- Liszt egykori otthonában különösen nagy esemény a zeneszerző születésének bicentenáriuma és halálnak 125. évfordulója. Kik azok az előadók, akik helyet foglalnak majd a képzeletbeli, ünnepi asztalnál és mi a fő irányvonala az október 21. és 23. között szervezett Liszt születésnapi fesztivál programjának?
- Az előadók nagyrészt olyan a művészek, akik már korábban is szívesen adtak hangversenyt a múzeum javára, és közreműködtek a múzeum rendezvényein. Természetesen az idő korlátai miatt nem kerülhetett be ebbe a három napba mindenki, aki a múzeum barátja, ezért egész évadunk művészei helyet foglalnak majd a képzeletbeli asztalnál, és abban reménykedünk, hogy a Liszt-év után ez a kör még tovább bővül, amire már számos ígéretet is kaptunk. Lisztet nemcsak most, ebben az évben szeretnénk ünnepelni, hanem folyamatosan. A fesztivál fő gondolati szála a Faust témakörre épül, ugyanis a múzeum több olyan kéziratban maradt átdolgozást őriz a Faust szimfóniából, amelynek ősbemutatóját erre az alkalomra terveztük.
- Milyen különlegességekkel készülnek?
- A fesztivál elsődleges különlegessége az, hogy a koncertterem közvetlenül Liszt egykori otthona mellett helyezkedik el. Ez lehetővé teszi, hogy Liszt szalonja felé is kinyissuk az ajtót, és a fesztivál magában Liszt lakásában kezdődjön és záruljon le, amikor a művészek egy-egy művet a zeneszerző eredeti hangszerein adnak elő, amelyet a közönség majd hangosítással, és vetítés segítségével élvezhet a koncertteremben. Ez az első koncert nyitó száma és az utolsó koncert záró száma lesz, mindkettő mű ősbemutató.
- A fesztiválon elhangzó, eddig csak kézirat formájában létező ismert művek ismeretlen átiratai hogyan kerültek a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont tulajdonába, továbbá mit érdemes tudni ezekről a kompozíciókról?
- Két kézirat Liszt hagyatékában volt, a Jeanne d'Arc című dal kéziratát 1993-ban aukción vásárolta meg a múzeum alapító igazgatónője, Eckhardt Mária. A dal kísérete Liszt pianino-harmóniumára készült, amely a szalon ékessége, és Liszt kívánságára készült. A Faust szimfóniából készült átiratokat Liszt szintén átnézte és javította, így szerzőileg jóváhagyott változatokról beszélhetünk.
- Az októberi hétvégén elhangzó darabok között feltűnnek sokszor játszott és nagy népszerűségnek örvendő művek (pl.: a h-moll szonáta), de helyet kapnak a repertoárban ritkán szereplő darabok is (pl.: a dalok). A rendezvény végén teljes képet kaphatunk Lisztről vagy művészetének főbb állomásairól?
- A kamaraterem mérete nem teszi lehetővé szimfonikus művek, oratóriumok előadását. Azonban a fesztivál a lehetőségekhez képest igyekszik felölelni a legváltozatosabb kamarazenei összeállításokat, műfajokat, (pl. dalok, melodráma, ritkán hallott kamaraművek), a teljesség igénye nélkül igyekszik az életmű különböző oldalait megmutatni. A műsorválasztásban a művészek ötletei alapvető szerepet játszottak, közösen alakítottuk ki a végleges programot, hiszen a fesztivált művészileg két éve tervezzük.
- A közreműködők között szintén jelen vannak a már nagy hírnévnek örvendő és pályájuk elején álló művészek. Miért fontos a generációk találkozása ezen a rendezvényen?
- A résztvevő művészek több generációt képviselnek, és azt hiszem, mindenkinek jóleső érzés, hogy az egykori tanítványok, akik most együtt szerepelnek művész tanáraikkal, majd továbbviszik a tradíciót, ily módon Liszt szelleme töretlenül él tovább az Alma Materben.
- Az idősebbek és fiatalabbak nemcsak a Liszt születésnapi fesztiválon találkozhatnak egymással és Liszt műveivel. Az egész hónapon át tartó, délelőtti matinésorozat milyen tematikát követ?
