Klasszikus

Daniil Trifonov: "A kétség, a belső bizonytalanság érzése az igazi hajtóerő a művész számára"

2013.06.11. 09:32
Ajánlom
Daniil Trifonov Nyizsnij Novgorodban született, és a szakma legjobbjai szerint a zongoristák legújabb nemzedékének élvonalába tartozik, sőt annak is a csúcsára jutott az utóbbi időben.
Jelenleg az Egyesült Államokban, Clevelandben él, de folyamatosan utazik, hiszen a világ legjelentősebb koncertpódiumain ad koncerteket. Megnyerte a XIV. Nemzetközi Csajkovszkij Verseny nagydíját és az aranyérmét is. Ugyanabban az évben a közönségdíjat és egyúttal a legjobb előadó díját is elnyerte egy Mozart-zongoraverseny előadásával.

- Mikor kezdett zenét tanulni, mikor ült először a zongorához?

- Az volt a fantasztikus szerencsém, hogy olyan családban születtem, amelyben a zenének meghatározó szerepe volt. Apám zeneszerző, anyám zeneelméletet tanít. Így érthető, hogy a klasszikus muzsikával átitatott környezet az érdeklődésemet már egészen korán felkeltette ez iránt a csodálatos művészet iránt. Legelső próbálkozásaim ötéves koromban történtek, amikor kis dallamokat formáltam magamnak, és megpróbáltam lejátszani ezeket a zongora billentyűin. Azóta is nagy élvezettel komponálok, szeretek saját darabokat előadni. Az első zongoraleckét fél évvel az után kaptam, hogy saját darabokon kezdtem gondolkodni.

- Mikor vette észre, és mikorra vált tudatossá, hogy különleges képességgel rendelkeznek a kezei, az ujjai?

- Ez csak lassanként, a sok munka és gyakorlás közben derült ki, méghozzá olyan módon, hogy a különböző zongoratanáraim egymástól eltérő technikai instrukciókat adtak, amelyekhez megpróbáltam alkalmazkodni. Azt észleltem, hogy nagy élvezet a kézmozgás változtatása. De természetesen minden technikai háttér csak eszközként szolgált a zenei gondolkodáshoz. És arra is rádöbbentem, milyen csodás játék mindez.

- Kik voltak az igazán meghatározó tanárai, akik valójában elindították a pályán?

- Mindkét tanárom, Tatjana Zelinkova és Szergej Babayan is a híres Heinrich Neuhaus iskolájából valók, amelyben Szvjatoszlav Richter, Emil Gilelsz és sok más kiváló pianista tanult. A szigorú általános szabályok ellenére sok a különbség mindegyikük filozófiájában. Mindketten speciális ideológiai háttérre építik a muzsikálás fogalmát. Ugyanakkor abban egyetértenek, hogy a zongorázás elmélete egy nyitott és soha véget nem érő fejlődési folyamatra épül, amelyet a huszadik század nagy előadóművészeivel készült felvételek egyre izgalmasabbá formálnak, miközben minden egyes előadóművésznek sajátos, egyéni, személyiségére szabott stílusa van.

- Nem lehet könnyű feldolgoznia, hogy ilyen fiatalon és ilyen gyorsan a világ zongoraművészeinek élvonalába jutott. Martha Argerich egyenesen kijelentette, hogy az Ön billentése egyszerre "lágy és démoni", számára korábban sosem tapasztalt élmény. Miben rejlik ennek a titka?

- Rendkívül érdekes és izgalmas számomra, amikor a zenésztársak reakcióit hallom, vagy olvasom, különösen egy ilyen jelentős és híres muzsikusét, mint pl. Argerich. Óriási megtiszteltetésnek érzem a szavait. Ugyanakkor semmi sem állandó a művészetben, s a kétség, a belső bizonytalanság érzése az igazi hajtóerő a művész számára. Az állandó keresés, próbálkozás, az új utak fürkészése nap mint nap, minden egyes gyakorlás során - csak ez biztosíthatja az esélyt az újabb és újabb eredményekhez. Mindig új és friss aggyal és figyelemmel kell belevetnem magam a megoldások keresésébe, az egyre izgalmasabb puzzle-feladványok megfejtésébe. Ez sohasem válhat rutinná.

- A Budapesti Fesztiválszenekarral Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét játssza. Milyen a viszonya ehhez a csodálatos komponistához? Van-e jelentősége, hogy ugyanabban az országban születtek, még ha jó másfél évszázad különbséggel is?

- Azt hiszem, nincs nagyobb szakadék az emberek között, mint amit az idő ásott. Minden földrajzi és történelmi határnál erősebben választ el bennünket egymástól az eltelt idő. De persze nagyon büszke és boldog vagyok, hogy a magyar közönségnek hazám egyik legszebben komponáló muzsikusának zongoraművét nyújthatom át a csodás Fesztiválzenekarral.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.