Klasszikus

Dobszay Péter és Cser Ádám a karmesterverseny döntőjében

2017.12.11. 17:39
Ajánlom
A nemzetközi zsűri öt versenyzőt juttatott tovább a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny döntőjébe, a közönségnek pedig Dobszay Péter dirigálása tetszett. Bemutatjuk a finalistákat.

A december 5-i középdöntő és a közönségszavazás után kiderült, hogy a négy külföldi mellett két magyar versenyző is lesz a Solti Györgyről elnevezett karmesterverseny döntőjében. A december 13-15. között zajló finálé előtt ismerje meg a résztvevőket.

Cser Ádám

Cser Ádám

Cser Ádám

1979-ben született, tehát néhány évvel idősebb, mint a mezőny java, de ez azt is jelenti, hogy Cser Ádámnak számottevő tapasztalata van már a szakmában, különösen ami a zenés színházat illeti. Az operaénekes Cser Krisztián fivére 2008-tól Zalaegerszegen, 2010-től Szolnokon dolgozott, 2012-ben pedig a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatójává nevezték ki. Igencsak ambiciózus: "Azt gondolom, hogy csak a dobogó jelent igazi sikert, mert a helyezés nemzetközi szinten pozicionálja az embert, és minőségi fellépési lehetőségeket teremt" – mondta el a Papagenónak, és azt is elárulta, hogy

a pódiumtól távol főzni szeret leginkább.

Nem csak dirigensként, hanem zeneszerzőként is aktív, a Vántus Zeneszerzésversenyen többször is helyezést ért el, de a karmesterverseny résztvevőjeként még nem állt a dobogón.

Azis Sadikovic

Azis Sadikovic

Azis Sadikovic (Fotó/Forrás: azissadikovic.com)

Az osztrák karmester 1983-ban született, a vezénylés mellett hegedűművészként tanult. Hazájában alapította az Ensemble Wien Klang zenekart, és dolgozott művészeti vezetőként is. Számos operát vezényelt már, köztük Gluck Orfeóját, Mozart Don Giovanniját, Beethoven Fidelióját és Wagner Tannhäuserjét. Két karmesterversenyen jeleskedett eddig, Katowicében harmadik lett a Grzegorz Fitelberg-versenyen, rá egy évre Lisszabonban, a Jovens Maestros-versenyen első. „Mindig is én voltam a főkolompos – mondta el egy interjúban, arra utalva, hogy szerette összefogni az embereket a zenén keresztül. – Másokat munkára ösztökélni nagy élvezet.”

Shoji Haraguchi

Shoji Haraguchi

Shoji Haraguchi (Fotó/Forrás: lfze.hu)

A fiatal japán művész tizenhét éves korában járt először Magyarországon, és rögtön megszerette a magyar embereket és a kultúránkat. Egyik hőse Fricsay Ferenc. „ [R]áakadtam arra a felvételre, ahol Smetana: Moldva című művét vezényli: könnyek csorogtak az arcomon, nem szégyellem bevallani. Egy életre elkötelezett a karmesteri hivatás iránt” – mesélte.

Tokióban tanult, ahol 2012-ben karmesteri diplomát szerzett, majd megnyerte a Duna Nemzetközi Karmesterverseny első díját Budapesten. A mesterképzés végén, a diplomakoncertjén az MR Szimfonikus Zenekart vezényelte, amely óriási megtiszteltetés volt számára. Szívesen maradna országunkban, küldetésének érzi, hogy Kodály és Bartók zenéjét vezényelje, illetve hogy japán szerzőkkel ismertesse meg a hazai közönséget.

Leonardo Sini

Leonardo Sini

Leonardo Sini

Az olasz karmester 1990-ben született Szardínia szigetén, és kezdetben trombitán játszott. Tanulmányait a londoni Királyi Zeneakadémián végezte, ez idő alatt támadt fel az érdeklődése a karmesterség iránt. Idén szerzett mesterfokozatot a Hágai Királyi Konzervatórium és az Amszterdami Konzervatórium különleges programjában. Fiatal kora ellenére már egy zenekart is alapított, ez az Armonia Chamber Orchestra, és olyan együttesek élén állt, mint a Holland Filharmonikus Zenekar és a 18. Század Zenekara.

„Egy jó karmester számomra elsősorban üzenet közvetítő a zenekar, a zeneszerző és a közönség között. De egy zseniális dirigensnek nagyon tiszta elképzelése van az adott darabról, ezt a zenei gondolatot adja át a zenekarnak, együtt formálják, görgetik, és adják végül át a hangversenyen” – mondta a vezénylésről egy interjúban.

Nimrod David Pfeffer

Nimrod David Pfeffer

Nimrod David Pfeffer

Egyenesen New Yorkból érkezett Budapestre az izraeli származású karmester-zongoista, aki jelenleg a Metropolitan Opera segédkarmestere és karigazgatója. A rangos operaházban többször is megmutathatta magát, egy ízben James Levine-t is helyettesítette egy Szöktetés-előadásban. 2016-ben megalapította a Lyric Opera Company of Guatemala társulatát, ugyanebben az évben a Marinszkij Színház karmesteri pódiumára is feljutott.

De nem csak a pulpituson, hanem a zongoránál is otthonosan érzi magát. 2008-ban debütált a Carnegie Hall Weill-termében, és kortárs zongoraverseny bemutatója is fűződik a nevéhez. Szeretné, ha az arabok és a zsidók közelednének egymáshoz, többször is fellépett arab művészekkel közös koncerten.

Dobszay Péter

Dobszay Péter

Dobszay Péter (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Már huszonhét éves, de még mindig megesik, hogy a pénztárnál elkérik a személyi igazolványát. „Meg vagyok áldva egy gyerekfejjel” – mondta magáról, nem csak küllemében, hanem lelkületében is fiatalos. Tavasszal például a Kodály Központ közönségét viccelte meg egy mímelt részegséggel. Nem csoda, hogy elnyerte a közönség tetszését, így a döntőbe is plusz egyként kerülhetett be.

Felháborító: Részegen állt a színpadra a karmester Pécsett!

Kapcsolódó

Felháborító: Részegen állt a színpadra a karmester Pécsett!

Dobszay Péter nem tudott ellenállni az öltözőben kínált aperitifeknek, és mire a koncertre került sor, rendesen elázott. Nézze meg, hogy vezényelt ezután!

1990-ben született, első szerelme az orgona volt, ma a Dohány utcai Zsinagóga és a Gazdagréti Szent Angyalok Templom első orgonistája. Szerte a világban koncertezett már, az összes hazai nagy hangversenyteremben fellépett. A szakma alapjait Hamar Zsolt tanítványaként sajátította el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.
Zenés színház

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Vizuál

Nyaralástörténeti kiállítással nyílt meg a balatonfüredi Esterházy-kastély, amely újra régi fényében látható

A közelmúltban átadott Esterházy-kastély állandó kiállítása mélyebben foglalkozik a város kultúrtörténetével, minden oldalról körüljárva a gyógyvíz és a köré épült komplex gyógyászati központ múltját.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Színház

Margaret Atwood az asszonyi hűségről szóló mítoszadaptációját is bemutatja a Gyulai Várszínház

A Gyulai Várszínház fesztiválprogramjának fontos csomópontjai a saját bemutatók, idén például négy olyan előadás, amelyet a színház részben saját fejlesztésben, részben koprodukciós partnerrel hoz létre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.