Klasszikus

Draskóczy Gábor: "Reneszánszát éli a hegedűkészítés"

2017.04.03. 09:11
Ajánlom
A Londonban élő magyar hegedűkészítő nyerte 2016 novemberében a világ egyik legrangosabb nemzetközi hangszerkészítő versenyét. Ráadásul a hangzás és a famunka kategóriájában is arany minősítést kapott. A Fonó Wine and Violin - Hegedűkészítők Szalonjában beszélgettünk vele a megmérettetésről, a szakma jelenéről és jövőjéről és a hangszerbe csempészett varázslatról.
Draskóczy Gábor

Draskóczy Gábor

- A Violin Society of America versenyén mindkét kategóriájában Ön lett a győztes. Mik voltak az elbírálás szempontjai? Mik egy jó hegedű ismérvei?

Magyar hangszerkészítő építette a világ legjobb hegedűjét

Kapcsolódó

Magyar hangszerkészítő építette a világ legjobb hegedűjét

Draskóczy Gábor, Londonban élő magyar hegedűkészítő nyerte meg a világ egyik legrangosabb nemzetközi hangszerkészítő versenyét.

- Röviden összefoglalva: jól szól és jól néz ki. Persze a verseny során rengeteg szempontot figyelembe vettek: háromlépcsős zsűrizés volt mind szakmai, mind zenész részről. A második fordulóban megadott kritériumok szerint pontozták a hangszert: a formáját, a lakkját, a minőségét, az összképet, a felszerelést – az egész hangszert megvizsgálták. A zenészek pedig megnézték, hogy mennyire kényelmes rajta játszani, mennyire nagy, kiegyenlített és színes a hegedű hangja.

- Ezen a versenyen egy konkrét hangszertípust kellett rekonstruálni?

- Bármilyen hegedűvel lehetett indulni. Voltak új kinézetű hangszerek, antikolt hegedűk és másolathangszerek is.

Én ide nem egy hangszernek a pontos másával jelentkeztem, hanem az én fejemben összeállt, idealizált hangszerrel:

a Stradivari aranykorszakából származó hegedűk általam legjobbnak ítélt részleteit kiválogattam, és ezeket összeraktam egy hangszerbe.

- Mik azok a részletek, amikben egy hegedűkészítő a saját egyéniségét ki tudja fejezni, vagy mennyiben szól egy mesterhangszer elkészítése a másolás tökéletességéről?

- A Florian Leonhard Fine Violins műhelynél Londonban, ahol dolgozom, egy adott hangszerről kell minél pontosabb másolatot készítenem. Ez eredetileg restaurátor műhely volt, és nem sokkal azelőtt kezdtek el új hangszereket építeni, ahogy én odakerültem. A műhelyben 8-9 restaurátor dolgozik, és jelen pillanatban ketten csinálunk új hangszereket. Itt nem nagyon van egyéni szabadság. Számomra ez a tevékenység jelenleg egy tanulási folyamat, és a végcél az, hogy kialakítsak egy saját dizájnt, ahol viszont teljes szabadságom van.

Draskóczy Gábor díjnyertes hegedűje

Draskóczy Gábor díjnyertes hegedűje

- A saját dizájn kialakításánál szembetűnő újításokat véghez lehet vinni?

- Én hagyománytisztelő ember vagyok, úgyhogy szeretnék megmaradni a tradíció keretein belül, nem lesz kék a hegedű és nem lesznek őrültségek rajta, de

olyan dizájnt szeretnék, amire ha később ránéznek a szakértők, egyértelműen meg tudják majd állapítani, hogy ez egy Draskóczy-hangszer.

- Ha jól tudom, a műhelyben már megengedték, hogy beleírja a nevét a hangszerbe. Ez mennyire jellemző?

- Ez abszolút nem jellemző a szakmában. Kiváltságos vagyok, hogy ezt megengedték nekem. Valószínűleg a munkám színvonalával érdemeltem ki, és azzal, hogy már hét éve ott dolgozom.

Draskóczy Gábor díjnyertes hegedűje

Draskóczy Gábor díjnyertes hegedűje

- Mennyiben más egy jó hírű műhelynél dolgozni és saját műhelyben, magánzóként?

- Nagyon különbözik a két dolog. Olyan hangszerekhez van itt, Londonban hozzáférésem, amit Magyarországon el sem tudtam képzelni. Napi szinten érkeznek gyönyörűbbnél gyönyörűbb hegedűk, és az a feladatom, hogy ezekről másolatot készítsek.

Sokszor ott van mellettem a padon az eredeti Stradivari hangszer, nem képekről, poszterekről kell dolgoznom. Erre nem igazán akad példa sehol máshol a világon.

Draskóczy Gábor műhelyében készül a hegedű

Draskóczy Gábor műhelyében készül a hegedű

- Mit gondol, a magyar hegedűkészítő iskola hol tart most világviszonylatban?

- Sok tehetséges ember van itthon, viszont a szakma le van maradva.

