnégyesek – Magyar kvartett, Végh-vonósnégyes, Roth-kvartett – örököseinek mi is boldogan valljuk magunkat.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.