Klasszikus

Dzsessz az éterben

2005.03.07. 00:00
Ajánlom
Nagyjából az ezredforduló óta tart a magyar dzsessz fellendülése, s ezzel párhuzamosan a műfajjal szembeni előítéletek is kezdenek eltűnni. Komolyzenei körökben azt tapasztalom, egyre többen jönnek rá, hogy a dzsessz nem valamiféle tánczenei csökevény, hanem sok értéket hordozó, más műfajokat is megtermékenyítő, kreatív kortárszene.

A közönség azt ismeri fel, hogy a jó dzsessz nem a beavatottak szűk körének szóló elvontan intellektuális muzsika, hanem szerethető és befogadható művészi kifejezési forma. Ezt bizonyítja az elmúlt évek több hazai fesztiváljának, koncertsorozatának nagy sikere.

A dzsessz elfogadottságához, társadalmi beágyazottságához persze az is elengedhetetlenül szükséges, hogy kellő súllyal legyen jelen a médiában. Ezen a területen még mindig lemaradásban vagyunk Nyugat-Európával szemben. Az írott sajtóban (egy-két szaklaptól eltekintve) gyakorlatilag nincs professzionális dzsesszkritika, a kereskedelmi tévék egyáltalán nem, a közszolgálati televíziók is csak az éjszakai műsorsávban foglalkoznak a műfajjal. A Magyar Rádió küzd, igyekszik, de anyagi lehetőségei nagyon korlátozottak, a dzsesszt főállásban felvállaló rádióállomás pedig továbbra sincs (csak az interneten). Hiába pályáztak többen is ilyen koncepcióval az ORTT-hez, kivétel nélkül elutasították őket. A kereskedelmi rádiók pedig nem kockáztatnak, a dzsessz legfeljebb marginálisan, a késő esti-éjszakai órákban jelenik meg kínálatukban (bár a Gazdasági Rádió és a Radiocafé így is dicséretet érdemel).

Vasárnap este indult a Klubrádió új dzsesszmagazinja, mely három szempontból is biztató. Viszonylag jó időpontban (este héttől nyolcig) adják, nevét adta hozzá a T-Mobile (így talán nem fog megszűnni), s ami szintén fontos: nemcsak pörgetik benne egymás után a zenéket, hanem információt is kap a hallgató egy-egy stílusról, előadóról. A kisebb-nagyobb zökkenők, a helyenként bizonytalan műsorvezetés ellenére a kezdeményezés nagyon jó, érdemes folytatni. Hiányoltam viszont a magyar dzsessz megfelelő jelenlétét: megszólalt ugyan Horváth Kornél és Deseő Csaba, de hol maradtak a húszas-harmincasok, a műfaj megújulásának katalizátorai?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.