Klasszikus

Dalok a sötét oldalról

2015.10.03. 10:34
Ajánlom
Schubert életének utolsó évében írta meg a Winterreisét, ami méltán nyerte el a „minden idők legpesszimistább dalciklusának” kijáró címet. A művet legközelebb október 3-án és 4-én, az Óbudai Danubia Zenekar előadásában, Mundruczó Kornél rendezésében hallhatja a közönség. A készülő produkcióról az énekesi posztot betöltő Szemenyei Jánossal beszélgettünk.

- Akik ismerik a munkáidat, tudják, hogy alapvetően a musicalek világából érkeztél. Hogyan jött a lehetőség, hogy most Schubertet énekelj?

- Annak idején a Színház és Filmművészeti Főiskola operett-musical szakára vettek fel, ezért kezdetben inkább a könnyűzenével voltam szorosabb kapcsolatban. A komolyzenében pedig később találtam meg azt, ami számomra izgalmas. Ahogy mind jobban elmélyedtem a színház többműfajú világában, s már nemcsak musicaleket énekeltem, hanem zeneszerzéssel is foglalkoztam, az operairodalomba és a komolyzenébe is egyre jobban beleástam magam. Amikor Mundruczó Kornéllal együtt dolgoztunk a Szégyenen, felvetette, hogy énekeljem el az előadás egy pontján a Nessun Dormát a Turandotból. Ez volt az első olyan alkalom, amikor áriát énekelhettem, ami után egyre jobban kezdett foglalkoztatni ez a fajta énektechnika. Később többször váltottunk szót Kornéllal arról, hogy érdekelnének hasonló komolyzenei feladatok. Ő erre nyitott volt, s meg is keresett, amikor úgy alakult, hogy megrendezi a Winterreisét, Schubert dalciklusát.

Szemenyei János

Szemenyei János

- A Winterreise borús dallamait hallgatva az embernek nem az jut eszébe, hogy ezt egy fiatalember énekli – még akkor sem, ha tudjuk, hogy Schubert alig harmincegy évesen írta meg a művet. Személy szerint mennyire áll hozzád közel a darab?

- Alig huszonöt évesen játszottam el a III. Richárdot. Ezt a Shakespeare-szerepet idősebb színészekre szokták osztani, mert úgy gondolják, hogy az alakjában rejlő szélsőséges érzelmekkel csak egy bizonyos kor felett lehet azonosulni – ami szerintem egy hatalmas tévedés. Akár zeneszerzésről, akár éneklésről vagy épp prózai alakításról van szó, mindig próbálom az adott témát mélyebben kibontani, a sötétebb, komorabb vetületeit is meglátni. A Winterreise ezért is közel áll hozzám. Minden benne van, amit az ember benső hányattatásairól a zene közvetíthet.

- Azt mondják, hogy ez is azok közé a darabok közé tartozik, amelyek nemcsak fizikailag, hanem érzelmileg is megviselik az előadót. Valóban van egy ilyen vetülete a műnek?

- A színészek kialakítanak egy olyan magatartásrutint, ami megvédi őket attól, hogy egy szerep erősen rányomja a bélyegét a mindennapjaikra – és nincs ez másképp az énekesekkel sem. Olyan ez, mint amikor heteken keresztül olvasol egy jó könyvet, és közben létrejön vele egy sajátos viszonyod, aminek az érzését magaddal viszed mindenhova. Ha valamivel huzamosabb ideig foglalkozol, az óhatatlanul ad egy alaphangulatot – de ez ideális esetben nem befolyásolja az ember magánéletét.

Szemenyei Janos

Szemenyei Janos (Fotó/Forrás: Oláh Csaba)

- Schubert darabját ezúttal Mundruczó Kornél videoinstallációja kíséri. Hogyan kell ezt elképzelni? Vár rád az éneklésen kívül más szerep is?

- Ezt a zeneművet Kornél már színpadra állította egyszer Antwerpenben. Ott hivatásos operaénekessel dolgozott, illetve volt egy néma szereplő is, aki színészként vett részt a produkcióban. A Budapest Music Centerbe tervezett bemutatóban mindkét szerepet nekem szánta a rendező. Az eddigi közös munkáinkhoz képest rendhagyó próbafolyamatról van szó, ahol a konkrét színpadra állításnál jóval több időt vesz igénybe a dalok betanulása és tökéletesítése.

- Ha most ebben a pillanatban választanod kellene Sondheim és Schubert között, kire tennéd le a voksodat?

- Nehéz kérdés. Sondheim messze az egyik legjobb szerző a maga műfajában. Most mégis inkább Schubertre voksolnék.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Tánc

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Klasszikus

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Plusz

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus lapszemle

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus ajánló

Klassz a Belvárosban – IV. Komolyzenei Napok az Aranytízben

Május 9. és 11. között különleges, egyetlen alkalommal megvalósuló koncerteknek ad helyet az Aranytíz a Belváros szívében. Fellép többek között Czene Rudolf, Kállai Ernő, Lugosi Ali, Hornyák Balázs, Szüts Apor, Pál István Szalonna és Bandája, Duka Elemér & Gipsy Chamber Orchestra.