Klasszikus

David Fray: "Egész nap muzsika jár a fejemben"

2015.05.10. 06:58
Ajánlom
Lisztet a legnagyobb zeneszerzők közé sorolja, ám szerinte értő zenészekre van szükség az előadásához. A nemzetközi zenész szakma szerint David Fray az egyik legígéretesebb fiatal zongorista. A BFZ vendégeként két este a Müpában egy alkalommal pedig a pécsi Kodály Központban adta elő Beethoven II. zongoraversenyét. INTERJÚ

- Mióta játszod a B-dúr concertót?

- A zongoraversenyek közül ezt a darabot játszottam először, igaz, most két évig nem volt a műsoromon, mert leginkább Beethoven harmadikjával léptem fel. Ezzel együtt a B-dúr koncertet tartom a legtökéletesebbnek a szerző öt versenyműve közül. A lassú része véleményem szerint az egyik legszebb zene, amit valaha írtak, egyszerre van benne a fiatal és az idős Beethoven. Ma már egész másképp játsszuk ezt a művét is, mint ahogy ő tette a saját korában. Másmilyen volt akkor a zongora, megváltozott a tempó is. Vulkáni erővel, szenvedélyesen zongorázott a kortársai elbeszélései szerint. A B-dúr Beethoven második zongoraversenyeként vonult be a köztudatba, a számozás azonban csalóka, hiszen 1794-95-ben írta, keletkezését tekintve tehát ez az első darabja a műfajban. A mű jelentőségét az is adja, hogy 1795 márciusában ezzel szerepelt először a bécsi közönség előtt, megalapozva ezzel zongoravirtuózi hírnevét a császárvárosban.

- A te játékodat mennyire befolyásolják az aktuális körülmények: a napi hangulatod, a zongora, amely mellé leülsz, a koncertterem, ahol játszol?

-  Minden estének egyedinek kell lennie, máskülönben mi, zenészek meg is unnánk a műveket, hiszen gyakran egymást követő estéken ugyanazokat a darabokat adjuk elő. Mindig más a közönség, a zongora és az akusztika is. Az a kihívás számunkra, hogy ezeket a tényezőket beépítsük a játékba. Ez érdekes része a munkánknak, ugyanakkor természetes, hogy feszes struktúrával a fejemben megyek fel a pódiumra és ülök le a hangszer mellé.

- A magyarországi három fellépésednek volt valami specialitása?

- Erről a közönséget kellene megkérdezni, milyen benyomások érték őket. Én minden alkalommal végiggondolom a koncert végén, miként tudnék még jobb lenni. Ez különösen igaz akkor, ha a követő este is ugyanazt a darabot játszom. Ilyenkor van lehetőség tovább mélyülni, tovább szépíteni.

- Szereted visszahallgatni magadat felvételről?

- Alapvetően nem, hiszen senkinek nem kényelmes szembenézni önmagával. Ám olykor hasznos, segít a fejlődésben.

- A turnénaptárod szerint hónapokig országról országra utazol Európában, Észak- és Dél-Amerikában. Mennyi időre van szükséged a helyi zenekarokkal, hogy egymásra hangolódjatok?

- Ez függ a zenekartól és a karmestertől is. Magyarországon elvarázsolt a Budapest Fesztiválzenekar, nagyszerű munkát végeztek, ahogy a holland vendégkarmester, Jaap van Zweden is.

- Tudtad, hogy a Budapesti Fesztiválzenekart a világ tíz legjobbja között tartják számon?

- Nem szeretem az ilyesfajta számozásokat, rangsorolásokat. Kétségtelen, hogy remek, csodálatos együttes.

- A pályád elején megjelentettél egy közös Schubert-Liszt albumot. Hogyan találkoztál a magyar zeneszerzővel?

- Nagyon hamar elkezdtem Lisztet játszani, gyerekkoromban h-moll szonátája fontos darabja volt a repertoáromnak, amit a mai napig játszok. Vannak, akik nem tartják őt elég jó szerzőnek, inkább ügyes virtuózként gondolnak rá. Én nem értek egyet velük. Amikor elkezdtem játszani, rájöttem, mekkora géniusz, főleg, ha az idős kori műveire gondolunk. Nem csak remek zongorista, hanem nagyszerű zeneszerző is. A róla kialakított kép, úgy látom, változik most a világban. Lehet, eddig nem a megfelelő, a legértőbb muzsikusok játszották a műveit. Magyarországon, biztos vagyok benne, mindig is az őt megillető helyen kezelték.

- Kikből áll a repertoárod?

- Alapvetően német szerzőket: Bachot, Mozartot, Beethovent, Schubertet játszom. A magyarországi fellépések előtt Schubert zongoraversenyét adtam elő, utána Mozartéra készülök.

- Szereted a jelenlegi életformádat, a sok utazást, azt, hogy újabb és újabb zenekarokkal dolgozhatsz együtt?

- Új emberekkel, új muzsikusokkal találkozni mindig élményt jelent. A turné velejáróját, a reptereket, a hoteleket viszont nem kedvelem.

- Ilyennek képzelted a pályádat - mondjuk - 10 évvel ezelőtt?

- Amikor még tanul az ember, nem tudja elképzelni, milyen lesz az élete. Kell néhány év, hogy hozzászokjon a rengeteg, magányos gyakorlással töltött időhöz, az utazásokhoz, az időzónák eltérésének kezeléséhez. Mindenkinek meg kell találnia a határait, hány koncertet tud teljesíteni zsinórban. A mostani időszakomban van, hogy egy hét alatt három különböző zongoradarabot is eljátszom. Azt hiszem, ez a maximum. Ez az életforma egy meghatározott időszakban élvezetes, ám egész éven keresztül nem lennék képes csinálni. Van, akinek megy az is. Függ az ember személyiségétől, létezik olyan típus, aki keményebb, feszesebb tempót diktál önmagának.

- Hogyan kerültél kapcsolatba a hangszerrel? A rólad szóló írások szemtelenül fiatal, 4 éves kort említenek.

- A szüleim szerették volna, ha a bátyámmal együtt megtanulunk zongorán játszani. Szó sem volt arról, hogy professzionális zenészek legyünk, inkább csak a polgári nevelésünk részeként ismerkedjünk meg kicsit a zenével. Meglepetés volt, hogy nálam komolyabbá vált a dolog: a szüleim csak leültettek a hangszer mellé, az úton én mentem végig.

- Játszol más hangszeren is?

- Egyedül csak zongorán, de ugyanennyire lenyűgöznek más hangszerek és az énekhang is. Magam is énekelgetek, nem jól, ám hasznos gyakorlás közben. Külön viszont nem igazán hallgatok zenét, hiszen általában egész nap muzsika jár a fejemben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.
Klasszikus interjú

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény.