Klasszikus

Dzsessz az éterben

2005.03.07. 00:00
Ajánlom
Nagyjából az ezredforduló óta tart a magyar dzsessz fellendülése, s ezzel párhuzamosan a műfajjal szembeni előítéletek is kezdenek eltűnni. Komolyzenei körökben azt tapasztalom, egyre többen jönnek rá, hogy a dzsessz nem valamiféle tánczenei csökevény, hanem sok értéket hordozó, más műfajokat is megtermékenyítő, kreatív kortárszene.

A közönség azt ismeri fel, hogy a jó dzsessz nem a beavatottak szűk körének szóló elvontan intellektuális muzsika, hanem szerethető és befogadható művészi kifejezési forma. Ezt bizonyítja az elmúlt évek több hazai fesztiváljának, koncertsorozatának nagy sikere.

A dzsessz elfogadottságához, társadalmi beágyazottságához persze az is elengedhetetlenül szükséges, hogy kellő súllyal legyen jelen a médiában. Ezen a területen még mindig lemaradásban vagyunk Nyugat-Európával szemben. Az írott sajtóban (egy-két szaklaptól eltekintve) gyakorlatilag nincs professzionális dzsesszkritika, a kereskedelmi tévék egyáltalán nem, a közszolgálati televíziók is csak az éjszakai műsorsávban foglalkoznak a műfajjal. A Magyar Rádió küzd, igyekszik, de anyagi lehetőségei nagyon korlátozottak, a dzsesszt főállásban felvállaló rádióállomás pedig továbbra sincs (csak az interneten). Hiába pályáztak többen is ilyen koncepcióval az ORTT-hez, kivétel nélkül elutasították őket. A kereskedelmi rádiók pedig nem kockáztatnak, a dzsessz legfeljebb marginálisan, a késő esti-éjszakai órákban jelenik meg kínálatukban (bár a Gazdasági Rádió és a Radiocafé így is dicséretet érdemel).

Vasárnap este indult a Klubrádió új dzsesszmagazinja, mely három szempontból is biztató. Viszonylag jó időpontban (este héttől nyolcig) adják, nevét adta hozzá a T-Mobile (így talán nem fog megszűnni), s ami szintén fontos: nemcsak pörgetik benne egymás után a zenéket, hanem információt is kap a hallgató egy-egy stílusról, előadóról. A kisebb-nagyobb zökkenők, a helyenként bizonytalan műsorvezetés ellenére a kezdeményezés nagyon jó, érdemes folytatni. Hiányoltam viszont a magyar dzsessz megfelelő jelenlétét: megszólalt ugyan Horváth Kornél és Deseő Csaba, de hol maradtak a húszas-harmincasok, a műfaj megújulásának katalizátorai?

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.
Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.
Klasszikus beszámoló

Az ember nélküli hang és a hang nélküli ember

Vidovszky László korai műveiből tartottak összművészeti estet és ismertető előadást a Zeneakadémia Solti Termében.