Klasszikus

"Da Capo al Fine" - utolsó nap a Kaposfesten

2013.08.26. 13:48
Ajánlom
Kialakultak azok az erővonalak, amelyek az idei fesztivál fő irányait jelölték ki. Ebben az évben a vonósoké lett a főszerep, kevesebb fúvós- és egyéb hangszer lépett színre, ütősök sem jöttek, amolyan igazi klasszikus hangulat érződött tehát. Érződtek a változások, a fejlődések, a hangsúlyok, és számba vettük az újdonságokat. Ezekből még az utolsó nap is szolgált bőséggel. KRITIKA

Lantversenyt nem is tudom, mikor hallottam utoljára, ezért Vivaldi D-dúr alkotását (RV 93), amelyet Thomas Dunford és a Chiaroscuro Kvartett adott elő, nagy várakozással figyeltem. Szépen megformált előadásuknak egy nagy hibája volt, hogy a lant időnként eltűnt a vonósok függönye mögött, alig-alig hallatszottak Dunford pianói és halk motívumjátéka, csak az erőteljesebb akkordikus zenélés jutott el a nézőtér minden szegletébe. A kvartett nagyon szépen alkalmazkodott a barokk muzsikához, de ez a lantverseny valószínűleg templomi akusztikát kívánt volna, hogy a pengetett hangok előbukkanhassanak a vonósok alól. A lassú tételben hallottuk meg először igazán a hangszert a zeneházban.

A délutáni koncert másik érdekes száma Richard Strauss Esz-dúr szonátája volt hegedűre és zongorára (op. 18), amelyet úgy konferált föl Bősze Ádám, hogy az első két tétel után a harmadik tételre hallhatunk variációkat Szakcsi Lakatos Bélától. A mű mindenképp kuriózumnak számít a koncerttermekben; a fesztiválközönségnek most Vilde Frang és Katia Skanavi mutatta be. Az első tétel nagy formátumúnak bizonyult, tele volt nagyromantikus dallamokkal, terjedelmes zongoraszólókkal, hosszú témákkal, szépen megformált, hibátlan hegedűjátékot hallottunk szenvedélyes kísérettel. Taps is csattant a tétel végén, amely után a lassú tétel szép ívű dallamai következtek, majd Szakcsi Lakatos Bélát vártuk a színpadra. Azonban a két játékos mégis eljátszotta előbb az utolsó tételt, láthatóan feszült hangulatban, és csak ezután következett a kiváló zongorista, aki először Csajkovszkij, majd Rahmanyinov szféráiba röpítette a Strauss-mű kissé dagályos dallamvilágát, izgalmas akkordokkal és hibátlan koncentrációval. A szünet után újabb csoda született. Beethoven C-dúr („A vihar") vonósötösét (op. 29) a Maxim Rysanovval kiegészült Kelemen Kvartett játszotta gyönyörűen, különösen a lassú tétel dallamossága és az utolsó tétel apró mozdulásai, robbanásai sikerültek „stúdióminőségűre", egészen káprázatosra.

A zárókoncert hangjai méltóak voltak a fesztiválhoz. A Brahms-klarinétötös (h-moll, op. 115) kígyózó dallamai, apró struktúrákból építkező szerkezete a késői időpont ellenére sem váltak andalítóvá. Bár nagyon hosszú műről van szó, Matthew Hunt mégis fenn tudta tartani a figyelmet ezerszínű klarinétjátékával, amelyhez értő kíséret csatlakozott. A német szerző könnyen közhelyszerűvé vagy unalmassá degradálódhat, csak annyi kell hozzá, hogy szép dallamainak ne villantsák föl rafinált szerkezetét, ne koncentráljanak arra, hogy sok esetben az egész műben visszaköszönnek a melódiák építőkockái. Az éjszakai előadásban azonban a forma megrajzolása tökéletesen sikerült. A zárószám igazi jutalomjáték volt, amelybe már néhány apróbb baki is belefért; a Kis éji zene (K 525) hangjai után hosszú, álló vastaps és tombolás fogadta a hajlongó zenészeket, akiket alig akartak elengedni, mindenki felment a színpadra, aki részese volt a hét napon át tartó örömzenélésnek.

Igazából ez a Kaposfest titka: koncerten innen és túl a levegőben mindig ünnepi pillanatok szállnak, a színpadon pólóban-bermudában-mezítláb ücsörgő közönség pedig valódi élményeket él át, mert a többségében alkalmi formációkat alkotó zenészek nem (csak) a technikai tökélyre törekednek, hanem abból akarnak megvalósítani valamit, amiért egyáltalán a kamarazenélés létezik. A zene együttes megformálása, az egymáshoz fizikailag is közel ülő és egymásra tekintő játékosok között vibráló hullámok szinte láthatóvá válnak, és az ember maga sem tudja, hogy miért robban ki valóban rockkoncert-hangulatú ordítozásban a publikum a végén. De nagyon élvezi. És kifelé menet mosolyog, nem a telefonja után kapkod, hanem beszélget másokkal, pont ugyanúgy, ahogyan a színpadon tíz perce még hárman beszélgettek a hangszerük mögül egymással, a szerzővel - és vele. Érdemes eljönni jövőre is a találkozóra.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.
Klasszikus interjú

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.