Klasszikus

Cziffra-élmények III.

2016.02.06. 11:41
Ajánlom
Hamarosan kezdődik a Cziffra-fesztivál. Ehhez kapcsolódva néhány híres magyar zenészt kérdeztünk Cziffra Györgyről, akik fellépnek a zongoraművész emlékére megrendezendő eseményen. Vásáry Tamás nagyon közelről ismerte Cziffrát – órákig tud mesélni róla és játékáról szóló élményeiről. Beszélgetésünknek itt csak kis töredékét van módunk közölni.

Hogyan került kapcsolatba Cziffra Györggyel?

– Az ötvenes években, amikor a szüleimet kitelepítették, közeli barátságba kerültem Ravasz Illéssel, aki a Muzsika Hangverseny Vállalatnál dolgozott (ami a Filharmónia elődje volt). Megpróbált disszidálni, de elkapták, így együtt ült két évet Cziffra Györggyel Sopronkőhidán. Később együtt jártunk koncertekre, s együtt hallottuk Emil Gilelsz első magyarországi szólóestjét. Le voltam nyűgözve a technikájától. Erre Ravasz azt mondta: ismer valakit, akinek még Gilelsznél is nagyobb a technikája – Cziffra Gyurit, s ha akarom hallani, menjünk el a Kedvesbe. Cziffra ott játszott, éjszakai mulatókban kereste a kenyerét.

A vendéglőben hallottam, hogy két fantasztikus zongorista játszik, négykezes átiratokat, s kérdeztem: ki a másik? Kiderült: nincs másik.

Vásáry Tamás

Vásáry Tamás

Cziffra a zongoránál elképesztő hangorgiát produkált. Illést kedvesen üdvözölte, s onnantól rendszeresen jártunk őt hallgatni – azóta se hallottam ilyet. Ahogy rögtönzött – kérte, adjanak fel neki témát, operaáriát, slágert, s ezekre improvizált, megadott hosszúságban. Olyan gyorsasággal játszott, hogy nem tudtam kivenni, hogy mit csinál. Ám nagyszerű zene volt, nemcsak gyors. Hihetetlen szín, elektromosság volt a játékában, hangnemváltások, ötletek szikráztak.

Barátság alakult ki köztünk. Azt akarta volna, hogy tanítsam a kb. 11 éves fiát zongorázni. Ám meg kellett élnem: akadémista voltam. Mindent el kellett vállalnom. A Szegedi Szimfonikusokkal a Liszt Esz-dúr zongoraversenyt két hét alatt meg kellett tanulnom, máskor egy kiöregedett táncos-komikust kellett kísérnem, vagy ami éppen jött. Nem értem rá, hogy kijárjak Szentendrére tanítani. Cziffra egy este eljött hozzám. Megfelelően előkészültem: egy üveg whiskey-m, vodkám, én nem ittam, ám mire hajnalban Gyuri abbahagyta a zongorázást, elfogytak... Annyira be volt csípve, hogy addigra már láttam, hogy mit és hogy játszik, előtte nem... Tanultam is tőle egy-két dolgot, de alapjában az inspiráció volt az érdekes.

- Ön ekkoriban Fischer Annie-val is jó barátságban volt. Mi igaz a Cziffra György és Fischer Annie közti ellentétekből?

- Értékes periódusa volt az életemnek két ilyen kapcsolattal. Két különböző irányzatot képviseltek. Később elindult a rágalom az ellenségeskedésükről. Annie sose tudott volna ártani neki, és Gyuriról se tudok ilyet elképzelni. Annie elismerte, hogy Cziffrának fantasztikus képességei vannak, de ő a Chopin-etűdökben azt érezte, hogy túl gyors volt, a technikára koncentrált – ő meg a költőiséget hozta ki e darabokból. Ebben egyébként én inkább Fischer Annie-hoz álltam közelebb.

Cziffra György

Cziffra György

- A forradalom után hogy alakult a barátságuk?

- 1956 novemberében én is elhagytam Magyarországot, édesapámat bebörtönözték, meg akartam menteni. A brüsszeli versenyen júniusban díjat nyertem, szüleimmel oda emigráltunk. Nem sokra rá kaptam a Deutsche Grammophontól szerződést egy Liszt-lemezre, egy kotta miatt Párizsba utaztam, és Cziffrához is elmentem. Cziffra nem fogadott valami kedvesen, először a telefonban is letagadtatta magát. Aki az én ellenségemnek a barátja, az nem lehet az én barátom, mondta. Ez ostobaság, válaszoltam. A Fischer Annie-féle pletykákat megcáfoltam neki, újra összebarátkoztunk. Kint ha csak lehetett, elmentem koncertjére, beszélgettünk. Láttam a néma zongoráját, melyen gyakorolt utazás közben (mint Liszt). Emlékszem arra, amikor Brüsszelben a Beaux Arts-ban egy koncerten játszotta Liszt Esz-dúr és Grieg a-moll zongoraversenyét.

Fischer Annie utolsó éveiben elmondta, hogy hallotta Cziffra lemezeit, és nagyon megkedvelte, mert amit mai zongoristáknál nem szeret a metrikus, gépies játékot , az Gyurinál nincs, ő mert szabadon játszani.

Utoljára akkor hallottam Cziffrát, amikor 1981-ben a Tavaszi Fesztiválon játszott. Én akkor még nem léptem fel itthon, csak vendég voltam. Két héttel azelőtt vesztette el fiát, aki a nagy gyúlékony bolyhos szőnyegre ráejtette a cigarettáját. A szemük fénye volt. Gyuri úgy adta a koncertjeit, hogy ha a fiát hívták dirigálni, féláron játszott. Ez előtt a hangverseny előtt a közönségnek elmondta, hogy tudja, milyen fontos a fesztivál, és kizárólag emiatt áll ki, a szörnyű tragédia ellenére, de előre elnézést kér, ha indiszponált lesz – ennek ellenére csodálatos koncertet adott.

- Van-e Cziffrának olyan oldala, melyet nem ismerünk?

- Hallottam tőle lassú dogokat, klasszikusokat – az mindig tetszett. Improvizációi, átiratai: fantasztikusak. Chopin-, Liszt-játéka lenyűgöző volt, Schubert f-moll moment musicalját senki olyan szomorkásan, olyan meggyőzően nem játszotta, vagy hallottam tőle gyönyörű Beethoven Pathétique szonátát. Szerintem több klasszikus művet kellett volna neki felvenni, de a lemezgyára úgy gondolt minimális idő alatt maximális pénzt csinálni belőle, ha a virtuóz repertoárra koncentrál. Elsők közt tanulta meg Magyarországon Bartók 2. zongoraversenyét, fantasztikus memóriája is volt...

Játékában nem annyira a gyorsaság, hanem a mögötte lévő elektromosság, a személyiség volt varázslatos. Óriási hatással volt a közönségre és a pályatársakra is. Emellett nagyon rendes ember volt. Szerény volt, noha pontosan tudta, kicsoda. Nem tudom elképzelni, hogy bárkinek ártott volna. A fesztiválján, Senlisban a fiatalokat segítette. Kiváltságosnak érzem magam, hogy személyesen is ismerhettem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.