Klasszikus

"Cziffra még tudott improvizálni"

2016.02.27. 12:33
Ajánlom
Február 25-én indult útjára az I. Cziffra-fesztivál. Szakcsi Lakatos Béla, aki egy gyermekkori koncertélményét osztotta meg velünk, február 28-án ad improvizációs estet.

- Már gyermekként hallott Cziffra Györgyről és fel is kereste őt. Hogyan találkoztak?

- Nyolc vagy kilenc éves lehettem, amikor elkezdtem zongorázni. Tudtam, hogy létezik egy Cziffra György nevű zseni, de nem láthattam, hallhattam, mert évente csak egyszer adhatott koncertet a Zeneakadémián, a politikai vezetés nem engedte érvényesülni. Egy alkalommal zeneakadémiai koncertje előtt elindultam, mert találkozni akartam vele. Beléptem a Liszt Ferenc téri épületbe, és Cziffra Györgyöt kerestem. Nevettek rajtam, de mégis a művészbejáróhoz irányítottak. Sosem felejtem el azt a hangulatot, amivel a művészszobáknál találkoztam, a zenészek már az öltözőben gyakoroltak. Ott is elmondtam, hogy én Cziffra Gyuri bácsihoz jöttem. Közölték, hogy még nem érkezett meg, de egy szikár, vékony embert keressek, barna bőrkabátban és kalapban.

Szakcsi Lakatos Béla

Szakcsi Lakatos Béla (Fotó/Forrás: Zeneakadémia)

Meg is érkezett egy férfi, akire illett a leírás, rögtön bement a szobájába, abba a művészöltözőbe, ahol azóta én is tartózkodtam már. Sokáig töprengtem, de végül bekopogtam és benyitottam. Ott volt ő és a felesége is, készülődtek, kedves volt, megkérdezte, miért jöttem. Elmondtam neki, hogy egy cigány származású fiú vagyok, egy éve kezdtem el zongorázni és hallani szeretném őt. Cziffra azonnal hívott valakit, megkérte, ültessenek be a koncertre. A rendezői jobbon az első sor szélére tettek nekem egy széket. Rettenetesen büszke voltam magamra.

- Hogyan emlékszik vissza a koncertre?

- Hatalmas teltház volt, önmagában félelmetes egy alig kilencéves gyerek számára. Közelről láthattam, ahogy „jár” a zongora, mindig hatalmas erőt vitt a játékába. A koncert első felében Grieg a-moll versenyművét játszotta, a másodikban egyedül zongorázott. Később húszévesen, 1963-ban voltam először igazi rock-koncerten, de csak ahhoz tudnám hasonítani, ami akkor a Zeneakadémián történt. A hangverseny második fele után gyakorlatilag megindult a közönség a színpad felé, virágokat dobáltak fel, őrjöngtek.

A koncert végén nehezen, de visszajutottam a szobájához, már kint volt a folyosón. Egy sarokban ült, folyt róla a víz, és egy pohár volt a kezében. Mindenki neki gratulált, végül úgy döntöttem, nem zavarom, hazamentem. Ez a találkozás nekem sokkal nagyobb élményt jelentett, mint amikor már világhírű lett Franciaországban.

- Mit jelent az ön számára Cziffra-művészete?

- Ő volt az utolsó zongoraművész, aki még tudott improvizálni, vagyis megőrzött valamit a 19. század zongoravirtuózi hagyományaiból. Ez a képesség, vagy inkább jelenség az 1920-as évektől valamiért elkezdett háttérbe szorulni, holott elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki igazán magas szinten művelje a zenét. Nem véletlen, hogy Dohnányi Ernő, aki egy hatalmas zongoraművész volt, csak úgy vett fel növendékeket magához, ha tudtak improvizálni. Őt nem érdekelte, hogy ilyen-olyan darabokat mennyire tökéletesen játszott el egy jelentkező, a szabad asszociációra helyezte a hangsúlyt. Cziffra, ha kényszerből is, de szalonzongoristaként tökéletesítette az improvizációs képességét, a technikája utánozhatatlan volt, de érzelmileg is sokat tudtam tanulni tőle.

hegedus-d-geza-OK

hegedus-d-geza-OK

Hegedűs D. Géza nyitotta meg az I. Cziffra Fesztivált:

"A munkák alatt többször szóba került Cziffra György személye, aki János számára fontos minta és inspirációs forrás. Sokat beszélgettünk róla, mivel közös könyvélményünk Cziffra önéletrajzi kötete, amit a fiával együtt vetett papírra az emigrációban. Fölkavaró, csodálatos mű, amely egy mélyből induló, a világ meghódításáig ívelő fantasztikus életutat ölel fel, sokszor óriási kanyarokkal és megpróbáltatásokkal."

"Egy öntörvényű ember volt, autodidakta, aki folyamatosan tanult és gyakorolt. Egyik felismerésem vele kapcsolatban, hogy ugyanaz a jótékonyság jellemezte, mint Liszt Ferencet, akihez hasonlóan sok koncertet adott ingyen. Cziffra György hirtelen került a világ tetejére..."

- Ön is részt vesz Balázs János kezdeményezésében.

- Ma az a gyakorlat, hogy mindenkinek magát kell dicsérnie, mert különben rejtve marad a tehetsége, hiszen nincsenek még hazánkban olyan menedzserek, vagy irodák, akik külső szemlélőként figyelnének fel a fiatal művészeinkre, akikből, hangsúlyozom, nagyon sok kitűnő van Magyarországon. Úgy vélem, az anyagi forrásokat inkább saját tehetségeinkre kellene fordítanunk a nagy külföldi sztárok meghívása helyett.

A magyar egy kevert nemzet, sváb, cigány, tót, ruszin, zsidó, magyar és még lehetne sorolni, mennyiféle nép beszél közös nyelvet, és ettől tudunk igazán nagy tehetségeket felmutatni. Cziffrára lehet mondani, hogy rossz korban és rossz időben született, mert csodagyerekként méltatlanul sokat szenvedett, de a kitartásának és egy kicsit a szerencsének is köszönhetően már életében megkapta az őt megillető helyet. A francia állam legalábbis minden tőle telhetőt megtett, és most rajtunk a sor. Az I. Cziffra Fesztivál pontosan azt erősíti, amit egy 1999-ben napvilágot látott dokumentumfilm (The Art of Piano) is elbeszél, hogy a 20. században a Rachmaninov és Horowitz által megkezdett sorban ott van a legnagyobbak között „George Cziffra” is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.