Klasszikus

Dominique Labelle: "Nicholas McGegan gyakran állít új kihívások elé"

2013.09.14. 10:00
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar cseh barokk estjének szólistája művészi ízléséről beszélt. INTERJÚ

- Pályakezdőként Ön énekelte Mozart Don Giovanni című operájának legendás filmfelvételén Donna Anna szerepét. A film a maga idején óriási vihart kavart, hiszen egy radikális „fenegyerek" rendező, Peter Sellars készítette, aki a cselekményt Sevillából a New York-i Harlembe és a mába helyezte át. Ez a nagyon izgalmas produkció mára előadás-történeti jelentőségűnek számít. Önnek nagyon fiatalon ez hozta meg a kiugrás lehetőségét.

- A Peter Sellars-szal való együttműködés nagyon fontos volt számomra. Én akkor végeztem az egyetemen Bostonban, Sellars pedig éppen ott dolgozott, úgyhogy előénekelhettem neki, ő pedig rám bízta a szerepet. Azt persze akkor még nem tudtam, hogy arra kér majd, úgy énekeljem a "Non mi dir"-t, hogy közben belövöm magam heroinnal, de fiatal voltam, és nagyon boldog, amiért egy ilyen különleges produkció részese lehetek.

- A BFZ Barokk estjén cseh művek hangzanak el. Milyen kapcsolata van a cseh zenével?

- Sajnos, azt kell mondanom, hogy szinte egyáltalán nincs kapcsolatom a cseh zenével. Remélem, azoktól a csodálatos muzsikusoktól kicsit többet megtudok majd a stílusról, kultúráról, a cseh lélekről. Nagyon hálás vagyok ezért a lehetőségért. Amikor Mr McGegan felkért, hogy működjem közre a koncerten, nagyon sok mű kottáját elküldte, kérve, hogy tanulmányozzam át őket, és válasszam ki azokat az áriákat, amelyeket szívesen elénekelnék. Rengeteg zenét néztem át, nagyon alaposan.  Olyan áriákat választottam ki, amelyekről úgy éreztem, hogy a hangfekvésemhez és a temperamentumomhoz egyaránt jól illenek. Bár én a világ másik részén születtem, bízom benne, hogy az én „francia kanadai" hangomon is őszintén szól majd ez a zene, és megmutatkozik a lényege. Művészként az a felelősségem, hogy közel kerüljek a zenéhez, és a saját eszközeimmel életre keltsem.

- Nem ez az első színpadi fellépése Nicholas McGegannel. Milyen vele együtt dolgozni?

- Nicholas McGegannel már több százszor dolgoztunk együtt. Szerintem briliáns tehetségű karmester. Imádja az énekeseket, és mindig tág mozgásteret hagy számukra. Azért fantasztikus partner, mert úgy vezet és támogat, hogy közben az énekes teljes szabadságot élvez, és szabadon fejezheti ki a zenei és a szövegben megfogalmazott gondolatokat. Gyakran állít új kihívások elé, gyakran kell új zenéket megtanulnom. Ez egy életteli, dinamikus kapcsolat.

- Pályája során mindig is sok barokk művet adott elő. Feltételezem, hogy különösen közel áll önhöz a stílus.

- A barokkon belül is nagyok a különbségek: Händelt például azért imádom, mert nagyon sokat követel az énekesektől, és az általa megkövetelt virtuozitás mindig összhangban van a karakter érzelmeivel. Bachot másért szeretem. Az ő tökéletes univerzuma alázatot követel az előadójától. Ebben rejlik a kihívás. Francia barokk zenét pedig egyszerűen csak a szépségéért, bensőségességéért és érzelmességéért szeretek énekelni. Ami jó, az jó, és a nagyszerű zene olyan, mint a finom étel: azokkal jó megosztani, akik ugyanúgy szeretik, és hálásak, hogy meghívást kaptak, hogy részesei lehetnek az ünnepi alkalomnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.