Klasszikus

Diótörő – 2.0

2012.12.27. 07:09
Ajánlom
A Művészetek Palotája 2007-ben kapcsolódott be először a karácsonyi Diótörő-versenybe. Úgy tűnik, hogy sikerrel: a partitúra húzások nélküli megszólaltatásával és a történet álomszerű vizuális reprezentációjával a produkció a klasszikus balettelőadások alternatívájává vált.

Menetközben a színpadi világ kicserélődött. Tavaly és idén Novák János rendezésében a Kolibri Színház csapata igyekezett elvarázsolni a közönséget. Az előző produkció megálmodói, a Budapest Bábszínház művészei annak idején arra vállalkoztak, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremet az illúziószínház követelményeinek megfelelően hamisítatlan színházi térré alakítsák át, rafinált kulisszarendszert hoztak létre, melyben a legkülönbözőbb bábtechnikákat lehetett izgalmasan megmutatni. Novák Jánosék viszont - a színpadi adottságokat tudomásul véve - egy több "platformos" előadásban gondolkodtak, melyben a bábszínészet (szintén sok-sok technikával reprezentálva) és a hagyományos színészi játék (leginkább pantomimként) nagyjából egyenlő arányban jelenik meg. A "platformok" között az animált képsorok vetítése, a színpadi játék felnagyító közvetítése és a tradicionális bábelőadás éppúgy megtalálható volt, mint a különböző színpadi akciók és spektákulumok "játszóházszerű", egyszerű eszközökkel, de igen ötletesen kivitelezett szekvenciái. 

Ez a rendezés - a legifjabb generáció sokfókuszos figyelmére apellálva - egyszerre több felületen helyezett el információkat. Nem meglepő, hogy magamon például azt vettem észre, hogy nem is tudok mindenre figyelni. A gyerekeknek mindez persze nem okozhatott problémát. Hogy pontosan mely korosztálynak készült ez a Diótörő - nem tudom. A Kolibri csapata a néhány hónapos csecsemőktől a kamaszokig sok generációnak készít előadásokat, ők egészen pontosan tudják, hogy például egy hétévesnek már nem lehet ugyanazt kínálni, mint egy ötévesnek. A Müpa hatalmas nézőterét viszont nem lehet életkor-specifikusan megtölteni, ide bizony valami "minden generációt megragadó" dolgot kell kitalálni. Talán ezért is működtettek több "platformot". Az összkép tekintetében azonban úgy érzem, hogy a Kolibri Színház előadása leginkább a 8-10 éveseknek szól; a szülők nagyobbik része viszont (a december 22-én látott előadás nézőtere erről tanúskodott) úgy számított, hogy a sokkal kisebbek - akár a 2-3 évesek - is élvezni fogják. Hogy ebben a számításukban csalódniuk kellett-e, nem tudom; azt viszont közvetlenül megtapasztaltam, hogy a mellettem ülő kétéves forma kislány - sűrű gügyögések mellett - derekasan végignézte és hallhatóan élvezte a kétszer ötvenperces produkciót. 

A pár éve látott másik előadás a nyolc és fél éves fiamnak még sok, a tízévesnek már kevés volt, ez a mostani viszont épp ideális lett volna. Az új produkció ugyanis olyan kulturális kódokkal operál, melyeket ez a korosztály már magabiztosan képes dekódolni. Például a bikaviadalon felbukkanó lila tehén, a hétfejű egérkirály és a diótörő királyfi fénykard viadala, illetve a sok-sok perspektívaváltás a fogyasztói-, televíziós és filmes kultúrára jobban reflektál, így tökéletesen érthető. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a Diótörő ideális közönségéről feltételezhető, hogy már nem romlatlan.

A keretjátékszerű első rész a mostani előadásban is "izgalmasabb" volt, úgy tűnik, hogy a második rész "jobban" működik balettként. (Mindezt ellenőrizendő, megnéztem a Mariinszkij Színház előadását). Nem kizárólag látványként erősebb a tiszta tánc, mint a táncstilizáció - minden ötletessége ellenére például a virágok keringője kifejezetten szegényesnek hatott a Művészetek Palotájában -, hanem az érthetetlen történet is (ki érti, hogy mi történik a Diótörőben?) világosabb a tánc "ezoterikus" nyelvén. S ha valaki mesepszichológiai megfejtéseken törné a fejét, gyanítom, hogy egy klasszikus balettelőadás mindennél több inspirációt adhat. 

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar rugalmasan, a karakterpillanatokat magabiztosan eltalálva muzsikált, az együttes sok színnel és talán már némi patinával is feldíszítette Csajkovszkij megunhatatlan zenéjét - a lassan karácsonyi rutinelőadássá váló produkción nem érződött a rutin zsibbadtsága. Kocsis Zoltán vezényelt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus karácsony

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Klasszikus interjú

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus Film

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus hír

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.