Klasszikus

Derűs szerénység

2009.01.28. 00:00
Ajánlom
Nemrég tért haza a föld túlsó feléről egy nem mindennapi versenygyőzelemmel, de ugyanolyan szerényen, és csendes derűvel éli tovább mindennapjait: tanít, gyakorol, koncertre készül, doktori disszertációt ír. Mintha mi sem történt volna. Mosolya azonban elárulja: elégedett és tervekkel teli. Csáki András megnyerte az 51. Tokiói Nemzetközi Gitárversenyt.

Csáki András

Fidelio Est: Manapság egyre több a zenei verseny, így egyre nehezebb kiválasztani azokat, amelyek ténylegesen megkönnyíthetik egy fiatal művész pályakezdését. Mit jelent számodra ez a győzelem?

Csáki András: Régi álmom vált valóra, amikor az előzetesen beküldött CD-felvétel alapján bekerültem a 16 versenyző közé, akik elindulhattak 2008 decemberében a háromfordulós tokiói megmérettetésen. Egyrészt büszke vagyok a díjra, hiszen korábban számos olyan – azóta komoly hírnevet szerző – gitárművész nyert ezen a versenyen, mint például Kazuhito Yamashita, aki nekem is sokáig példaképem volt fiatalkoromban. Másrész nagy megtiszteltetés, hogy visszahívtak koncertezni Japánba. Ez egyben egy erőpróba is lesz számomra, hiszen egy olyan hangversenykörúton vehetek majd részt jövőre, ahol két-három hét alatt csaknem 15 szólókoncertet adhatok. A japán rendezvény további érdekessége, hogy a három fordulót, a két elődöntőt és a döntőt, három különböző zsűri értékelte. A döntő bírái között nemcsak gitárosok ültek, hanem zongoristák, hegedűsök, más hangszeresek, amit igazán szimpatikus kezdeményezésnek tartok. A koncertmeghívás mellett legjobban az új, Sakurai Kohno Model Maestro gitárnak örülök, amely ugyancsak az első díj része volt. Eddig is egy Kohno modellen játszottam, de az egy egyszerűbb, olcsóbb hangszer volt. Az új gitáron különösen könnyű játszani: nagy hangja van és hangszínekben is rendkívül gazdag. Ez utóbbi tulajdonság szerintem az egyik legnagyobb pozitívuma a gitárnak mint hangszernek. Remélem, hogy ez a gitár rajtam kívül a közönségnek is sok örömöt okoz majd.

FE: Számtalanszor bizonyítottad tudásod, nagyon szép helyezéseket értél el. Nem jött el az idő, hogy befejezd a versenyzést?

CsA: Az eredményhirdetéskor én is elgondolkodtam azon, hogy talán most érkezett el a pillanat, amikor abba kellene hagynom, de mivel az eredménytől függetlenül minden verseny nagyon tanulságos, ezért még nem döntöttem véglegesen. Egy ilyen alkalommal sok lehetőség nyílik a többi versenyzővel, zsűritagokkal való beszélgetésre. Igyekszem az ilyen eszmecserék során minden apróságra ügyelni, próbálok mindenből és mindenkitől a lehető legtöbbet tanulni. Nem életcélom, hogy versenyezzek, hiszen nem vagyok versenyző alkat: nem szeretem, csak tűröm azt a fajta feszültséget, ami ezzel jár. Szeretnék még kimenni külföldre tanulni, magamba szívni egy másfajta légkört, a pozitívumokat átmenteni és hazahozni. Ahhoz, hogy ezek az elképzelések körvonalazódhattak bennem, nagyban hozzájárultak a versenyeken szerzett élményeim is.

FE: Mivel töltöd a mindennapjaidat?

CsA: Másfél évem van a Zeneakadémia doktori iskolájából, államvizsgáznom kell, és meg kell írnom a doktori disszertációt. Négy éve tanítok a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és Gimnáziumban, amit nagyon szeretek.

FE: Mi lesz a fő irányvonal a jövőben? Koncertezés, tanítás, esetleg tudományos munka?

CsA: Gitárosként nehéz kiválasztani egyetlen utat. Elsősorban koncertezni szeretnék, és a hagyományos szólórepertoár mellett a kamarazenét sem szeretném elhanyagolni. Semmiképp sem szeretnék csak a tanításnak élni, és teljesen elhanyagolni a hangszert, mert akkor hiányozna a napi gyakorlás, és a színpad is. Egy gitárosnak azonban korlátozottak a lehetőségei: a szólógitárkoncertekre és arra az irodalomra, amit ez a hangszer képvisel, Magyarországon nincs akkora kereslet, amiből meg lehetne élni. Amikor 11 évesen felfedeztem a gitárt, nem is gondoltam bele, mennyire magányos hangszer ez. Szeretek foglalatoskodni vele, hallgatni a hangját, keresni a hangszíneket, de egy nagy bánatom mégiscsak van: nem tudok szimfonikus zenekarban résztvevőként, csapatjátékosként, és nem szólistaként játszani.

FE: Sokat gyakorolsz, versenyzel, növendékekkel foglalkozol. Hogyan szoktál kikapcsolódni?

CsA: Nagyon szeretem a műszaki dolgokat: imádok vezetni, érdekelnek a repülők. Azért is jó messzire utazni, mert egy Boeing 747-es repülőgép mindig lenyűgöz. Az autó nagy kedvenc, és kirándulni is szeretek, persze az olvasást sem hanyagolom. A mostani díjhoz kapcsolódó jelentős összeget azonban nem utazásra vagy könyvekre fogom elsősorban költeni: szeretném elkészíteni az első CD-met.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.