Klasszikus

Ed Harris zenéről, filmről, Beethovenről

2005.05.17. 00:00
Ajánlom
Ed Harris 120 ember előtt néha az orrát túrja – hinné a kulisszatitkokat nem ismerő, s hittem én is eleinte. Holott azt a két műanyag orrtágító hengerecskét igazgatja, ami a parókával és egyéb sminkes trükkökkel együtt arcát beethovenessé alakítja, s ami a napi 12-15 órás felvételeken folyamatosan irritálja. De szóvá sem teszi.

Egyszer, amikor egy hosszabb szünet után visszahelyezi az egyik műanyaghengert, a másikat előrenyújtva barátságosan odaszól a szólistákat alakító két énekesnőnek: „Do you want some?” Egyperces óriási hahota a válasz, de köszöni, senki nem kér belőle. A nap végére Ed Harris is holtfáradt. Mi egy-két jelenet alatt pihenhetünk, ő azonban végigdolgozza mindhárom napot. De akkor is barátságosan, mosolyogva beszélget mindenkivel, aki odamegy hozzá. A Copying Beethoven című film felvételein közreműködő zenekar tagjaként volt alkalmam beszélgetni a világhírű színésszel.

– Ha jól tudom, zeneszerető családban született.

– Apám különböző kórusokban énekelt, én nagyon fiatalon zongoráztam néhány évig, de később játszottam tenorkürtön is. De ez már régen volt.

– A Copying Beethoven című film miatt viszont ismét közelebbi, gyakorlati kapcsolatba került a zenével.

– Igen, egy éve ismét elkezdtem zongoraleckéket venni, és január óta vezényelni tanulok. Egyébként Beethovenről nem sokat tudtam; ismertem egy-két nagyobb szimfóniáját, de a késői vonósnégyeseit, amik a filmben fontos szerepet kapnak, szinte egyáltalán nem. Mostanában persze hallottam élőben Beethoven-műveket – szimfóniákat, vonósnégyeseket és zongoraversenyeket is.

– A Time-ban a „Hogy érzi magát Beethovenként?” kérdésre annyit válaszolt: „-Terrified” (Meg vagyok rémülve). Azonnal elvállalta a felkérést?

– Igen, gondolkodás nélkül, mert egy nagyon jó barátom kért meg rá. Ennek alig több mint egy éve. A szerep nehézségén ráértem később gondolkozni. Nagy kihívás, annyi bizonyos. Egyébként akkor még a film anyagi háttere sem volt biztos, de én már elkezdtem zongorázni, könyveket olvastam Beethovenről… A legmegdöbbentőbb számomra, hogy ennyi hangot, harmóniát és ennyire összetett zenét tudott komponálni egy szinte teljesen siket ember. Rengeteget változott a róla kialakult képem, a zenéjéhez való viszonyom.

– Amikor nem Beethovent hallgat, milyen zenét hallgat szívesen?

– Régebben mindenféle popzenét, mostanában leginkább semmit. Hallok persze sok mindent, de nem keresem kifejezetten a zenét. Legjobban a természet hangjait szeretem.

– A lánya tanul zenélni?

– Ó, Lily? Mint mindenki, ő is gitározni tanul. Zongorázni kezdett, de az egyszerűen nem működött. Nem jött ki a tanárral, sajnos. A tanár személyisége borzasztóan fontos. Kevesen veszik tudomásul, hogy kezdőknél a zenetanítás elsősorban nem a zenei tudáson, hanem a tanár személyiségén, kapcsolatteremtő képességén múlik.

– Mennyire tartja meghatározónak a zene szerepét a nevelésben?

– Nagyon. A zenei nevelés hihetetlenül fontos. Tudom, hogy Magyarországon ennek nagy hagyományai vannak, de Amerikában, legalábbis Kaliforniában, ahol én élek, a zenei képzés rendkívül alacsony színvonalú. Nem tudom, hogy ez politikai vagy másfajta kérdés. Mindenesetre, ha pénzre van szükség, a költségvetésben egyből a kulturális kiadásokat nyirbálják meg.

– A kép és a zene harmóniájának nehézségével Ön rendezőként is találkozhatott.

– A zene a mozinak nagyon fontos része. Amikor a Pollockot rendeztem…

– Amiben játszotta is Jackson Pollock amerikai festőművészt, és amiért három előző jelölés után ismét Oscar-díjra jelölték…

– Igen, és amiért Marcia Gay Harden legjobb női mellékszereplőként meg is kapta az Oscart. Szóval, a Pollocknál három zeneszerzővel volt dolgom, mire végül a harmadik olyan zenét írt, amely összhangban volt az elképzeléseimmel. Az első komponált valamit, ami szerinte ugyan jó zene volt, de semmi köze nem volt ahhoz, ahogy én a filmemet láttam. Egyébként azt gondolom, hogy a legtöbb filmzene túl van írva.

– Mi a helyzet akkor, amikor – mint a Copying Beethoven esetében –a zene megvan előre?

– Ilyen sosincs. Először mindig a filmet csináljuk meg. Persze van, aki már a felvételek alatt együttműködik a zeneszerzővel, esetleg egy-két jelenetet „zenére vágnak”, de alapvetően még Beethoven esetében sem a zenére készülnek a képek. Agnieszka (a rendezőnő, Agnieszka Holland – I.T.) pontosan tudja, mit akar, és ahhoz választott zenét Beethoven késői művei közül. Szóval, bár egy-két dolog majd az utómunkálatok során biztosan megváltozik az eredeti tervekhez képest, itt is a képi elképzelés az első.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Könyv

Dsida Jenő négysorosára is licitálhatunk a dedikált könyvek online aukcióján

Az Antikvárium.hu számos bibliofil kötetet kínáló árverésén több érdekességet is találunk, többek között Babits Mihály, Juhász Gyula, Szabó Dezső, Molnár C. Pál, Márffy Ödön, Szép Ernő kézjegyével ellátott köteteket. A 223 tételre október 24-ig lehet licitálni.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Vizuál

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.
Klasszikus beszámoló

Az ember nélküli hang és a hang nélküli ember

Vidovszky László korai műveiből tartottak összművészeti estet és ismertető előadást a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus ajánló

Lengyel-magyar barátság - Emszt/Koszowski Duó első lemeze

A Folks című albumon lengyel és magyar zeneszerzők művei szólalnak meg az alkotók átiratában, szoprán szaxofonon és zongorán.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny
Klasszikus ajánló

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.