Klasszikus

Dinu Lipatti

2002.09.09. 00:00
Ajánlom
Krisztusi korban, mindössze harminchárom esztendősen hunyt el, mégis kevesen mernék vitatni, hogy Dinu Lipatti személyben a század egyik legjelentősebb zongoraművészét tisztelhetjük. Az 1917-ben Bukarestben született muzsikus kivételes zsenialitása már kisgyermekként megmutatkozott: négyévesen már a nyilvánosság előtt zongorázott, valamint apró zongoradarabokat is komponált.

Bár csak jóval később részesült formális zeneoktatásban, a kis Dinu azért nem volt minden szakmai háttér híján: pianista szenvedélyét a kortársak szerint kiválóan zongorázó édesanyja és a Sarasate-tanítvány, amatőr hegedűs édesapja, szerzeményeit pedig keresztapja, George Enescu vigyázó szemei kísérték. Amikor az ember idáig ér az életrajzban, nem tehet mást, mint széttárja a kezét: csodagyermekek márpedig vannak...

Tizenhét éves korában, az 1934-es bécsi nemzetközi zongoraversenyen jött el a pillanat, hogy ezt a zongorista-fenomént egész Európa megismerje. A történet közismert: az akkor már köztiszteletnek örvendő Alfred Cortot tiltakozásának jeléül felállt a zsűriből, mert az ifjú Lipattinak csupán a második hely jutott. A látványos gesztus egy csapásra hírnevet szerzett Lipattinak, aki követte Cortot-t Párizsba, ahol a tanítványa lett. A párizsi évek egyfelől számos fontos művészkapcsolatot hoztak – Lipatti itt ismerkedett meg Nadia Boulanger-val, aki meghatározó befolyást gyakorolt rá – másfelől innen egyenes út vezetett a legjelentősebb európai koncertpódiumokra. Az 1930-as évek végén már a huszonéves pianista nevétől volt hangos Európa, s a képzeletbeli fogadóirodában, ahol a háború utáni időszak legnagyobb előadóművészeire lehetett tippelni, az egyik toronymagas esélyes Dinu Lipatti volt. A fiatal muzsikus sokoldalúsága is hamar megnyilatkozott: éles szemű zenei recenzensként, egyéni hangú zeneszerzőként egyaránt elismerést aratott, emellett 1944-től a genfi konzervatóriumban vált legendás hírű tanárrá – abban az intézményben, ahol bő száz évvel korábban még Liszt Ferenc oktatta a svájci polgárok tehetséges és kevésbé tehetséges csemetéit zongorára.

Genfben a háború ugyan elkerülte Lipattit, a leukémia elől azonban nem volt menekülés. A hírre, hogy az anyagiakban nem dúskáló Lipatti képtelen finanszírozni az igen költséges gyógykezelését, a fél művészvilág megmozdult: Igor Sztravinszkij, Charles Münch és Yehudi Menuhin csak három név a sok tucat híresség közül, akik úgy érezték, hogy Lipatti támogatásával nem csupán egy kollégával, hanem közös művészetükkel vállalnak szolidaritást. Ám hiába minden: Lipatti 1948-tól már képtelen volt ellátni tanári teendőit, és állapota egyre romlott. A koncertezést azonban egészen 1950-ben bekövetkezett haláláig nem adta fel: utolsó hangversenye (Besancon, 1950. szeptember 16.) – végén a ráadásként előadott Bach 147-es korálfeldolgozással – az előadóművészet-történet egyik legendájává vált.

Lipatti hatalmas koncertrepertoárjához képest viszonylag kevés felvételt hagyott hátra, ami részben kérlelhetetlen igényességének, részben pedig a lemezpiaci felfutással párhuzamosan romló egészségi állapotának és korai halálának számlájára írható. Így viszont a lemezgyűjtő zenerajongó biztosra mehet: ha Lipatti nevével találkozik a borítón, akkor legfeljebb – nem túl gyakran – a hangminőségre panaszkodhat. Lipatti Bach- és Mozart-, de mindenekelőtt Schubert- és Chopin-felvételei hasonlíthatatlan érzékenységű, lenyűgöző hangkultúrájú művészt állítanak elénk: ezek az előadások nemcsak személyes kedvenceim, de nem találkoztam még senkivel, akit ne ragadott volna meg azonnal e felvételek intimitása, férfias melankóliája. A Chopin-keringők és a Barcarolle valószínűleg etalonként maradnak meg minden zenehallgató fülében, de jó eséllyel így jár az ember a Lipatti életének utolsó évében felvett Bach- és Schubert-darabokkal is. A Bartók-életműben oly nagy szerepet játszó Paul Sacher vezényelte Bartók Harmadik zongoraverseny, vagy a harmadik Enescu-zongoraszonáta pedig igazi különlegességek, amelyeket mindenképpen érdemes meghallgatni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Színház

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Klasszikus

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Színház

A Hippolyt, a lakájjal indítja új évadát a dunaújvárosi Bartók Színház

A társulat hét új bemutatót tart, klasszikus és kortárs művek, valamint családi és gyerekelőadások egyaránt színre kerülnek a 2024/2025-ös szezonban.
Vizuál

Norvég film nyerte a CineFest fődíját

Lilja Ingolfsdottir Szerethető című alkotása a Pressburger Imre-díj mellett további két elismerést is bezsebelt Miskolcon. A szemle gáláján életműdíjat vehetett át Kardos Sándor.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.