Klasszikus

Dominique Labelle: "Nicholas McGegan gyakran állít új kihívások elé"

2013.09.14. 10:00
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar cseh barokk estjének szólistája művészi ízléséről beszélt. INTERJÚ

- Pályakezdőként Ön énekelte Mozart Don Giovanni című operájának legendás filmfelvételén Donna Anna szerepét. A film a maga idején óriási vihart kavart, hiszen egy radikális „fenegyerek" rendező, Peter Sellars készítette, aki a cselekményt Sevillából a New York-i Harlembe és a mába helyezte át. Ez a nagyon izgalmas produkció mára előadás-történeti jelentőségűnek számít. Önnek nagyon fiatalon ez hozta meg a kiugrás lehetőségét.

- A Peter Sellars-szal való együttműködés nagyon fontos volt számomra. Én akkor végeztem az egyetemen Bostonban, Sellars pedig éppen ott dolgozott, úgyhogy előénekelhettem neki, ő pedig rám bízta a szerepet. Azt persze akkor még nem tudtam, hogy arra kér majd, úgy énekeljem a "Non mi dir"-t, hogy közben belövöm magam heroinnal, de fiatal voltam, és nagyon boldog, amiért egy ilyen különleges produkció részese lehetek.

- A BFZ Barokk estjén cseh művek hangzanak el. Milyen kapcsolata van a cseh zenével?

- Sajnos, azt kell mondanom, hogy szinte egyáltalán nincs kapcsolatom a cseh zenével. Remélem, azoktól a csodálatos muzsikusoktól kicsit többet megtudok majd a stílusról, kultúráról, a cseh lélekről. Nagyon hálás vagyok ezért a lehetőségért. Amikor Mr McGegan felkért, hogy működjem közre a koncerten, nagyon sok mű kottáját elküldte, kérve, hogy tanulmányozzam át őket, és válasszam ki azokat az áriákat, amelyeket szívesen elénekelnék. Rengeteg zenét néztem át, nagyon alaposan.  Olyan áriákat választottam ki, amelyekről úgy éreztem, hogy a hangfekvésemhez és a temperamentumomhoz egyaránt jól illenek. Bár én a világ másik részén születtem, bízom benne, hogy az én „francia kanadai" hangomon is őszintén szól majd ez a zene, és megmutatkozik a lényege. Művészként az a felelősségem, hogy közel kerüljek a zenéhez, és a saját eszközeimmel életre keltsem.

- Nem ez az első színpadi fellépése Nicholas McGegannel. Milyen vele együtt dolgozni?

- Nicholas McGegannel már több százszor dolgoztunk együtt. Szerintem briliáns tehetségű karmester. Imádja az énekeseket, és mindig tág mozgásteret hagy számukra. Azért fantasztikus partner, mert úgy vezet és támogat, hogy közben az énekes teljes szabadságot élvez, és szabadon fejezheti ki a zenei és a szövegben megfogalmazott gondolatokat. Gyakran állít új kihívások elé, gyakran kell új zenéket megtanulnom. Ez egy életteli, dinamikus kapcsolat.

- Pályája során mindig is sok barokk művet adott elő. Feltételezem, hogy különösen közel áll önhöz a stílus.

- A barokkon belül is nagyok a különbségek: Händelt például azért imádom, mert nagyon sokat követel az énekesektől, és az általa megkövetelt virtuozitás mindig összhangban van a karakter érzelmeivel. Bachot másért szeretem. Az ő tökéletes univerzuma alázatot követel az előadójától. Ebben rejlik a kihívás. Francia barokk zenét pedig egyszerűen csak a szépségéért, bensőségességéért és érzelmességéért szeretek énekelni. Ami jó, az jó, és a nagyszerű zene olyan, mint a finom étel: azokkal jó megosztani, akik ugyanúgy szeretik, és hálásak, hogy meghívást kaptak, hogy részesei lehetnek az ünnepi alkalomnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.
Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és hat napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.