Zárt lett a közeg, nincs benne a nemzetközi vérkeringésben, és a mesterek nem tudják, hogy mi zajlik külföldön, milyen új anyagokat fedeztek fel például az öregítéshez. Ugyanakkor van remény, hiszen a fiatalok közül egyre többen tanulnak külföldön, és azt csinálják, amit régen az inasévek alatt, ami épp arra szolgált, hogy a fiatal hegedűkészítők Európában utazva tanultak, így szélesedett a látószögük.

- Ön viszont érzékeli a mesterség fejlődését, hiszen az egyik legelismertebb műhelyben dolgozik. Miben ragadható meg a hegedűk evolúciója?

- Bár a régi cremonai iskolát másolja mindenki, de azért a hegedű fejlődik, és már nem olyan hangszereket csinálunk, mint amik ezekben a műhelyekben készültek. Sőt, a régi hangszereket is átépítették, ki lett cserélve a nyakuk, más húrok vannak rajta, más gerenda van benne. Nagyon kevés Stradivari őrzi az eredeti állapotát. A hegedűk változása leginkább a másfajta igénybevétel következménye:

annak idején kis szobákban, szűk terekben játszottak a művészek, ma óriási koncerttermekben kell a hegedűknek túlszárnyalni egy egész zenekart.

Lakkfőzés

Lakkfőzés

- Ön hegedülni is tanult. Ez feltétele annak, hogy valaki jó hangszerkészítővé váljon?

- Igen, 14-15 évig tanultam hegedülni. Ez nem feltétel, de mindenképp előny a mi szakmánkban.

- A hegedűkészítés számomra mindig is az alkímiával határos tevékenységnek tűnt, hiszen annyi minden múlik a részleteken és a véletlenen. Egy olyan tapasztalt hegedűkészítő számára, mint amilyen Ön, van még olyan része a hegedűkészítésnek, ami fizikai törvényekkel nem megmagyarázható?

- Vannak, akik próbálnak mindenféle tudományos megközelítésben válaszokat adni a különböző részletekre. Nekem erre nincs időm, én inkább gyakorlatban szeretem ezeket kipróbálni.

Szerintem a hegedűkészítés nagy része intuíciókról szól.

Rengeteg múlik az anyagválasztáson, a lakkfőzésen, modellválasztáson, a méretezésen, a domborulaton, a gerendán, a nyakon át egészen odáig, hogy milyen súlya van a fogólapnak. Annyi irány kínálkozik, hogy sokszor csak a megérzésekre lehet hagyatkozni egy-egy döntésnél. Természetesen én is mentem zsákutcába; olyankor irányt váltok, és valami mást próbálok ki.

IMG 9177

IMG 9177

- Elcsépelt frázis, de a hegedűkészítés is azok közé a kézműves mesterségek közé tartozik, amik a felgyorsult világban nehezen értelmezhetőek. Van még jövője a hegedűkészítésnek?

- Én nagyon remélem, hogy van jövője, de az biztos, hogy jelene van. Most egy kisebb reneszánszát éli a hegedűkészítés, mert a zenészek elkezdték realizálni, hogy iszonyú drága egy régi olasz hangszert venni, és igazából nem feltétlenül jobb, mint egy ma készült hangszer. Rengeteg vaktesztet csináltak mostanában, és nem mindig az öreg hangszerek kerültek ki nyertesként.

Létezik jobb hegedű a Stradivarinál?

Kapcsolódó

Létezik jobb hegedű a Stradivarinál?

Úgy tűnik, igen. Egy vakteszt során Stradivari hegedűket és új, olcsóbb mesterhangszereket vetettek össze tíz profi hegedűművész bevonásával. Az eredmény meglepő: a legtöbben nem a Stradivarikat találták a legszebb hangúnak.

Én személy szerint azt gondolom, hogy az öreg hangszerek között is van jó, rossz, és a modern hangszerek között is van jó és rossz.

Draskóczy Gábor műhelyében készül a hegedű

Draskóczy Gábor műhelyében készül a hegedű

- Ezek szerint az, amit a zenészek állítanak, hogy a hangszer megtanulja a rezgést, és minél többet játszanak rajta, minél öregebb, annál felhangdúsabb lesz a hangzás – mind csak mendemonda?

- Nem, ebben van valami, de szerintem a zenész számára ez sokkal érzékelhetőbb dolog, mint azoknak, aki kívülről hallgatják. Én is többször játszottam ezeken az eredeti hangszereken, és tényleg tudják, hogy mit akarok csinálni, mert a legjobb művészek játszották rajta ugyanazt a darabot milliószor. Ez egy létező dolog, szinte lehetetlen a modern hangszerekbe belerakni. De míg egy Stradivari 5-10 millió font, egy új hangszer pár tízezer, és a hangzásban nincs nagy különbség a hallgató számára.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.
Klasszikus hír

Ők kaptak díjat a Bach Mindenkinek Fesztiválon

Öt művész, illetve a Magyar Állami Operaház kapta meg a klasszikus zenei fesztivál elismerését.