Klasszikus

Don Giovanni: a karmester a rendező is

2003.12.02. 00:00
Ajánlom
A Magyar Állami Operaházban az idei évad egyik legizgalmasabb produkciójának ígérkezik a szombati Don Giovanni-bemutató, amelynek rendezője az eddig elsősorban karmesterként ismert Kesselyák Gergely.

A főszerepekben többek között Kálmándi Mihály, Busa Tamás, Frankó Tünde, González Mónika, Jevgenyij Nyesztyerenko és Kováts Kolos látható. Decemberben négy előadást tartanak, amelyek előtt - este fél héttől hétig - a rendező kötetlen beszélgetésre várja a nézőket.

Szinetár Miklós, az Operaház főigazgatója elmondta: a Don Giovannival együtt már hat Mozart-operát tartanak folyamatosan műsoron, s ez még egy repertoárszínház esetében is ritka. A mostani premier rendezőjét, Kesselyák Gergelyt a főigazgató "komoly vizuális tehetséggel is rendelkező karmesternek” tartja, akinek rendezése nagyon szuggesztív, olykor mellbevágó színpadképekre épül. "A Don Giovannival kapcsolatban csak azért nem használom a modern kifejezést, mert az elmúlt évtizedekben az a tévhit terjedt el, hogy ha valami modern, akkor feltétlenül rondának, unalmasnak és agresszívnek is kell lennie. Ez a Don Giovanni viszont egyáltalán nem ronda, unalmas és agresszív” - véli Szinetár Miklós. Az Operaház főzeneigazgatója, Petrovics Emil szerint azért sem érdemes azzal foglalkozni, hogy a rendezés modern-e vagy sem, mert a Don Giovanni esetében nincs egy olyan hagyományos rendezői koncepció, amit mindenki elfogadna, kiindulópontnak tekintene. "Ezerféleképpen meg lehet közelíteni, de tökéletesen úgysem lehet megrendezni” - mondja Petrovics Emil.

A harminckét esztendős Kesselyák Gergely nevét az elmúlt tíz évben elsősorban karmesterként ismerte meg a hazai közönség. A kilencvenes évek közepétől a koncertek mellett egyre fontosabb szerepet kapott pályáján a zenés színház, s az utóbbi időszakban - főleg Miskolcon - operarendezőként is bemutatkozott: színpadra állította Verdi Traviatáját, Donizetti Szerelmi bájitalát, sőt Bartók egyetlen operáját, A kékszakállú herceg várát is. A Don Giovannit már zeneakadémistaként alaposan tanulmányozta, majd az ezredfordulón karmesterként is találkozott vele: a Kovalik Balázs rendezte szabadtéri előadást vezényelte a diósgyőri várban. Később Selmeczi György rendezésében, többféle szereposztásban dirigálta az operát, majd közelről figyelte Kozma Péter gödöllői Don Giovanni-produkciójának próbáit. Ekkor kapta meg a gödöllői előadás egyik szereplőjétől, Herczenik Annától a zenedráma piros bőrbe kötött zongorakivonatát; ráadásul egy olyan példányt, amelynek minden kottalapja közé egy üres, rendezői jegyzetekre váró lapot illesztettek…

"Elkezdtem rendezői szemmel is dolgozni a Don Giovannival, de csak úgy otthon, az íróasztalnak, hiszen semmiféle konkrét felkérésem nem volt” - meséli Kesselyák Gergely. Arra gondolt, lassan elkészíti az előadást, bábukkal magának megrendezi, aztán előhozakodik az ötlettel Miskolcon vagy Szegeden. 2002 októberében Szinetár Miklós kérdezte tőle, hogy nincs-e kedve valamit Budapesten is rendezni. Két-három javaslatot tett, de a főigazgatónak egyik sem nyerte el a tetszését, s így "végső megoldásként” jutott eszébe a Don Giovanni, aminek addigra már elkészült a rendezői koncepciójával. Szinetár Miklós arra kérte, mutassa meg a jegyzeteit és rajzait, s amikor ez megtörtént, rögtön felkérte a bemutató rendezésére. Egy fiatal, pályakezdő rendező számára ez persze óriási feladat és felelősség, de Kesselyák azt mondja, egyáltalán nem fél tőle. "Mozart nagyon erősen fogja a kezemet. Olyan partitúrát hagyott ránk, amiben nem maradnak nyitott kérdések azok számára, akik veszik a fáradságot, hogy minden hangot és szót alaposan megismerjenek.”

A szombat esti premieren (illetve a december 9-ei és 13-ai előadáson) a címszerepet Kálmándi Mihály énekli, Donna Annát Frankó Tünde, Don Ottaviót Kovácsházi István, a Kormányzót Jevgenyij Nyesztyerenko játssza. Donna Elvira szerepében Bátori Éva, Leporellóként Tóth János, Masettóként Massányi Viktor, Zerlina megszemélyesítőjeként Herczenik Anna látható. A második szereposztásban (bemutató: december 17.) Busa Tamás, González Mónika, Timothy Bentch, Kováts Kolos, Fülöp Zsuzsanna, Ionel Pantea, Hábetler András és Mitilineou Cleo lép színpadra. A díszleteket Valcz Gábor, a jelmezeket Zeke Edit, a világítást Bányai Tamás tervezte, a koreográfiát Rogács László készítette. A decemberi előadásokat Kovács János vezényli, de a tervek szerint tavasszal már Kesselyák Gergely is dirigálja a saját maga által rendezett Don Giovannit.

János vitéz állatsimogatással

Decemberben a Magyar Állami Operaház másik játszóhelyén, az Erkel Színházban is lesz egy bemutató: Palcsó Sándor rendezésében felújítják Kacsoh Pongrác és Heltai Jenő daljátékát, a János vitézt. A december 17-ei bemutatót idén még egy, majd a tavasszal további hat előadás követi. János vitéz szerepét Kaszás Attila, a francia királyt Haumann Péter alakítja, mellettük a fontosabb szerepekben Csonka Zsuzsanna, Pérchy Kornélia, Réti Attila és Rozsos István látható. A karmester Doman Katalin, a díszlettervező Csikós Attila, a jelmeztervező Beda Judit, szólót táncol Keveházi Krisztina, Kozmér Alexandra, Marosi Edit és Dienes Ilona. A produkcióban „közreműködő” birkákat és kutyákat az előadások előtt a gyerekek meg is simogathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.