Klasszikus

Diótörő – 2.0

2012.12.27. 07:09
Ajánlom
A Művészetek Palotája 2007-ben kapcsolódott be először a karácsonyi Diótörő-versenybe. Úgy tűnik, hogy sikerrel: a partitúra húzások nélküli megszólaltatásával és a történet álomszerű vizuális reprezentációjával a produkció a klasszikus balettelőadások alternatívájává vált.

Menetközben a színpadi világ kicserélődött. Tavaly és idén Novák János rendezésében a Kolibri Színház csapata igyekezett elvarázsolni a közönséget. Az előző produkció megálmodói, a Budapest Bábszínház művészei annak idején arra vállalkoztak, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremet az illúziószínház követelményeinek megfelelően hamisítatlan színházi térré alakítsák át, rafinált kulisszarendszert hoztak létre, melyben a legkülönbözőbb bábtechnikákat lehetett izgalmasan megmutatni. Novák Jánosék viszont - a színpadi adottságokat tudomásul véve - egy több "platformos" előadásban gondolkodtak, melyben a bábszínészet (szintén sok-sok technikával reprezentálva) és a hagyományos színészi játék (leginkább pantomimként) nagyjából egyenlő arányban jelenik meg. A "platformok" között az animált képsorok vetítése, a színpadi játék felnagyító közvetítése és a tradicionális bábelőadás éppúgy megtalálható volt, mint a különböző színpadi akciók és spektákulumok "játszóházszerű", egyszerű eszközökkel, de igen ötletesen kivitelezett szekvenciái. 

Ez a rendezés - a legifjabb generáció sokfókuszos figyelmére apellálva - egyszerre több felületen helyezett el információkat. Nem meglepő, hogy magamon például azt vettem észre, hogy nem is tudok mindenre figyelni. A gyerekeknek mindez persze nem okozhatott problémát. Hogy pontosan mely korosztálynak készült ez a Diótörő - nem tudom. A Kolibri csapata a néhány hónapos csecsemőktől a kamaszokig sok generációnak készít előadásokat, ők egészen pontosan tudják, hogy például egy hétévesnek már nem lehet ugyanazt kínálni, mint egy ötévesnek. A Müpa hatalmas nézőterét viszont nem lehet életkor-specifikusan megtölteni, ide bizony valami "minden generációt megragadó" dolgot kell kitalálni. Talán ezért is működtettek több "platformot". Az összkép tekintetében azonban úgy érzem, hogy a Kolibri Színház előadása leginkább a 8-10 éveseknek szól; a szülők nagyobbik része viszont (a december 22-én látott előadás nézőtere erről tanúskodott) úgy számított, hogy a sokkal kisebbek - akár a 2-3 évesek - is élvezni fogják. Hogy ebben a számításukban csalódniuk kellett-e, nem tudom; azt viszont közvetlenül megtapasztaltam, hogy a mellettem ülő kétéves forma kislány - sűrű gügyögések mellett - derekasan végignézte és hallhatóan élvezte a kétszer ötvenperces produkciót. 

A pár éve látott másik előadás a nyolc és fél éves fiamnak még sok, a tízévesnek már kevés volt, ez a mostani viszont épp ideális lett volna. Az új produkció ugyanis olyan kulturális kódokkal operál, melyeket ez a korosztály már magabiztosan képes dekódolni. Például a bikaviadalon felbukkanó lila tehén, a hétfejű egérkirály és a diótörő királyfi fénykard viadala, illetve a sok-sok perspektívaváltás a fogyasztói-, televíziós és filmes kultúrára jobban reflektál, így tökéletesen érthető. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a Diótörő ideális közönségéről feltételezhető, hogy már nem romlatlan.

A keretjátékszerű első rész a mostani előadásban is "izgalmasabb" volt, úgy tűnik, hogy a második rész "jobban" működik balettként. (Mindezt ellenőrizendő, megnéztem a Mariinszkij Színház előadását). Nem kizárólag látványként erősebb a tiszta tánc, mint a táncstilizáció - minden ötletessége ellenére például a virágok keringője kifejezetten szegényesnek hatott a Művészetek Palotájában -, hanem az érthetetlen történet is (ki érti, hogy mi történik a Diótörőben?) világosabb a tánc "ezoterikus" nyelvén. S ha valaki mesepszichológiai megfejtéseken törné a fejét, gyanítom, hogy egy klasszikus balettelőadás mindennél több inspirációt adhat. 

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar rugalmasan, a karakterpillanatokat magabiztosan eltalálva muzsikált, az együttes sok színnel és talán már némi patinával is feldíszítette Csajkovszkij megunhatatlan zenéjét - a lassan karácsonyi rutinelőadássá váló produkción nem érződött a rutin zsibbadtsága. Kocsis Zoltán vezényelt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.
Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.
Klasszikus portré

Kortársai zenészként és orgonaszakértőként ismerték

Bárki viheti annyira mint ő, ha kitartóan gyakorol - vélekedett minden idők egyik legnagyobb zenei lángelméje. 1750. július 28-án halt meg Johann Sebastian Bach, aki más jelölt hiányában kapta csak meg a Tamás-templombeli állást.
Klasszikus hír

Ide hallgasson! – Új, miniatűr zeneművet írt Kurtág György

A 94 éves mester is csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez, és egy miniatűr elektronikus kompozíciót alkotott egy meglévő témára.