Klasszikus

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

2020.10.30. 13:55
Ajánlom
Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.

Mit szólsz ahhoz, hogy kiderült, valójában a balliberális pártok kampánygyűlésén zenéltetek?

Oh, igen, ez a legújabb elmélet.

Ezt Vidnyánszky Attila mondta az Európai Parlament előtt.

Érthetetlen a magyarázat. Főleg, ha összevetjük Gulyás Gergely nyilatkozatával, aki szerint a kormány mellett tüntettünk. Kitalálhatnák már, mi történt!

No, és mi történt?

Én úgy gondolom, hogy egy értékrend mellett álltunk ki, a szabad művészet mellett tettük le a voksunkat.

Eszünk ágában sincsen pártrendezvényt csinálni, én magamat sem sorolom sehova. Kifejezetten kérték a szervezők, hogy ne legyenek pártszimbólumok. Ha láttak volna pártzászlót, valószínűleg leszóltak volna a színpadról, hogy rakják le. Örülök neki, hogy a pártsemlegességben egyetértés volt több mint tízezer résztvevő között.

Szeptemberben a vezetéseddel zenéltek a Független Zeneakadémisták a Vas utcában. Mi vitt oda?

Úgy kerültem a történetbe, mint Pilátus a krédóba. Nem én szerveztem meg a szeptemberi szerenádot, az leginkább Radnóti Róza zongoraművész ötlete volt. Én annyit ajánlottam fel, hogy segítek a betanításban mint karvezető. Aztán amikor a Kéthly Anna téren összepróbáltunk, kiderült, hogy kell valaki előre.

A SZFE melletti tüntetésen szimfonikus zenekart és kórust is vezényeltél. Kérlek, meséld el az október 23-i napodat!

Lehet, hogy az előző három napot is érdemes. Huszonegyedikén próbáltunk először az Urániában, először minden bizonytalan volt. Másnap sokan lemondták az esti próbát ilyen-olyan okokból, és kezdtünk megijedni. Én úgy döntöttem – mivel a timpani és a bőgők már ott voltak –, hogy éjszakára is a Hevesi teremben maradok, hogy nehogy baj történjen, nehogy elvigyék a hangszereket, vagy rájuk zárják az ajtót. Végül győzött a fáradtság, és hazamentem, de aludni akkor sem tudtam. Huszonharmadikán kora délután egy órakor mentem be az Urániába. Az utolsó pillanatban készült el a hang- és a képközvetítés technikája.

Nem aggódtatok, hogy nem jön el annyi ember, mint amire számítotok?

Nem. Tízezer feletti létszámra számítottunk. Nemzeti ünnep volt, kellemes idő. És korábban többször is megtelt a Vas utca.

Nagyon jól szólt a nyitány.

Profi hangosítók érkeztek.

Talán a zenekar lelkesedése is benne van a dologban.

Örülök, ha az utcán is élmény volt hallgatni. Az fantasztikus volt, amit mi megéltünk. Harapni lehetett a koncentrációt, a szólamvezetők folyamatosan kommunikáltak egymással játék közben, és a zenekarban kialakult egy nagyon jó belső munka.

Dolgoztam már amatőr és profi együttesekkel, de ezt az energiát még nem tapasztaltam soha.

Az utolsó Allegro szakasz előtt azt sem tudtam, hogy lesz-e erőm felemelni a kezem. Kint nem hallottam semmit, csak azt éreztem, hogy az emberek feszülten várnak valamire.

És amikor kinéztél az ablakon?

Bevallom, potyogtak a könnyeim. A zenekar tagjai is rohantak az ablakhoz, látni akarták a tömeget. Nem is tudom, hogy lesz-e még ilyen alkalom, amikor a klasszikus zene és az élet így találkozik.

Szerinted mi a probléma az SZFE-üggyel? Hiszen a kuratórium és a kancellár váltig állítja, hogy az oktatást a diákok blokádja akadályozza. És hogy van lehetőség oktatásra.

A modellváltás módjával van baj. Nem azzal, hogy új hangok is bekerüljenek az egyetemre. A színművészetisek maguk is érzik, hogy vannak hiányosságok, lenne min javítani. Az nem oké, ahogy ezt levezénylik. Az egyetem által kuratóriumba ajánlott nevek közül – Röhrig Géza, Kovalik Balázs, Udvaros Dorottya, Eötvös Péter, mind államilag elismert, fontos művészek –, egy sem került be. Azt nem érti a hatalom, hogy a művészetben nem lehet így keresztülnyomni semmit. Fizetésemelést, új kampuszt ígérnek, mindent, amit meg lehet vásárolni.

