Klasszikus

Dzsessz az éterben

2005.03.07. 00:00
Ajánlom
Nagyjából az ezredforduló óta tart a magyar dzsessz fellendülése, s ezzel párhuzamosan a műfajjal szembeni előítéletek is kezdenek eltűnni. Komolyzenei körökben azt tapasztalom, egyre többen jönnek rá, hogy a dzsessz nem valamiféle tánczenei csökevény, hanem sok értéket hordozó, más műfajokat is megtermékenyítő, kreatív kortárszene.

A közönség azt ismeri fel, hogy a jó dzsessz nem a beavatottak szűk körének szóló elvontan intellektuális muzsika, hanem szerethető és befogadható művészi kifejezési forma. Ezt bizonyítja az elmúlt évek több hazai fesztiváljának, koncertsorozatának nagy sikere.

A dzsessz elfogadottságához, társadalmi beágyazottságához persze az is elengedhetetlenül szükséges, hogy kellő súllyal legyen jelen a médiában. Ezen a területen még mindig lemaradásban vagyunk Nyugat-Európával szemben. Az írott sajtóban (egy-két szaklaptól eltekintve) gyakorlatilag nincs professzionális dzsesszkritika, a kereskedelmi tévék egyáltalán nem, a közszolgálati televíziók is csak az éjszakai műsorsávban foglalkoznak a műfajjal. A Magyar Rádió küzd, igyekszik, de anyagi lehetőségei nagyon korlátozottak, a dzsesszt főállásban felvállaló rádióállomás pedig továbbra sincs (csak az interneten). Hiába pályáztak többen is ilyen koncepcióval az ORTT-hez, kivétel nélkül elutasították őket. A kereskedelmi rádiók pedig nem kockáztatnak, a dzsessz legfeljebb marginálisan, a késő esti-éjszakai órákban jelenik meg kínálatukban (bár a Gazdasági Rádió és a Radiocafé így is dicséretet érdemel).

Vasárnap este indult a Klubrádió új dzsesszmagazinja, mely három szempontból is biztató. Viszonylag jó időpontban (este héttől nyolcig) adják, nevét adta hozzá a T-Mobile (így talán nem fog megszűnni), s ami szintén fontos: nemcsak pörgetik benne egymás után a zenéket, hanem információt is kap a hallgató egy-egy stílusról, előadóról. A kisebb-nagyobb zökkenők, a helyenként bizonytalan műsorvezetés ellenére a kezdeményezés nagyon jó, érdemes folytatni. Hiányoltam viszont a magyar dzsessz megfelelő jelenlétét: megszólalt ugyan Horváth Kornél és Deseő Csaba, de hol maradtak a húszas-harmincasok, a műfaj megújulásának katalizátorai?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.
Klasszikus ajánló

Varázslatos tájakon várnak a Zempléni Fesztivál koncertjei

Az idén augusztus 9–19. között tartott Zempléni Fesztivál célja, hogy sokszínű műsor-összeállítással, valamint a kultúra és a turizmus összekapcsolása irányába mutatott elkötelezettségével megismertesse a régió történelmi és kulturális értékeit a világgal.
Klasszikus hír

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.