Ludomir Różycki (1883-1953) lengyel zeneszerző nevét nem sokan ismerik. Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski és Grzegorz Fitelberg zeneszerzőtársaival a fiatal Lengyelországot képviselő modernista művészként indult a 20. század elején, a Varsói Konzervatóriumban, majd Berlinben tanult, Pan Twardowski című balettje pedig a táncműfaj első külföldi lengyel sikere volt. Életműve azonban szórványosan ismert, igaz, a Hyperion Records két zongoraversenyét, zongoraötösét és vonósnégyesét is kiadta lemezen.
Munkásságának új felfedezése a világháború idején komponált hegedűversenye, amelyet Varsó újjáépítése idején építőmunkások találtak meg, és a bőröndöt átadták a hatóságoknak. A bőrönd tartalma a lengyel nemzeti könyvtárba került, ahol évtizedekre elfelejtették.
Janusz Wawrowski, a lengyelek legnevesebb hegedűszólistája két különböző archívumban találta meg Różycki hegedűversenyét, amely egy optimista, gazdag versenymű, Gershwin és Korngold alkotásaihoz hasonlatos. Az egyik fennmaradt kotta a zenekari partitúra volt, a másik egy zongorakivonat, ez pedig alkalmat adott neki arra, hogy a hegedűversenyt (amelynek korábbi, hiányos változatát előadták már, sőt, fenn is van a YouTube-on) a szerzői szándéknak megfelelően rekonstruálja. „Éveket töltöttem azzal, hogy megfejtsem, milyen hangzást képzelt el Różycki” – nyilatkozta a hegedűművész. – „Megpróbáltam hegedűszerűbbé, virtuózabbá tenni, mivel a zeneszerző inkább volt zongorista.
Ez a darab tele van a háború előtti Varsó szellemiségével, energiájával, és azt hiszem, ezt a pozitív energiát akarta megragadni, amikor 1944-ben, ezekben a sötét időkben komponált.”
A művet 2019 végén mutatták be a Varsói Filharmónia épületében, a kritikák dicsérték az előadást. A concertóról lemezfelvétel is készült a londoni Királyi Filharmonikusokkal, ez idén fog megjelenni. Grzegorz Nowak karmester szerint Różycki még a lengyel komolyzene-hallgatóknak is újra meg kell tanulniuk. „Ő volt a 20. század első felének egyik legnagyobb zeneszerzője, de a legtöbb lengyel számára ma már ismeretlen a neve. Reméljük, ez változni fog.”
A hegedűverseny bemutatóján jelen volt Ewa Wyszogrodzka, a zeneszerző dédunokája is, akit meghatott az előadás. „Miközben a zenét hallgattam, úgy éreztem, először találkozom a dédapámmal.”
A nő elmondta, a családi legendáriumban kevés történet szólt a zeneszerzőről, de a dédanyja elmesélte, hogy a Gestapo gyakran kereste őket, és amikor menekülésre szánták el magukat, Różycki elrejtette a kompozíciót, hátha visszatérhet a háború után. A komponista még nyolc évet élt a háború után. Katowicében telepedett le. Számos szerzeményét fejből rekonstruálta, a hegedűversenyt azonban a maga teljessségében nem, mivel a hangszeren játszó barátait akkorra messze sodorta az élet. Wawrowski szerint még számos műve lapulhat lengyel archívumokban. (Guardian)