Klasszikus

"Cziffra még tudott improvizálni"

2016.02.27. 12:33
Ajánlom
Február 25-én indult útjára az I. Cziffra-fesztivál. Szakcsi Lakatos Béla, aki egy gyermekkori koncertélményét osztotta meg velünk, február 28-án ad improvizációs estet.

- Már gyermekként hallott Cziffra Györgyről és fel is kereste őt. Hogyan találkoztak?

- Nyolc vagy kilenc éves lehettem, amikor elkezdtem zongorázni. Tudtam, hogy létezik egy Cziffra György nevű zseni, de nem láthattam, hallhattam, mert évente csak egyszer adhatott koncertet a Zeneakadémián, a politikai vezetés nem engedte érvényesülni. Egy alkalommal zeneakadémiai koncertje előtt elindultam, mert találkozni akartam vele. Beléptem a Liszt Ferenc téri épületbe, és Cziffra Györgyöt kerestem. Nevettek rajtam, de mégis a művészbejáróhoz irányítottak. Sosem felejtem el azt a hangulatot, amivel a művészszobáknál találkoztam, a zenészek már az öltözőben gyakoroltak. Ott is elmondtam, hogy én Cziffra Gyuri bácsihoz jöttem. Közölték, hogy még nem érkezett meg, de egy szikár, vékony embert keressek, barna bőrkabátban és kalapban.

Szakcsi Lakatos Béla

Szakcsi Lakatos Béla (Fotó/Forrás: Zeneakadémia)

Meg is érkezett egy férfi, akire illett a leírás, rögtön bement a szobájába, abba a művészöltözőbe, ahol azóta én is tartózkodtam már. Sokáig töprengtem, de végül bekopogtam és benyitottam. Ott volt ő és a felesége is, készülődtek, kedves volt, megkérdezte, miért jöttem. Elmondtam neki, hogy egy cigány származású fiú vagyok, egy éve kezdtem el zongorázni és hallani szeretném őt. Cziffra azonnal hívott valakit, megkérte, ültessenek be a koncertre. A rendezői jobbon az első sor szélére tettek nekem egy széket. Rettenetesen büszke voltam magamra.

- Hogyan emlékszik vissza a koncertre?

- Hatalmas teltház volt, önmagában félelmetes egy alig kilencéves gyerek számára. Közelről láthattam, ahogy „jár” a zongora, mindig hatalmas erőt vitt a játékába. A koncert első felében Grieg a-moll versenyművét játszotta, a másodikban egyedül zongorázott. Később húszévesen, 1963-ban voltam először igazi rock-koncerten, de csak ahhoz tudnám hasonítani, ami akkor a Zeneakadémián történt. A hangverseny második fele után gyakorlatilag megindult a közönség a színpad felé, virágokat dobáltak fel, őrjöngtek.

A koncert végén nehezen, de visszajutottam a szobájához, már kint volt a folyosón. Egy sarokban ült, folyt róla a víz, és egy pohár volt a kezében. Mindenki neki gratulált, végül úgy döntöttem, nem zavarom, hazamentem. Ez a találkozás nekem sokkal nagyobb élményt jelentett, mint amikor már világhírű lett Franciaországban.

- Mit jelent az ön számára Cziffra-művészete?

- Ő volt az utolsó zongoraművész, aki még tudott improvizálni, vagyis megőrzött valamit a 19. század zongoravirtuózi hagyományaiból. Ez a képesség, vagy inkább jelenség az 1920-as évektől valamiért elkezdett háttérbe szorulni, holott elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki igazán magas szinten művelje a zenét. Nem véletlen, hogy Dohnányi Ernő, aki egy hatalmas zongoraművész volt, csak úgy vett fel növendékeket magához, ha tudtak improvizálni. Őt nem érdekelte, hogy ilyen-olyan darabokat mennyire tökéletesen játszott el egy jelentkező, a szabad asszociációra helyezte a hangsúlyt. Cziffra, ha kényszerből is, de szalonzongoristaként tökéletesítette az improvizációs képességét, a technikája utánozhatatlan volt, de érzelmileg is sokat tudtam tanulni tőle.

hegedus-d-geza-OK

hegedus-d-geza-OK

Hegedűs D. Géza nyitotta meg az I. Cziffra Fesztivált:

"A munkák alatt többször szóba került Cziffra György személye, aki János számára fontos minta és inspirációs forrás. Sokat beszélgettünk róla, mivel közös könyvélményünk Cziffra önéletrajzi kötete, amit a fiával együtt vetett papírra az emigrációban. Fölkavaró, csodálatos mű, amely egy mélyből induló, a világ meghódításáig ívelő fantasztikus életutat ölel fel, sokszor óriási kanyarokkal és megpróbáltatásokkal."

"Egy öntörvényű ember volt, autodidakta, aki folyamatosan tanult és gyakorolt. Egyik felismerésem vele kapcsolatban, hogy ugyanaz a jótékonyság jellemezte, mint Liszt Ferencet, akihez hasonlóan sok koncertet adott ingyen. Cziffra György hirtelen került a világ tetejére..."

- Ön is részt vesz Balázs János kezdeményezésében.

- Ma az a gyakorlat, hogy mindenkinek magát kell dicsérnie, mert különben rejtve marad a tehetsége, hiszen nincsenek még hazánkban olyan menedzserek, vagy irodák, akik külső szemlélőként figyelnének fel a fiatal művészeinkre, akikből, hangsúlyozom, nagyon sok kitűnő van Magyarországon. Úgy vélem, az anyagi forrásokat inkább saját tehetségeinkre kellene fordítanunk a nagy külföldi sztárok meghívása helyett.

A magyar egy kevert nemzet, sváb, cigány, tót, ruszin, zsidó, magyar és még lehetne sorolni, mennyiféle nép beszél közös nyelvet, és ettől tudunk igazán nagy tehetségeket felmutatni. Cziffrára lehet mondani, hogy rossz korban és rossz időben született, mert csodagyerekként méltatlanul sokat szenvedett, de a kitartásának és egy kicsit a szerencsének is köszönhetően már életében megkapta az őt megillető helyet. A francia állam legalábbis minden tőle telhetőt megtett, és most rajtunk a sor. Az I. Cziffra Fesztivál pontosan azt erősíti, amit egy 1999-ben napvilágot látott dokumentumfilm (The Art of Piano) is elbeszél, hogy a 20. században a Rachmaninov és Horowitz által megkezdett sorban ott van a legnagyobbak között „George Cziffra” is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.