- Tulajdonképpen az egész év Liszt művészetére épül, de nem akartuk csak az ő műveire korlátozni a műsorainkat. Október kivétel ebben, mert ez már a születésnap hónapja. Itt is igyekeztünk hazánk jeles művészeit meghívni, akik elkötelezték magukat Liszt szellemisége mellett, így meghívtuk többek között a Liszt Ferenc Kamarazenekart, a Liszt Társaság vezető művészeit, és Marton Éva tanárnőt és énekszakos hallgatóit. Ezenkívül szerepelt nálunk az év folyamán például a Liszt Ferenc kamarakórus, csodálatos zongora és kamarahangversenyeink, kórushangversenyeink voltak, és még november és december is tartogat nagy koncerteket látogatóink számára.
- Az Ön életében mi volt az a személyes impulzus, ami a Liszt-kutatás felé terelte?
- Minél jobban megismerem egyéniségét és művészetét, annál jobban csodálom. Nagyon megtisztelve érzem magam, hogy az emlékét tőlem telhető legjobban ápolhatom, mint zenetörténész és most mint egykori otthonának vezetője is. Ezt első pillanattól kezdve éreztem, mikor ide kerültem a Zeneakadémiai tanulmányaim után, és az évek csak elmélyítik bennem ezt a hivatottságot.
- A Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont hogyan igyekszik fenntartani az érdeklődést Liszt művészete iránt a jubileumi év lecsengése után is?
- Mi folyamatosan ünnepeljük Lisztet. Természetesen ebben az évben kiugró az érdeklődés a Múzeum és Kutatóközpont iránt, munkatársaimmal együtt itthon is és külföldön is képviselnünk kell a magyar tradíciót és vendégszeretetet, amely megtiszteltetés és egyben felelősség, de szerencsére már jövőre is olyan sok csoport jelentkezett be hozzánk, amely bizonyítja, hogy vendégeink sem egy évre korlátozzák Liszt iránti érdeklődésüket. A következő feladatunk a nevezetes pianino-harmónium alapos restaurálása, amelyet Szabó Balázs orgonaművész és restaurátor kollégánk vállalt el. A javítással remélhetőleg ezt a hangszert is hosszú távon megőrizzük a következő generációk számára. A koncertjeink iránt is nagy a művészek érdeklődése, már régóta a 2013-as évadot tervezzük, és annak időpontjait kötjük le.
A jövőben szeretnék még szorosabb együttműködést, közös programokat kialakítani a zenei társmúzeumokkal, és a többi múzeummal, amint erre lehetőség nyílik. Liszt szellemi nyitottságának egy ilyen fajta együttműködés felelne meg. Egy másik vágyam a fiatalság érdeklődésének felkeltése, amely a mai világban eléggé nagy kihívás, ebben a tanárok segítségére számítok. Most is sok iskolás csoport látogatja meg a múzeumot, a Múzeumok Éjszakáján is sok fiatal volt közönségünk soraiban, és szeretnék lehetőséget adni a fiatal tehetségeknek ahhoz, hogy kibontakozó művészetüket nyilvánosan is megmutathassák a nagy művészek mellett. A Zeneakadémia Alma Mater koncertjei jól példázzák, hogy hallgatóink a mesterművek tolmácsolásában sokszor már a turnézó művészek színvonalát érik el. Még a jubileumi év előtt nemzetközi együttműködéssel társultunk egy historikus koncertsorozathoz Liszt és köre címmel, a magyar műsorban Erkel, Mosonyi, Ábrányi, Hubay, Popper kompozícióival, zeneakadémista fiatalok részvételével. Jó lenne, ha Liszt művei mellett magyar kortársai, zeneakadémiai tanártársai kompozíciói is folyamatosan életteret kaphatnának. Ez a törekvés annak idején Liszt számára nagyon fontos volt. A hely szelleme egy dologra mindenképpen kötelez mindnyájunkat, akik itt dolgozunk, ez volt Liszt jelmondata is: a Zeneakadémiának mindig is a minőségre kell törekednie.
A programok listája erre a linkre kattintva érhető el.