Klasszikus

Dalturizmus

2018.02.23. 09:40
Ajánlom
Teltház fogadta a két operasztárt a Müpa nagytermében február 22-én: Diana Damrau és Jonas Kaufmann Wolf kevésbé ismert Olasz daloskönyvét adták elő. Az estéről Fáy Miklós írt.

Orvieto dómja sem ilyen felséges, mint te vagy, és bizony, mondom, még a sienai dóm sem hasonlítható hozzád.

Atyaég, ehhez azért németnek kell lenni. Nem csak az Itália iránti rajongásban, de abban is, ahogy elképzelik az olasz szerelmet, templomok és paloták árnyékában, süt a nap, és ezek egyre csak a szerelemről beszélnek.

PJ 4858

PJ 4858 (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

Csak hát tényleg németek is. A komponista osztrák, de az előadók. Akik énekelnek, Diana Damrau és Jonas Kaufmann. Aki zongorázik, Helmuth Deutsch. Neki már a neve is. Oda visznek, ahová magunktól nem mennénk: Hugo Wolffal tanulmányozni az olasz lelket. Nincs ezzel semmi baj, mondhatni a nagy előadóművészek kötelessége. Ha magunktól választanánk, és mondják, hogy Damrau és Kaufmann az előadó, nyilván operát szeretnénk. Nem lehet? Akkor Schubertet esetleg Lisztet, Schumann duettjeit. De Wolfot? Wolfot. Nem baj, értük bármit, velük mindent.

Nem igaz panasz, épp ellenkezőleg. Hanem aki most nem szerette meg Hugo Wolf dalait, jobb ha tudja: valószínűleg már nem is fogja. Eljön két operasztár, akik még dalolnak, vagy daloznak, és komoly előadók, beleteszik a munkát a fellépésükbe. Megtanulják, kitalálják, végig mosolyogják, játsszák, mutatják, mi ebben a jó, közben a fejük fölött megy a szöveg, nehogy az legyen az akadály, hogy azt sem értjük, miről énekelnek. Zöld a ruhám, mondják, és tényleg, ha nem is a ruha, de a stóla hozzá. Damrau hangja kétszer vagy háromszor megnyekken, de talán csak jelzés értékkel: nem olyan könnyű ezt végignyomni, egyszerűen azért, mert sok. Kaufmann rendíthetetlen. A legcsodálatosabb, hogy egyáltalán nem feszülnek, nincs erőlködés jellege az egésznek. Ez itt és most az évad egyik legfontosabb, legjobban várt, "legteltházabb" koncertje, de őket ez kicsit sem zavarja. Énekelnek. Tagolják a koncertet, első kötet és második kötet a két rész, és közben van egy-egy szusszanás, kicsit sem fárasztó az egész.

PJ 4970

PJ 4970 (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

Na jó, egy kicsit fárasztó. A sok rövid dal egy idő után kezd összemosódni, zeneköddé válni, nem tudjuk, mennyi van még előttünk, bár addig nincs vége, amíg – nem amíg a kövér néni énekel, hanem amíg – nem hangzik el a Van egy szeretőm Pennában, egy Viterbóban, négy Frattában és tíz Castiglionéban. Addig énekelnek, ez a dolguk, énekelnek, játszanak, arcokat vágnak, megszerettetik, amennyire csak lehet ezt a világot.

Egy idő után Dietrich Fischer-Dieskau jut az eszembe, aki igen elítélően nyilatkozott azokról a dalénekesekről, akik szelíd mosollyal bámulják a gyűrűsujjukat, miközben a Du Ring an meinem Fingert éneklik, itt meg éppen ez történik, egyre hangsúlyosabbak lesznek a helyzetgyakorlatok. De értünk harcolnak, nem saját magukért. Vagy ha nem értünk, akkor Hugo Wolfért.

Végeredményben: nyernek. Végignézzük, végighallgatjuk, jól érezzük magunkat, mire belefásulnánk, már vége is. Legközelebb majd mást hoznak.

Remélhetőleg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.