Klasszikus

Dinamizmus és ízlés

2007.03.29. 00:00
Ajánlom
Trevor Pinnockot, a korabeli hangszereken játszó English Concert megalapítóját eddig szinte kizárólag úgy tartottuk számon, mint a historikus gyakorlat egyik jelentős specialistáját. A hatvan esztendős angol karmester – aki három évtized múltán, nemrégiben megvált együttesétől – most mégis egy modern kamarazenekar élén látogatott Budapestre, műsorán Haydn- és Mozart-művek mellett Liszt és Kodály egy-egy kompozíciójával.

A program középpontjában az este két bécsi klasszikus alkotása, Mozart B-dúr zongoraversenye (K 595) és Haydn 104. szimfóniája állt, s ezeket keretezte egy kései Liszt-zongoramű, a Gyászgondola zenekarra hangszerelt változata, valamint Kodály Galántai táncai. Szokatlan összeállítású, talán kissé széttartó műsort hallhattunk tehát, amely azonban biztosította a változatosságot, és arra is jó alkalmat teremtett, hogy több oldalról ismerhessük meg a karmester és a zenekar művészi arculatát.

A negyedszázados fennállását nemrég ünneplő, brémai székhelyű Deutsche Kammerphilharmonie elsőrangú kamaraegyüttesként mutatkozott be. Tagjai kiválóan felkészült hangszeresek, akik valódi kamarazenészi felelősséggel és egymásra figyeléssel muzsikálnak. Az évtizedes rutin a zenekar magas technikai színvonalán érződött csupán, egyébként játékukban nyomát sem találtam a megszokásból adódó fásultságnak. Ellenkezőleg: mindvégig frissesség és dinamizmus jellemezte zenélésüket.

Mindez persze nem kis részben Trevor Pinnock rendkívül intenzív, és informatív mozdulatokkal élő vezénylésének köszönhető. Haydn utolsó szimfóniáját jól artikulált, kontrasztokban bővelkedő, transzparens előadásban keltette életre a karmester. Pinnock élvezettel hívta fel a figyelmet egy-egy nem szokványos hangszerelési megoldásra, és remekül juttatta érvényre a haydni meglepetés-effektusokat, ugyanakkor mindezeket képes volt integrálni is a mű egészének zenei ívébe. Vezénylésében a részletgazdag kidolgozottság és nagyvonalú formai felépítés, a hatásosság és ízlés finom egyensúlya valósult meg.

Ugyanezek az erények jellemezték a szünet előtt elhangzó Mozart-koncertet is, melyben egyúttal a zenekari hangzás puhaságára és érzéki szépségére is felfigyelhettünk. A zongoraverseny szólistája, Maria Joao Pires is a széphangzás, a líraiság és a kamarazenei attitűd jegyében szólaltatta meg a művet. A portugál művésznő bensőségesen éneklő tónussal, rendkívül finoman és érzékenyen játszott – ha valami kifogásolható e megközelítésben, az csak az lehet, hogy helyenként talán túlságosan is elomlóvá vált az interpretáció, meglassúbbodott a tempó, s hosszú legatóvá szelídültek gazdagon tagolt zenei gondolatok. Mégis megkapó hatású volt, s méltán váltott ki lelkesedést Pires Mozart-játéka; ráadásként a művésznő a zeneszerző egy négykezes szonátáját adta elő Trevor Pinnockkal közösen.

Hangulata miatt talán nem illett bele a műsorba, mégis nagyon örültem, hogy nyitószámként elhangzott a Gyászgondola John Adams sikerült hangszerelésében. Maga a zongoradarab Liszt öregkori, sötét hangú, a romantikus tradíciótól merészen eltávolodó gyászzenéinek egyike. Hogy milyen merészen mutat a jövőbe ez a zenei világ, azt éppen e zenekari változat tette egyértelművé: olykor Mahlert, olykor a korai Schönberget véltem kihallani a Liszt által leírt hangokból.

A Galántai táncokkal zárult az est programja. Két okból is tartottam a mű előadásától: egyrészt, képes lesz-e adekvátan megszólalni a darab egy kamarazenekaron; másrészt, vajon egy régi zenére szakosodott angol karmester és egy német zenekar miképpen boldogul majd a táncfüzér verbunkos-cigányos zenei világával. Mindkét kérdésemre pozitív választ kaptam: 22 fős vonóslétszámmal is pazarul szólt Kodály partitúrája, s az is kiderült, hogy Pinnockék szinte akcentus nélkül beszélik a mű zenei nyelvét. A Galántai táncok is azzal az igényességgel, temperamentummal, ugyanakkor mértéktartó ízléssel szólalt meg a Deutsche Kammerphilharmonie előadásában, mint minden ezen az estén.

(2007. március 27. 19:30, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem – Budapesti Tavaszi Fesztivál; Liszt-Adams: La lugubre gondola; Mozart: B-dúr zongoraverseny, K 595; Haydn: D-dúr szimfónia, Hob. I:104; Kodály: Galántai táncok; km.: Maria Joao Pires (zongora), Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, vez.: Trevor Pinnock)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus cselló

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Klasszikus hírek

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Klasszikus jótékonyság

Érdi Tamás látássérültek javára koncertezik a Zeneakadémián

Harminc éves a „Szól a szív” Alapítvány, amely számos alkalommal segítette a Vakok Iskoláját, amelynek Érdi Tamás egykor tanulója volt. Szeptember 18-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián, nem drága a belépőjegy, de jó célt szolgál.
Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.