Klasszikus

Dvořák zenéje izzásig hevítve

Alexander Buzlov játszott a Pannon Filharmonikusok koncertjén
2019.04.30. 15:55
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok idei utolsó bérletes hangversenyén az együttes Dvořák gordonkaversenyét és VII. szimfóniáját adta elő a Müpában április 26-án. Szólistaként az orosz Alexander Buzlov lépett színpadra.

Dvořák sokáig ódzkodott attól, hogy csellóra komponáljon versenyművet, a cseh gordonkavirtuóz, Hanuš Wihan azonban mégis már-már szimfóniának is beillő, gazdag és szenvedélyes gordonkaverseny megírására inspirálta. A nagyszabású versenymű Buzlov és a Pannon Filharmonikusok előadásában tételről tételre bomlott ki, az interpretáció mind többet és többet mutatott meg a darab szépségéből. Az első tétel harcias főtémáját követő lírai kürtszóló megkapó tökéletessége egyből magával ragadta a hallgatót. A csellószóló belépése ezután olyan hatást keltett, mint egy asztalra lecsapott névjegykártya. Buzlov már-már vad határozottsággal fogott meg minden hangot, gazdag vibratóval és olyan tűzzel indítva a frázisokat, hogy szinte sisteregtek a húrok. Ha Dvořák netán aggódott, hogy a cselló nem alkalmas arra, hogy szólistaként egy szimfonikus zenekarral álljon szemben, hiszen mély hangját elfedi a nagyzenekari hangzás, Buzlov interpretációját hallva alighanem megnyugodott volna.

Noha mind Buzlov, mind a Pannon Filharmonikusok nagyszerűen játszottak, ebben a tételben egy-egy pillanatig még úgy tűnt, hogy egy kis időre van szükség, amíg a szólista és a zenekar teljesen egymásra hangolódik.

Buzlovnak jóformán minden figyelmét lekötötte a hol szenvedélyes, hol virtuóz tétel megformálása,

ritkán kereste ő a szemkontaktust, így az este karmesterére, Vass Andrásra hárult a feladat, hogy mederbe terelje a zenei események áradását. A dirigens alázata a szólista iránt, figyelme és értő vezénylése nagyban hozzájárult a gordonkaverseny – és később a szimfónia – művészileg igényes előadásához.

alexander_buzlov_k-101420.jpg

Alexander Buzlov (Fotó/Forrás: PFZ)

A lassú tételben már organikusnak tűnt a kapcsolat a csellószóló és a zenekar között. Buzlov új, líraibb színeket mutatott meg a tétel áradó dallamaiban, és továbbra is bőkezűen mérte a vibratót, játékát mindvégig a romantikus megközelítés jellemezte. Néhány gesztus és megoldás, például a nagy hangközlépések glissandós összefűzése kapcsán a hallgatóban felmerülhetett a gondolat, hogy egyes eszközök finomabban adagolva nagyobb hatást érhetnének el. Azonban nagy erénye volt az előadásnak, hogy egy pillanatra sem vált unalmassá. Buzlov nyilvánvalóan erős saját koncepcióval rendelkezett a mű megközelítésére, és elképzeléseihez következetesen hű maradt. Ez a következetesség pedig szerves egésszé formálta a versenymű három tételét.

A sodró lendületű harmadik tételben ért össze igazán a szólista és a zenekar. Ebben a tételben benne van Dvořák ötletgazdagságának színe-java, és az ezerszínű zenei anyag a legjobbat hozta ki az előadókból. A hangzás ragyogó és rendkívül egységes volt, a fuvolaszólók kiemelkedően gyönyörűek. Buzlov pedig remekelt, a korábbi intenzív és virtuóz hangzás mellett kontrasztként finomabb, érzékenyebb pillanatok álltak. A zenészek elemükben voltak, ami nagy hatást gyakorolt a közönségre is.

Természetesen nem maradhatott el a ráadás. Buzlov Bach III. csellószvitjéből a Sarabande-ot játszotta – homlokegyenest másképpen, mint addig bármit az este folyamán. Játékának végtelen egyszerűsége, a vibratót szinte teljesen nélkülöző hosszú hangok, a keresgélő, álmodozó megközelítés új csodát, addig nem hallott színeket hozott. Egyszersmind megerősítette azt is, hogy a gordonkaverseny vörös izzásig fűtött romantikája tudatos koncepció, és csak egy szín a sok közül az előadó palettáján.

vass_andras_k-101420.jpg

Vass András (Fotó/Forrás: PFZ)

Az este második felében Dvořák VII. szimfóniáját játszották a Pannon Filharmonikusok. Az együttes rendkívül magas színvonalú előadását az egységes hangzás és a finom árnyalatok gazdagsága jellemezte. Az első tételben előtérbe került ez a sokszínű játékmód, a zenei anyagban grandiózus pillanatok váltakoztak bájos álomvilággal. Megint megfigyelhettük Vass András pontos, koncentrált vezénylését, mindenre kiterjedő figyelmét, és gyönyörködhettünk a nagyszerűen megvalósított fúvósállásokban is. A gordonkaversenyben értelemszerűen mellékszerepet játszó csellószólam ebben a műben több szót kapott, újra és újra megragadta a figyelmet és szép, meleg hangzással gyönyörködtetett.

A második tételben szenvedély találkozott a jó ízléssel, tovább emelve az este fényét. A harmadik tétel ragyogó, táncos első részét bravúrosan valósította meg a zenekar. Kiemelték a meglepetés-pillanatokat, amiket a tétel tartogatott, például a visszatérés előtti csodás, természetzsongás-szerű szakaszt. A zárótételben érvényesült a legjobban a darab heroikus karaktere. Időnként úgy éreztem, hogy kissé túlzás a hegedűk romantikus játékmódja, de ez nem változtat azon, hogy hatásos és valóban nagyszerű előadást hallottunk.

A Pannon Filharmonikusok a Berlini Filharmónián

A Pannon Filharmonikusok a Berlini Filharmóniában (Fotó/Forrás: PFZ)

A fináléban szinte minden szólam anyaga igen virtuóz; hol itt, hol ott követelt figyelmet egy izgalmas zenei történés, és mindig akadt olyan szólam, amelynek technikás játékára érdemes volt rácsodálkozni.

A hangverseny végén Vass szívmelengető lelkesedéssel köszönte meg zenészeinek a munkát, majd a közönséghez fordulva az ég felé mutatott, mintegy jelezve: a fentieké a dicsőség. De a hallgatóság ünneplése kifejezte azt a tiszteletet is, ami egy ilyen grandiózus, remek hangverseny után az előadókat és a karmestert teljes joggal megilleti.

A cselló lelke

A Pannon Filharmonikusok hangversenye

Müpa, 2019. április 26.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Klasszikus

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Tánc

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sulyok Tamás karmester

Életének 90. évében elhunyt Sulyok Tamás magyar karmester, tanár. A Győri Filharmonikus Zenekar egykori igazgatóját otthonában érte utol a halál február 4-én – tudatta a szomorú hírt a társulat vezetőségével a karmester lánya, Sulyok Márta.
Klasszikus videó

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus bűnügy

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus mozart

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.