Klasszikus

Dzsesszfesztiválok - sorozatban

2005.09.09. 00:00
Ajánlom
A következő napokban három fesztivál csábítja a dzsesszkedvelőket: Debrecenben ezúttal chicagói zenészek lesznek a főszereplők, köztük a zongorista-énekes Patricia Barber, a budapesti MOL Jazz Fesztiválon mások mellett John Patitucci és Jack DeJohnette is fellép, míg az Újbuda Jazzfesztiválon arról szerezhetünk benyomásokat, milyen is az, amikor a dzsessz a népzenével vagy a kortárs muzsikával karambolozik.

Néhány évtizede a magyar dzsesszzenészek még köszönték szépen, ha olykor bakelitnyi figyelmet szenteltek nekik a lemezgyár ízlésterroristái, vagy szerény díjazásért felléphettek valamelyik egyetemi klubban. Bár a rangosabb hazai fesztiválokon és a pórul járt Budapest Sportcsarnokban később felbukkant egy-egy külföldi nagyágyú is, ki hitte volna akkor, hogy eljön az idő, amikor nálunk sem lesz különleges, ha a műfaj világsztárjai egymásnak adják a kilincset. A következő napokban például pontosan ez történik majd: három fesztivál csábítja a dzsesszkedvelőket.

A sort a 34. Debreceni Jazznapok rendezvényei nyitják meg a Nagyerdőben az úgynevezett Békás-tó mellett. Vasárnap estig tart a programsorozat, melynek fellépői a magyar zenészeken kívül Chicagóból érkezett muzsikusok. A Debreceni Jazznapok a hetvenes-nyolcvanas években a műfaj legjelentősebb hazai találkozója volt, később kicsit elfáradt, 2003-ban azonban egy érdekes ötlettel ismét magára irányította a figyelmet. A szervezők azt találták ki, hogy minden esztendőben kiválasztanak egy a dzsessz története szempontjából meghatározó amerikai várost, és onnan hívnak meg művészeket, miközben az amerikai helyszínt fotókiállításokkal, gasztronómiai és idegenforgalmi bemutatókkal is közelebb hozzák a látogatókhoz. 2003-ban St. Louis volt a vendég, tavaly New Orleans, idén pedig Chicago. Turi Gábor alpolgármester, a dzsessznapok kuratóriumának elnöke (nem mellesleg szakíró) azt mondja, nem jó az, hogy nálunk a dzsessz fővárosközpontú. Amúgy az oktatása fejlődik, mind több szervezete alakul, a bázisa tehát bővül, miközben tudomásul kell venni, hogy rétegműfaj, és a bulira éhes fiatalok még mindig némi távolságtartással figyelik. Fesztiválokat mégis kell szervezni, mert csak egy-egy ilyen esemény képes nagyobb, koncentráltabb közönségfigyelmet kiváltani. A 34. Debreceni Jazznapok jó néhány sztárt felvonultat, köztük a ma már világszerte ünnepelt Patricia Barber zongorista-énekest, aki amúgy stadionokat tölt meg, miközben itt ingyen hallható.

A debreceni programokkal azonos időben zajlik a hét végén az I. Újbuda Jazzfesztivál. Matisz László főszervező úgy fogalmaz: a hagyományteremtő céllal rendezett programsorozaton kamarajellegű, kicsit avantgárd, kicsit kísérleti zenék hallhatók, mégpedig azok jellegéhez illő kerületi helyszíneken. Az A38 hajón az acid és a fúziós, a Fonóban elsősorban a népzenei hagyományokra építő, míg a MU Színházban kísérletező dzsesszt játszó muzsikusok lépnek közönség elé. Bizonyára különös élményben lesz részük azoknak, akik meghallgatják például az orosz Deti Picasso és Grencsó István közös produkcióját, amelyben egymás mellett kel életre a funkos dzsessz és az örmény népzene, vagy ellátogatnak az ugyancsak Oroszországból érkezett Netslov produkciójára, hogy megtudják, mi is az "elektronikus bioetno", esetleg megtekintik Nagy József mozgásművész és Vladimir Taraszov ütőhangszeres közös produkcióját a MU Színházban.

A harmadik nagy találkozót szeptember 14. és 18. között rendezik Budapesten. A magyar dzsessz ünnepeként ismert MOL Jazz Fesztiválon 14 helyszínen (köztük például a Művészetek Palotájában, a Közraktár-sátorban, a Ráday utcai szabadtéri színpadon, a Kultiplexben, a Zwack Múzeum udvarán és a Columbus Jazzklubban) 47 produkciót láthat, hallhat a közönség. Gőz László főszervező, a BMC ügyvezetője határozottan állítja: ennek felét bármely nagy nyugati fesztivál szívesen látná. Sztárokban sem lesz hiány: többek között jön a zongorista Jason Moran és Jasper van't Hof, a dobos Jack DeJohnette, valamint a bőgős John Patitucci, és akkor a magyarokról még szót sem ejtettünk, pedig volna kit citálni Szakcsi Lakatos Bélától a ritkán hallható Oláh Tzumo Árpádig.

Gőz szerint örvendetes, de nem túlzott az, hogy ennyi fesztivál között válogathatunk, miképpen a megszaporodott fellépési lehetőségek száma is csak annyi, amennyire igény van, mert Turi Gáborral ellentétben szerinte a fogadókészség egyre nagyobb mifelénk. És ez még mindig csak azt jelenti, hogy évente jó esetben 600-700 kisebb-nagyobb dzsesszkoncertet rendeznek Magyarországon, szemben egy komolyabb nyugati országgal, ahol körülbelül háromezret. A dzsessz felfutását egyébként az eladott lemezeken is le lehet mérni (az általa vezetett BMC például húsz országban terjeszti a magyar dzsesszlemezeket), valamint azon is, hogy a magyar zenészek legjobbjait egyre gyakrabban hívják külföldre - a magyar dzsessz éppen mostanában foglalja el területeit a világban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.