A Debussy-évforduló alkalmából érdemes meghallgatni, hogy zongorázott a szerző. Szerencsére, gépzongora-tekercseknek hála fennmaradtak felvételek.
James Joyce azt mondta, hogy az Ulysses minden egyes értelmezését vállalja, akár gondolt rá a könyve írásakor, akár nem. Egy művet megírni és a közönség, illetve az előadók előtt letenni olyan, mint megadni magad – írta a Debussy felvételek kapcsán a NY Times kritikusa. – Viszont érdekes módon Debussy egész máshogy játssza a zongoraműveit, mint ahogy a kottában le vannak írva.
1913 novemberében Debussy 14 zongoradarabot rögzített egy párizsi helyszínen, és nagyon elégedett volt a Welte-Mignon zongoratekercsek minőségével. „Lehetetlen ennél tökéletesebb reprodukciót készíteni, mint a Welte-apparátussal” – írta egy levelében. – „Boldogan fejezem ki csodálatomat és elismerésemet azért, amit hallottam.” (A felvételeket CD-n is kiadták.)
A felvételek közül most a Holdfényt idézzük, Debussy legnépszerűbb zongoraművét. Érdemes megfigyelni, milyen szabadon értelmezi Debussy a ritmusokat és a tempót.
Ha többet olvasna Debussyről, ezt a cikkünket ajánljuk.

Kapcsolódó
10 bölcs Debussy-gondolat az évfordulón
100 éve hunyt el Claude Debussy, a francia zene egyik legnagyobb mestere, akinek festői, impresszionista hangja semmit sem veszített fényéből. Az évforduló alkalmából korabeli interjúkból válogattunk.