Klasszikus

Edvin Marton átlépte a határokat

2003.02.27. 00:00
Ajánlom
Strings 'n' Beats címmel, a napokban jelent meg az Edvin Marton néven koncertező magyar hegedűművész, Csűry Lajos új lemeze, mely a klasszikus zene és a dzsessz hagyományait progresszív technohangzásokkal ötvözi. A Németországban, Svájcban, Ausztriában és Magyarországon terjesztett, sikeresnek ígérkező lemez zártkörű bemutatóját a Citadellán tartották, jórészt nyugat-európai újságírók jelenlétében.
 
 
 

Az igen értékes és szép hangú, 1698-ban készült Stradivari mesterhangszeren játszó Edvin Marton Kárpátalján született, magyar családban - valódi neve Csűry Lajos. A hetvenes évek legvégén kezdett hegedülni, majd 1983-tól a moszkvai Csajkovszkij központi zeneiskolában tanult. 1986 novemberében már a Moszkvai Szimfonikusokkal koncertezett, s rendkívüli tehetségként tartották számon, amikor áttelepült Magyarországra. A kilencvenes évek elején már a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián folytatta a tanulást, majd 1994-ben egy ösztöndíjnak köszönhetően a világ talán leghíresebb zeneoktatási intézményében, a New York-i Juilliard Schoolban képezhette magát. Klasszikus zenei pályáján mérföldkő volt a 1995-ös, a patinás Carnegie Hallban adott koncertje. Első lemeze - Pablo de Sarasate virtuóz hegedűműveiből - 1996-ban jelent meg a Hungarotonnál.
A kilencvenes évek második felében több nemzetközi versenyt nyert (a többi között Rómában és Montrealban), de fellépett a Berlini Szimfonikusokkal, illetve a washingtoni Kennedy Centerben is. 1998-ban a magát - részben jogosan - a világ legnagyobb független lemezkiadójának nevező Chandos Records gondozásában jelent meg egy albuma, melyen az orosz zeneszerző, Julius Konyus Hegedűversenyét játszotta. Ebben az időben azonban már más tervek foglalkoztatták. "Úgy éreztem, a hagyományos komolyzene területén szinte mindent elértem. Sokat koncerteztem külföldön, neves zenekarokhoz hívtak szólistának, de én valami másra vágytam, nem arra, hogy huszadszor is eljátszszam a Mendelssohn-hegedűversenyt. Leginkább az foglalkoztatott, hogy miként lehetne a saját egyéniségemet is belevinni abba a zenébe, amit játszom" - mesélte a Magyar Hírlap kérdésére Edvin Marton.
A gondolatot tett követte, és svájci menedzsere, Andreas Camenzind segítségével létrehozott egy olyan show-műsort, amelyben - Magic Stradivarius címmel - a klasszikus zene és a virtuóz hegedűiskola hagyományait modernebb, ha úgy tetszik, könnyűzenei hangzással ötvözte. Luzernben és más svájci városokban tartott fellépései után, 2000 telén már ezzel a repertoárral aratott sikert a bécsi Konzerthausban, s hamarosan szerződtette a multinacionális BMG hanglemezkiadó. 2001 októberétől háromnegyed éven át dolgozott az új lemezen, amely végül a napokban jelent meg. Címe - Strings 'n' Beats - a vonós hangszer és az elektronikus zenei alap kettősségére utal. Edvin büszkén említi, hogy a klasszikus és népzenei feldolgozások (köztük a Tavaszi szél vizet áraszt átirata) mellett a CD-n saját kompozíciói is helyet kaptak, s ezzel sikerült megvalósítania régi tervét, hogy ne csak reprodukálja mások alkotásait, hanem saját egyéniségét is megmutathassa a zenében.
A Citadella egyik klubjában tartott zártkörű lemezbemutatóra jó néhány külföldi újságíró is eljött: főként a német nyelvterületről, hiszen a Strings 'n' Beats egyelőre négy országban - Németország, Svájc, Ausztria, Magyarország - jelent meg. Ha azonban sikeres lesz, várható, hogy a BMG hálózatán keresztül világszerte terjesztik majd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.