Klasszikus

Debrecenbe kéne menni

2003.10.02. 00:00
Ajánlom
"A magyar jazz ünnepe" - áll a Budapest Jazz Fesztivál szóróanyagán és a pesti estes különszámon. Vakargatom a fejemet, gondolkodom, milyen ünnepelnivaló támadhatott a magyar dzsesszben így szeptember végén.

Aztán kinyitom a füzetet, és nyomban az első bekezdésben hat zenész és egy szakszervezeti elnök lelkendezik azon, hogy a "kulturális kormányzat 2003-tól, az államilag támogatott műfajok közé emelte az évtizedekig csak tűrt kategóriába tartozó improvizatív kortárs zenét..." Tehát azt ünnepeljük, hogy valaki forrásra lelt fesztiváljának megszervezéséhez? Netán a kulturális kormányzat vélt nagylelkűségéhez szalutálnak a szervezők? Mindez már csak azért is érdekes, mert több, a tönkremenetel szélén álló zenei intézményről hallani, ami semmiképpen nem nevezhető a zenei közélet ünnepekkel teli időszakának. Arra pedig már gondolni sem merek, hogy a szóróanyagokon a magát elegánsan bújtató szervező cég, a Budapest Music Center saját tevékenységére tesz ily módon koronát, és képes volt azt tuszakolni támogatói (a kulturális tárca, a IX. kerület, a főváros, az NKA és az Előadóművész Jogvédő Iroda) fejébe, hogy a kiadványain szereplő előadókból szervezett promóciós fesztivál hűen tükrözi a magyar dzsesszpalettát. Nem, ilyesmi itthon elő sem fordulhat, ahogyan nyilván az is csak a véletlen műve, hogy pontosan ugyanebben az időpontban tartották a 32. Debreceni Jazz-napokat is. Éljen a konszenzuskészség, a kollegialitás, a magyar dzsessz ügyéért és a közönségért önzetlenül küzdő programszervező!

Szép történet ez arról, miként válik a magyar dzsessz ünnepe a magyar dzsessz tragikus hétvégéjévé, hogyan kényszeríti a butaság az amúgyan is szűkös, a dzsessz iránt még fogékony réteget döntéshelyzetbe és veszi el tőle az újabb zenék megismerésének lehetőséget. Szomorú volt látni azt a kb. 120 lődörgőt, aki Debrecenben Jacky Terrassont és Andrew Hillt várta. Mert nem akárkikről van szó: Terrasson a negyven alatti dzsesszer generáció legtehetségesebb tagja, Hill pedig, közeledve a hetvenhez, a még élő legendák közé sorolható. Két kiemelkedő képességű zongorista, mindketten a Blue Note-nál jelentetik meg lemezeiket, a ma működő dzsesszkiadók közül is a legkiválóbbnál. Terrasson ma igazi világsztár, végigböngészve a debreceni fellépéssel kezdődő európai turnéjának állomásait, látható, hogy egyfolytában koncertezik. Viszonya a zenéhez egészen más keletű, mint a korosztályából kiemelt bármely nagyra tartott muzsikusé: ugyan a fesztivál amerikai tematikáját hivatott ő is erősíteni, de az amerikai mellett francia és német gyökerek is fellelhetők életrajzában. Talán ezért, talán másért a klasszikus műveltség a hagyományos fekete dzsesszelemekkel vegyítve nála különös ötvözetet alkot, amelynek ékes példája a francia dallamokat feldolgozó 99-es A Paris... című albuma. A lemezen megjelenik Francis Poulenc egyik szerzeménye, ami egyfelől tisztelgés a Hatok elnevezésű csoportnak a nálunk a többieknél kicsit ismertebb tagja előtt, akinek születése 100. évfordulójára éppen akkoriban lehetett emlékezni. Másfelől a Poulenc-darab a szerző személyén keresztül összefoglalja, hogy mi minden van még Terrasson muzsikájában a dzsesszen túl: romantika, impresszionista és neoklasszicista hatások, humor, a formák szellemes kibontása és variálása. Ugyanígy ott a La Marseillaise zseniálisan kávéházivá lassított változata, gyönyörűen átharmonizálva, teljesen eltüntetve a forradalmi hevületet.

Terrasson triófelállásban érkezett Debrecenbe, amelyből Sean Smith, a bőgős még nem játszott a lemezein. Eric Harland Leon Parker mellett Terrasson legkedvesebb dobosa, játéka erősen emlékeztet Paul Motien-re: ügyesen töri a ritmusokat, a legjobb pillanatokban vált dinamikát és szerepe nem csupán a kíséretre korlátozódik, színezéseivel szerves részévé válik a daraboknak. Nem így Smith, aki láthatóan végigunta bőgőjének bögyörgetését, bár neki is volt szép szóló-kiállása - játéka inkább masszív alapnak tűnt, semmint sokatmondó virtuozitásnak. A kétórás koncert majd' felét Ravel Bolerója, helyesebben Terrassonék Bolerója adta, közel sem az ismert fokozatos építkezéssel. Néhol erősebb, néhol halkabb volt a dallam variálása, hol négyben, hol ötben ment az eredetileg hármas lüktetés. A poliritmia mellett ismét egy századelős húzás, a politonalitás bizsergette a füleket, ahogyan a motívum szépen átsétált a szomszédos hangnemekbe és szinkópás lüktetésével már-már új kompozíció kerekedett a végére. Terrasson játékának minden pillanata kincs, különösen, ahogyan a balladákat játssza, ahogyan minden témából érzelmeket tud kifacsarni. A legutóbbi, Smile című lemezéről egy Miles Davis szerzeményt, a Nardist játszották, lefegyverzően gazdag érzelemvilágról és technikai képességekről téve tanúbizonyságot. Jellemző Terrassonra a tenuto-játék, a hangok teljes értékű kitartása: egyedülálló, ahogy megragadja a hangokat, mert mindegyiknek külön szerepe és dinamikai jelentősége van. Ezt nem lehet tanulni, erre születni kell!

Nehéz összekötni az éjfél után kezdő Andrew Hillt Terrassonnal, éppen ezért nem is teszem, minden kapcsolódási pont keresése hamis erőlködést szülne. Azonban egyetlen momentumot érdemes kiemelni, amiből az itthoni dzsesszközélet is sokat tanulhat. Jacky Terrasson a koncertje után végig a színpad széléről figyelte érdeklődve az idős mester játékát, készséggel állt rendelkezésre, mikor törülközőt vagy egy pohár vizet kellett benyújtani. Nekik bizonyára eszükbe sem jutott egy időben kezdeni produkciójukat, és nyilván nem okozott gondot, ki mikor kerüljön sorra.

(32. Debreceni Jazz-napok, szeptember 27.: a Jacky Terrasson trió koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.