Nem értik, hogy a diákok a művészet szabadságát féltik. Nem attól fogják elfogadni a kuratóriumot, hogy ad pénzt. A művészi kifejezést nem lehet megvásárolni.

Mi lesz az ügy kifutása?

Nem tudhatom. Úgy gondolom, a nemzetközi színházi szakmában Vidnyánszky pária lesz, az ő neve most már visszafordíthatatlanul bepiszkolódott. Ez szomorú. Egy tehetséges emberről van szó, aki zseniális társulatot alakított Beregszászon, aztán Debrecenben. Az SZFE oktatói, diákjai is elismerik a tehetségét, de ebből már nem tud kiszállni.

És a diákok maradnak?

Önként nem fognak kimenni.

122945412_3427480710668618_5122321332738134361_o-114236.jpg

Az SZFE autonómiája mellett tüntető tömeg a Rákóczi úton, az Uránia Hevesi terméből fotózva (Fotó/Forrás: Színház- és Filmművészeti Egyetem HÖK / Facebook)

Nem tartottál attól, hogy egy ilyen kiállás után hátrány ér a szakmában?

Én nem vagyok név. Milyen retorzió érhet? Senki nem ismer.

Még.

Lehet, hogy mások éppen most figyelnek fel rám. Kíváncsi vagyok, hogy hova visz ez a kaland, de nem fogok ezzel az élménnyel házalni.

Pedig ilyen élményben nem sok karmesternek van része.

Fantasztikus lehetőség volt nekem, pályakezdőnek ennyi ember előtt vezényelni. De nem tudom, azt mondani, hogy ez az enyém.

Hiszen nem is.

Ott volt az az ötven ember, akik játszottak, akik nélkül én feleslegesen kalimpálok.

JBence-155801.jpg

Juhász Bence

Hogyan döntöttél a karmesteri pálya mellett?

Tizenegy évesen láttam a Turandotot az Operában, és egész este a karmestert néztem. Az István konziban szolfézs szakon tanultam, de különböző okokból meg sem próbáltam itthon az akadémiát. Amszterdamban voltam négy évet, majd fél évet New Yorkban. Utána itthon viszont karvezetést végeztem, jelenleg a Zeneakadémia DLA hallgatója vagyok.

Hány éves vagy?

Huszonhét.

A kórus, a zenekar vagy az opera vonz?

A drámai, színpadi művek, opera és oratórium áll közel hozzám. A diplomakoncertemen is két oratórikus művet dirigáltam, Dallapiccola Canti di prigionia című alkotását és Oláh Tibornak a kantátáját. De szívesen vennék részt színházi előadások zenei munkáiban, a jövő évben például Sándor Dániel Máté diplomaelőadásában fogok dolgozni.

Maradsz itthon?

Szívesen visszamennék New Yorkba, úgy érzem, nem minden lehetőséget aknáztam ki ott. De az a legfontosabb, hogy olyan helyet találjak, ahol szenvedéllyel tudok dolgozni, és önmagam lehetek.

 

Október 31-én szombaton 10:30-tól portréműsor hallható Juhász Bencével a Tilos Rádió Szépkilátó Fogadó című műsorában.

Az Egmont-nyitány '56-os szerepéről az alábbi cikkben írtunk.

Beethoven Egmont-nyitánya, az 1956-os forradalom háttérmuzsikája

Kapcsolódó

Beethoven Egmont-nyitánya, az 1956-os forradalom háttérmuzsikája

Október 23-án éjjel a forradalmárok egy mobil rádiós kocsit telepítettek a Parlamenthez, és innen folytatták a rádióadást, telefonvonalak segítségével. Zene gyanánt néhány bakelitlemezre bukkantak, rajta Beethoven Egmont-nyitányával.

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Kapcsolódó

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus ajánló

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Klasszikus ajánló

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home közvetítéssorozat: szerdán Mario Biondi baritont, szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekart, vasárnap az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adventi koncertjét hallhatja a közönség.
Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.