Klasszikus

Dal Segno

2006.12.02. 00:00
Ajánlom
A lemezkiadók, letöltőoldalak és a fájlcserélő hálózatok csatározásai közepette a zeneiparban egyre jelentősebb szerepet vállalnak a szoftvercégek. Az alábbiakban az elmúlt hónap digitális zeneipari fejleményeit vizsgáljuk.

Véget ér a fájlcserélők elleni háború?

Noha a zeneipar főbb szereplőinek céljai nem változtak, jelentős előrelépést hozhat új hozzáállásuk: hamarosan elindulhat a legális, reklám alapú fájlcsere. A háború így nem a fájlcserélők ellen, hanem értük folytatódhat.

A legális fájlcsere először a filmstúdiók és a BitTorrent megállapodását követően válik majd valósággá, azonban ez a megoldás inkább a gyártók oldaláról előrelépés, hiszen ők nagyobb közönséget érhetnek el, miközben a letöltők a legalitásért cserébe ezután fizethetnek. A zeneiparban azonban igazi áttörést jelenthet, hogy a Sony/ATV zenei részlege és az EMI után november végén a Universal is megállapodott a Brilliant Technologies céggel, így a hamarosan induló Qtrax.com oldalról elérhetővé válik a reklám alapú, felhasználók közötti (P2P) fájlcsere. A reklámra alapozott szolgáltatás annyit jelent, hogy a felhasználók továbbra is ingyenesen juthatnak zenei fájlokhoz, a kötelezően megnézett reklámok utáni bevételből viszont a kiadók és az előadók is profitálnak.

A Microsoft és az Apple versenye

Amíg az Apple cég hordozható médialejátszója komoly versenytárs nélkül volt, azzal vádolták, nem hozza ki technológiai fejlesztéseit. Igazi fenyegetést egyelőre nem jelent a Microsoft néhány hete piacra dobott Zune lejátszója sem, de a fejlesztésekről mostanában több szó esik.

A tervek szerint az iPod tíz éven belül olyan méretű tárhellyel bír majd, amin elfér „minden kereskedelmi forgalomba hozott zeneszám”. Persze ha nem hallgatni, csupán birtokolni szeretnénk a muzsikát, a jelenlegi 80 gigabájtos kapacitás minden bizonnyal értelmetlenül kevésnek tűnik. Bár a nagyobb tárhely jelentős hangminőségbeli javulást is jelenthetne, a megfogalmazásból úgy látszik, a szolgáltatók a mennyiségre koncentrálnak.

Hogy a két szoftveróriás mennyire számít zeneipari tényezőnek, azt illusztrálja a Universal Music Group követelése. Miután a cég lemezkiadással egyre kevésbé, inkább tágabb értelemben vett zenekiadással foglalkozik, a merevlemezek, vagyis az adathordozók és egyben a lejátszók gyártóin kérik számon a kalózmásolatokból keletkező veszteségüket. A Microsoft után az Apple is kénytelen volt beleegyezni, hogy minden eladott iPod (illetve Zune) után egy dollár a Universalhoz jusson. Ez annak fényében valóban kompenzációt jelenthet, hogy becslések szerint a karácsonyi szezon alatt mintegy 15 millió iPodot fognak eladni. Az Apple több éves előnyét tovább erősíti az a megállapodás is, amely szerint az iTunes lesz a Beatles zenéinek kizárólagos digitális terjesztője. A brit együttes lemezei eddig csak bakeliten és CD-n voltak megvásárolhatók, mp3 formátumban legálisan nem lehetett hozzájuk jutni.

E-kalózok

Az orosz AllofMp3-hez hasonlóan teljes vállalatok épülnek az illegálisan terjesztett zenei tartalmakra, azonban ők is a vásárlókat célozzák szolgáltatásaikkal, minden a fogyasztón múlik.

A legalitást mellőző „zenei beszerzés” számos okra vezethető vissza. Elsőként említhetjük az árat, amely országonként változik, de korántsem a bérek viszonylatában. A Nemzetközi Hanglemezkiadók Szövetségének izlandi képviselete 20 éves lobbizás után novemberben elérte, hogy a zeneipar támogatásának jegyében a rejkjaviki kormány 2007 márciusától 24,5 százalékról 7 százalékra csökkentse az eladott hangfelvételek után befizetendő áfát. Így Norvégia maradt az élen 25 százalékkal. Miután ez az adókulcs Magyarországon 20 százalékra csökkent, tavaly elvesztettük dobogós helyünket, de azért még az élmezőnyhöz tartozunk.

Egy másik ok a megkerülő útvonalakra a jogszabályok tisztázatlansága és irrealitása. Októberben néhány tucat tüntető Párizsban arról próbálta meggyőzni a rendőrfőkapitányt, tartóztassa le őket, mert bűncselekményeket követtek el, például az iTunes oldaláról vásárolt zeneszámokat hallgattak nem az Apple által gyártott számítógépeken. A rohamrendőrök nem mutattak elég érdeklődést, így a fiatalok végül a járókelőkkel osztották meg aggodalmaikat.

A Microsoft is szeretné minél inkább saját lejátszóihoz kötni az eladott zeneszámokat: a Zune az iTunes-ról vásárolt fájlokat le sem játssza. A megosztás jegyében viszont remek új funkcióval bír, drót nélküli adatátvitelt tesz lehetővé, így zenéinket megoszthatjuk ismerőseinkkel. A kisbetűs részből azonban kiderül: a megosztott zeneszám az ismerős lejátszójáról három hallgatás vagy három nap után automatikusan törlődik. Ez a Creative Commons szabvány alkalmazását lehetetleníti el: ha egy előadó csak bizonyos jogokat szeretne fenntartani, alkotását pedig a lehető legszélesebb közönséggel osztaná meg, nem a Zune lesz a megfelelő környezet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Ami szembejön, nem biztos, hogy akadály – interjú Béres Attilával a szegedi Rebecca-bemutató kapcsán

Pont ilyennek képzeltem: elfoglalt, egymást érik a beérkező hívásai, többször kér fél percet, mire leül és belehelyezkedik az interjúszituációba. Béres Attilával, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatójával beszélgettünk, aki a Szegedi Szabadtéri Játékokon rendezi a Rebecca musicalt.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.