Liszt Ferenc a saját korában a feje tetejére állított mindent, amit a zongorajátékról gondolt a kor közönsége, majd Cziffra György 100 évvel később a budapesti éjszakában kápráztatta el pokolian nehéz parafrázisokkal a bárok vendégeit.
Cziffra tudatosan keltette életre a liszti tradíciót, és ugyanazzal a szabadsággal és tehetséggel nyúlt elődje műveihez, ahogy Liszt saját kortársaiéhoz: nem öncélú virtuózként, hanem a zene mélyére hatolva.
A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményén, a két nagy előd, Cziffra és Liszt zongoristák számára is kihívást jelentő átirataiból játszik négykezeseket, valamint szólókat Boris Berezovsky és Balázs János. Mindkét muzsikus részesült a romantikus zongoraiskola örökségében, amelynek hangját felismerni sokkal könnyebb, mint meghatározni.
Talán ahhoz lehet köze, amit Cziffra mondott Lisztről: „Ontotta a szépséget, és nem kímélte önmagát.”
A magyar zongoraoktatás kezdetét javarészt Liszt Ferenctől számítjuk, a mai zongoristákat a nagy előd „leszármazottjainak” tekintve, noha a történet még egy kicsit korábban kezdődött. Liszt mestere Carl Czerny, akinek tanára, Ludwig van Beethoven készítette elő azt a zongorapedagógiát, amelyre mind a mai napig építkezik a magyar zongoraművészet.
Beethoven ugyanis kora nagy koncertzongoristája volt, és ez a fajta előadás teljesen más gondolkodást igényel, mint ami a korábbi korszakok művészeit jellemezte. Beethoven már játszhatott kalapácsmechanikás zongorán, amely lehetővé tette annak a dinamikai skálának a megjelenítését, illetve a teljes zongorakoncertet magába foglaló est lehetőségét, amelyet ma is „elvárunk” a zongoraművészektől.
Liszt már abban a korban vált művésszé, amikor megjelentek az angol mechanikás hangszerek, ezért is áll ő még közelebb a koncertező művész mai értelmezéséhez.
Emellett fontos kiemelni az improvizációs készséget is, hiszen a rögtönzés a koncertélmény egyik legfontosabb része. A zenetörténet egyik legnagyobb improvizatőre Bach volt, ehhez képest ma szinte negatív előjelet kapnak azok a klasszikus zenei előadók, akik rögtönöznek koncertjeiken, noha anno Liszt Ferenc a budapesti Zeneakadémia első felvételi követelményébe még beleírta az improvizációs kötelezettséget.
A liszti Zeneakadémia a tehetségekre épült, és egyfajta impulzus-átadással, generátorként működött. Ennek a pedagógiai „családfának” a lényege nem a külsőségekről szól, hanem a belső értékekről.
Ezt az előadóművészeti és pedagógiai vonalat Liszt, Czerny, Thomán István és Dohnányi Ernő neve fémjelzi.
Ezután megjelenik a Dohnányi által felfedezett és Keéri-Szántó Imre által tanított Cziffra György, aki azt a Dráfi Kálmánt tanította, akinél később Balázs János diplomázott.
Balázs János zongoraművész nem csupán gyermekkora példaképeként hozta vissza hazánkban a köztudatba nemzetközi fesztivál formájában Cziffra György művészetét, hanem azért is, hogy folytathassa Cziffra szellemi hagyatékát, tanítsa-segítse a fiatal tehetségeket.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny történetének legfiatalabb győzteseként,
zongoraművészi pályája mellett párhuzamosan, adja tovább tapasztalatait a következő generációknak. A Young Steinway Artist cím birtokosaként fáradhatatlanul tökéletesíti tudását és varázsolja el a közönséget.
Vásáry Tamás zongoraművész így fogalmazott róla:
Olyan fenomén, aki egyedülálló a világon, emellett van benne lírikusság, az ember valósággal megijed tőle, hogy milyen adottságai vannak.
Borisz Berezovsky világhírű zongoraművész mesterei között volt Carl Taus, aki Liszt Ferenc kedvenc növendéke volt.
Berezovsky-t „a nagy orosz zongoraművészek legigazabb örököse”-ként szokták megnevezni.
A Moszkvai Konzervatóriumban végzett művész jelenleg a világ legkeresettebb zongoristáinak egyike. A világ olyan vezető zenekaraival lép színpadra szólistaként, mint például a Royal Concertgebouw Orchestra, a New York Philharmonic, a Philadelphia Orchestra, a Berliner Philharmoniker. Karmesterek közül együtt dolgozott Kurt Masurral, Wolfgang Sawallisch-sal, Vladimir Ashkenazyval, Mikhail Pletnevvel, Dmitrij Kitajenkóval, Antonio Pappanóval, Gustavo Dudamellel vagy Charles Dutoit-val is.
Kezdeményezésére és szervezőmunkájával jött létre a Nemzetközi Medtner Fesztivál.
Berezovszky különleges műsorral érkezik a Cziffra 100 sorozatba, tisztelettel adózva Cziffra György emléke előtt.
A kulturális eseményt élőben, közönség előtt, de korlátozott nézőszám mellett rendezik meg. A hatályos jogszabályok és a helyszín szabályozásának értelmében a belépés kizárólag saját névre szóló védettségi igazolvánnyal és személyi azonosító igazolvánnyal lehetséges (életkortól függetlenül).
További információk, valamint online jegyvásárlás a Cziffra Fesztivál 2020 honlapon elérhetők.
Fejléckép: Balázs János (fotó: Emmer László)