Klasszikus

Edelmann és Bruscantini

2003.05.20. 00:00
Ajánlom
Tíz nap alatt ketten is meghaltak az operatörténeti félmúltból, két mély hangú úr, egy osztrák és egy olasz, Otto Edelmann és Sesto Bruscantini.

Illetve talán nem is a félmúltból valók ők, semmi esélyünk nem volt arra, hogy bármelyiküket is hallhassuk, mindketten elmúltak nyolcvanévesek, mindketten visszavonultak, amit nekünk mondhattak, azt elmondták hanglemezeken, nem is másodlagos fontosságú albumokon. Edelmann énekli Ochs bárót a Karajan vezényelte Rózsalovagban, és ezzel néhány nemzedékre alapvetően befolyásolta az énekesek és a közönség viszonyát a szerephez, és ő a basszus a Furtwängler vezényelte Kilencedik szimfóniában, amelyet Bayreuth háború utáni megnyitása alkalmából adtak elő 1951-ben. Nem is lemezgyűjtemény az, amelyből ez a két felvétel hiányzik. Amit még Edelmannról tudni kell: szépen induló karrierjét a világháború nem törte ketté, bár sikerült két vidám évet eltöltenie orosz hadifogságban. Európa és Amerika nagy operaházaiban énekelt, legmaradandóbban a német repertoárban, Wagner és Richard Strauss operáiban. Ötvenkilenc évesen visszavonult, és tanítással foglalkozott. Két énekes fia van, akiket elmésen Péternek és Pálnak kereszteltek, de egyikük sem futott be az apjukéhoz mérhető karriert. És a múlt héten megjött az életrajzot lezáró utolsó dátum: május 15-én, nyolcvanhat éves korában meghalt.

Talán kisebb jelentőségű lemezek maradtak a két évvel fiatalabb és kilenc nappal korábban elhunyt Sesto Bruscantini után, bár itt is akad egy nyugtalan, modernül ideges, azóta sem fölülmúlt Cosi fan tutte szintén Herbert von Karajan irányításával, de talán még érdekesebb, hogy ehhez a pályához közvetve, áttételekkel, de mégis közünk van. Bruscantini ugyanis kellemesen hosszú pályát futott be. Hetven körül még Salzburgban énekelte a Cosi fan tuttéból az öreg agglegényt, fiatalokat szégyenítgetve meg maga körül. Nem a hang volt a csoda, hanem az énektechnika. Homogénen, egy helyről szóltak a hangok, mindegy, hogy magas vagy mély volt az éneklendő magasság, a pozíció és a hangszín ugyanaz maradt, föntről, az orr környékéről szólt, nem színezgetve, nem erőlködve halálra az egészet. Bruscantini pontosan tudta, mit bír el a hang, régi vágású énekművész volt, aki rábízhatta magát az orgánumára, mert halkan énekelni, mert tudta, hogy a hang, ha jól képzik, úgyis eljut mindenhová, bármilyen zajos is körülötte a zenekar.

Ha valaki úgy érzi, hogy hiszen ez olyan, mintha Melis Györgyről lenne szó, jól gondolja. Ugyanaz az iskola, a klasszikus olasz éneklés a hang szépségére és örömére alapozva, nem idetenni, odatenni, torzítani a kifejező éneklés érdekében, mert a szilárd, stabil, orr közeli pozíció mindenhez elég. És mindkettőnek a hosszú pályát is garantálta, egyébként ugyanabban a szerepkörben: Figaro az induláskor, Falstaff, Don Pasquale és Don Alfonso a kijáratnál. Úgyhogy ne is azon sírdogáljunk, hogy nincs Bruscantini, hanem ha nagyon akarunk szomorkodni, akkor inkább amiatt, hogy a Melis által képviselt olasz baritonhagyományoknak nincs hazai folytatása. Mert ez tényleg nagyon nagy baj.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Vizuál

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Francia klasszikusokat játszik a Nemzeti Filharmonikusok Julien Chauvinnel

Mit komponáltak Haydn és Mozart kortársai Párizsban? Erre ad választ január 21-én a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Zeneakadémián, világhírű francia vendége, Julien Chauvin hegedűművész-karmester társaságában.
Klasszikus hír

Fischer Ádámot nemzetközi zenei díjjal ismerték el

A karmester az International Classical Music Award (ICMA) különdíját kapta új Haydn-felvételéért, amelyeket az általa vezetett Dán Kamarazenekarral készített a Naxos Kiadónál.
Klasszikus ajánló

Újabb Príma Donnák lépnek fel az Eiffel Műhelyházban

Tokody Ilona január 18-án Puccini-dalokkal lép a közönség elé, míg Rost Andrea február 7-én kedvenc operarészletei mellé operett- és musicalszámokat is válogatott műsorába.
Klasszikus ajánló

Bach bűvöletében – Százhúsz éves a Lutheránia

Bach Karácsonyi oratóriumára várja az érdeklődőket a Lutheránia Ének- és Zenekar január 12-én, vasárnap este 18 órától a budapesti Deák téri evangélikus templomban. Vezényel Kamp Salamon Kossuth-díjas karnagy.
Klasszikus ajánló

Mesés környezetben hallgathatjuk a FAB muzsikusait

A Fesztivál Akadémia Budapest éves programsorozatában igazi unikum a tavaly útjára indított Winterfest, amelyet idén második alkalommal rendeznek meg január 24–26. között a festői fekvésű Lillafüredi Palotaszálló történelmi tereiben.