Klasszikus

Dalok a sötét oldalról

2015.10.03. 10:34
Ajánlom
Schubert életének utolsó évében írta meg a Winterreisét, ami méltán nyerte el a „minden idők legpesszimistább dalciklusának” kijáró címet. A művet legközelebb október 3-án és 4-én, az Óbudai Danubia Zenekar előadásában, Mundruczó Kornél rendezésében hallhatja a közönség. A készülő produkcióról az énekesi posztot betöltő Szemenyei Jánossal beszélgettünk.

- Akik ismerik a munkáidat, tudják, hogy alapvetően a musicalek világából érkeztél. Hogyan jött a lehetőség, hogy most Schubertet énekelj?

- Annak idején a Színház és Filmművészeti Főiskola operett-musical szakára vettek fel, ezért kezdetben inkább a könnyűzenével voltam szorosabb kapcsolatban. A komolyzenében pedig később találtam meg azt, ami számomra izgalmas. Ahogy mind jobban elmélyedtem a színház többműfajú világában, s már nemcsak musicaleket énekeltem, hanem zeneszerzéssel is foglalkoztam, az operairodalomba és a komolyzenébe is egyre jobban beleástam magam. Amikor Mundruczó Kornéllal együtt dolgoztunk a Szégyenen, felvetette, hogy énekeljem el az előadás egy pontján a Nessun Dormát a Turandotból. Ez volt az első olyan alkalom, amikor áriát énekelhettem, ami után egyre jobban kezdett foglalkoztatni ez a fajta énektechnika. Később többször váltottunk szót Kornéllal arról, hogy érdekelnének hasonló komolyzenei feladatok. Ő erre nyitott volt, s meg is keresett, amikor úgy alakult, hogy megrendezi a Winterreisét, Schubert dalciklusát.

Szemenyei János

Szemenyei János

- A Winterreise borús dallamait hallgatva az embernek nem az jut eszébe, hogy ezt egy fiatalember énekli – még akkor sem, ha tudjuk, hogy Schubert alig harmincegy évesen írta meg a művet. Személy szerint mennyire áll hozzád közel a darab?

- Alig huszonöt évesen játszottam el a III. Richárdot. Ezt a Shakespeare-szerepet idősebb színészekre szokták osztani, mert úgy gondolják, hogy az alakjában rejlő szélsőséges érzelmekkel csak egy bizonyos kor felett lehet azonosulni – ami szerintem egy hatalmas tévedés. Akár zeneszerzésről, akár éneklésről vagy épp prózai alakításról van szó, mindig próbálom az adott témát mélyebben kibontani, a sötétebb, komorabb vetületeit is meglátni. A Winterreise ezért is közel áll hozzám. Minden benne van, amit az ember benső hányattatásairól a zene közvetíthet.

- Azt mondják, hogy ez is azok közé a darabok közé tartozik, amelyek nemcsak fizikailag, hanem érzelmileg is megviselik az előadót. Valóban van egy ilyen vetülete a műnek?

- A színészek kialakítanak egy olyan magatartásrutint, ami megvédi őket attól, hogy egy szerep erősen rányomja a bélyegét a mindennapjaikra – és nincs ez másképp az énekesekkel sem. Olyan ez, mint amikor heteken keresztül olvasol egy jó könyvet, és közben létrejön vele egy sajátos viszonyod, aminek az érzését magaddal viszed mindenhova. Ha valamivel huzamosabb ideig foglalkozol, az óhatatlanul ad egy alaphangulatot – de ez ideális esetben nem befolyásolja az ember magánéletét.

Szemenyei Janos

Szemenyei Janos (Fotó/Forrás: Oláh Csaba)

- Schubert darabját ezúttal Mundruczó Kornél videoinstallációja kíséri. Hogyan kell ezt elképzelni? Vár rád az éneklésen kívül más szerep is?

- Ezt a zeneművet Kornél már színpadra állította egyszer Antwerpenben. Ott hivatásos operaénekessel dolgozott, illetve volt egy néma szereplő is, aki színészként vett részt a produkcióban. A Budapest Music Centerbe tervezett bemutatóban mindkét szerepet nekem szánta a rendező. Az eddigi közös munkáinkhoz képest rendhagyó próbafolyamatról van szó, ahol a konkrét színpadra állításnál jóval több időt vesz igénybe a dalok betanulása és tökéletesítése.

- Ha most ebben a pillanatban választanod kellene Sondheim és Schubert között, kire tennéd le a voksodat?

- Nehéz kérdés. Sondheim messze az egyik legjobb szerző a maga műfajában. Most mégis inkább Schubertre voksolnék.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Színház

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.