Klasszikus

Dubóczky Gergely: Rajongok Ives elképesztően ötletgazdag szemléletéért

2023.03.22. 10:40
Ajánlom
A kísérletező zeneszerző, Charles Ives két karmestert is foglalkoztató, grandiózus zenekarra megálmodott IV. szimfóniája először hangzik fel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A nem mindennapi apparátust igénylő művet március 26-án Eötvös Péter mellett Dubóczky Gergely dirigálja a Concerto Budapest koncertjén a Müpában. A különleges műről a szimfónia második karmesterével, Dubóczky Gergellyel beszélgettünk.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

Duboczky_Credit_Zsofia_Raffay_kicsi-161034.jpg

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi / Concerto Budapest)

Az amerikai zeneszerző, Charles Ives száz évvel ezelőtt íródott IV. szimfóniája Eötvös Péter szerint „nemcsak káprázatos, színes zene, hanem a kozmikus, nyitott világra való rácsodálkozás és tiszta öröm kifejezése is.” A terem különböző pontjain elhelyezett kis csoportok, a kórus és a hatalmas zenekari apparátus miatt csak ritkán hallható mű igazi kuriózum. Mi indokolja ebben az esetben a két karmester jelenlétét?

Ivesra nagyon jellemző, hogy különböző tempóban játszó együtteseket egymásra pakol, így előfordul, hogy egy-egy művében két karmesterre van szükség bizonyos részek megszólaltatásához az eltérő tempók és metrum miatt. Central Park in the Dark című műve például úgy épül föl, hogy van a parknak egy alap zenei szövete, és az abba beszűrődő zajokat különböző kisegyüttesek vagy hangszercsoportok jelenítik meg, teljesen önálló tempókat használva. A szintén nagyon híres The Unanswered Question című művében térben elszórt együtteseket használ.

Hogyan kell ezt elképzelni?

Az alapközeget a vonósok teremtik meg, és erre érkezik meg például a szinkópázó ragtime zongorával, egy utcai rézfúvós zenekar vagy bármilyen háttérzaj, mint például egy tűzoltóautó, egy lovaskocsi, a tó feletti Casino hangjai vagy a járókelők kiáltásainak visszhangja. Ahogy Eötvös Péter fogalmazott:

Ives áll egy dombon, és a sokfelől hallott zenét leírja a partitúrába – csak éppen ezek a hangok mind egyszerre szólalnak meg.

A negyedik szimfóniában is hasonló eszközöket használ a szerző?

Igen. Ives itt is több idősíkot rak egymásra, éppen ezért kell néha két karmester, mert a tempók, metrumok is különbözőek.

Gergely_Duboczky_c_Zsofia_Raffay_kicsi-161211.jpg

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi / Concerto Budapest)

Mit jelent az, hogy két karmester vezényel egy művet?

Ebben a műben ez is elképesztően izgalmas: ketten fogunk a színpadon állni egymás mellett Eötvös Péterrel.

A szimfóniának ő a fő karmestere, én néha beleszólok kicsit, átveszek egy csoportot, vagy éppen ellenkező dolgokat vezényelek egy külső együttesnek – ez igazi kihívás és kuriózum, nemigen látni ilyet a koncerttermekben.

Ha az egész szimfóniára gondol, mi jelenik meg ön előtt?

Van a műnek egy hipnotikus ősereje. Grandiózus, humoros, megható, ötletdús, állandóan történik valami, alig győzzük kapkodni a fejünket.

Annyira autonóm hangú szerző, hogy semmi máshoz nem hasonlítható, és nem is szabad a megszokott hangzásokat elvárni. Charles Ives, a biztosítási ügynökként is dolgozó komponista külön utakon járt, újításaival pedig messze megelőzte korát. 1910-től közel másfél évtizeden át dolgozott a IV. szimfónián, mely azonban csak 1965-ben hangzott el először teljes egészében.

Amikor Ives elkezdett Amerikában komponálni, az amerikai zeneszerzésnek nem volt még hagyománya; ő az egyike az első zeneszerzőknek, akinek igazi amerikai hangja van. Mivel rajongok Ives zenéjéért, a korát megelőző elképesztően ötletgazdag szemléletéért, nagyon várom, hogy részese lehessek e bonyolult apparátust igénylő, és éppen ezért igen ritkán játszott mű előadásának. Eötvös Péterrel és a Concerto Budapesttel is dolgoztam már többször, hatalmas megtiszteltetés és öröm, hogy ezen a koncerten ismét együtt muzsikálhatunk.

Szerző: Bojta Zsuzsanna

Eötvös Péter, Szűcs Máté és a Concerto Budapest

2023. március 26. 19:30, Müpa

Wagner: Siegfried-idill
Eötvös Péter: Respond – magyarországi bemutató

Ives: IV. szimfónia

Közreműködik: Szűcs Máté – brácsa, Kiss Péter – zongora
ELTE Bartók Béla Énekkar
Concerto Budapest

Vezényel: Eötvös Péter, Dubóczky Gergely

Támogatott tartalom

Fejléckép: Dubóczky Gergely (fotó/forrás: Mudra László / Concerto Budapest)

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Klasszikus

Meghalt Andrew Davis karmester

A világhírű angol karmestert, a Chicagói Lyric Opera korábbi zeneigazgatóját és számos neves operaház gyakori vendégét hosszú betegség után, nyolcvanéves korában érte a halál.
Klasszikus

Új operáján dolgozik Kurtág György

A kilencvennyolc éves zeneszerző a Klubrádiónak számolt be arról, hogy második operáját írja, amelyet a hetvenéves német szoprán, Maria Husmann számára komponál.
Színház

„A kutatóknak szükségük van inspirációt meríteni a művészetekből” – Karikó Katalin ellátogatott a Rózsavölgyi Szalon Nobel-díjról szóló előadására

Krausz Ferenc után újabb Nobel-díjas tudós, Karikó Katalin is megtekintette a Rózsavölgyi Szalon február közepén bemutatott A Díj című előadását, amely az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát meséli el.
Színház

128. születésnapját ünnepli a Vígszínház – idén is megrendezik a Vígmajálist

Május 1-jén délután a Vígszínház meghirdeti a 2024/25-ös évad programját, majd a társulat tagjai részleteket adnak elő többek között olyan népszerű előadásokból, mint a Pinokkió, A Pál utcai fiúk, A padlás vagy A nagy Gatsby.
Könyv

Irodalom a Margitszigeten – jön a tavaszi Margó!

A fesztiválon mutatja be új kötetét mások mellett Háy János, Erdős Virág, Krusovszky Dénes és Cserna-Szabó András is. A közönség idén élő podcastfelvételeken is részt vehet a három nap során. 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Budapesten rendezik meg a Simándy Énekversenyt

Szegedről az Eiffel Műhelyházba költözik a nagy hagyományú Simándy József Énekverseny. A huszonötödik jubileumát ünneplő megmérettetésen június 3. és 8 között mérkőzhetnek meg a fiatal énekesek.
Klasszikus lapszemle

Új operáján dolgozik Kurtág György

A kilencvennyolc éves zeneszerző a Klubrádiónak számolt be arról, hogy második operáját írja, amelyet a hetvenéves német szoprán, Maria Husmann számára komponál.
Klasszikus gyász

Meghalt Andrew Davis karmester

A világhírű angol karmestert, a Chicagói Lyric Opera korábbi zeneigazgatóját és számos neves operaház gyakori vendégét hosszú betegség után, nyolcvanéves korában érte a halál.
Klasszikus hír

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.