Kurtág Márta tavaly október 17-én, 92 éves korában hunyt el, a február 19-i este pedig alkalom volt arra, hogy rá emlékezzen (mégpedig férje, Kurtág György születésnapján) a BMC közönsége. Nem hosszú beszédekre vagy könnyes szavakra adott alkalmat a koncert. Az ember távozik, de a zene marad, inkább ez volt a vezérgondolat.
Lám, Kurtág György ígérete is a zenére vonatkozott: úgy tudni, megígérte feleségének, hogy előadja Mozart F-dúr szonátáját. De ne ugorjunk előre!
Mitsuko Uchida az elmúlt években Bécstől Londonig számos rangos koncerthelyszínen játszott Schubert utolsó zongoraszonátáiból, de hogy most a B-dúrt (D. 960) választotta, a legutolsót, ezt a páratlanul mély, egyszerre tragikus és felemelő darabot, az okvetlenül helyénvaló. Egyrészt azért, mert ahogy Uchida a szonátát előadja, arról egy pillanatra el tudom képzelni, hogy Kurtág Márta is hasonlóan játszaná – intimen, érzékenyen, tragikusan, de nem tragizálva. Persze, ki tudja? Talán nincs sok értelme ezen gondolkodni, de ha a fotóját látja az ember a hangversenyteremben a falra vetítve, óhatatlanul is eszébe jutnak ilyen csacsiságok.
Uchida sok mindent talált ebben a jó háromnegyed órás, monumentális hattyúdalban, a terem izzott a feszültségtől, a menthetetlen kényszertől, hogy a pianissimókra figyeljünk a leginkább.
Például a cisz-mollban éneklő, második tételben, amely már nem is lehetett volna lágyabb. S ha nem a gyász hívta volna össze a koncertet, a művésznő nagyobb ovációt érdemelt volna a záró Allegro non troppo után.
A második részben két Kurtág-tanítvány, Csalog Gábor és Kemenes András játszott a Játékokból, a jelen lévő zeneszerző enigmatikus és ikonikus darabjaiból. Hogy milyen új ez a zene, s mennyi mindent magába foglal mindabból, amit ma, a 21. században zenének nevezünk – most is megdöbbentő. És amikor a Játékok tételei között Bach-korálátiratok is felbukkantak (BWV 711 & 614), az ember el is felejtette, hogy a két szerző között ott van kétszázötven év. A zongoraművészek pedig – mindketten igen alulértékeltek és túl kevéssé ismertek a szélesebb közönség körében – ragyogó hangszíneket csalogattak elő a Steinway-zongorából, mutatták, hogy lehet anyanyelv a kurtági zene is. Úgy játszottak (tolmácsoltak), hogy rögtön közel is hozták ezeket a sokak számára még mindig nehezen érthető műveket. Persze nem a fogyaszthatóság céljával, hanem a darabok inherens lényegéhez nyúlva. Hallgattuk volna még őket.
Kevésbé éreztem a műsorba illőnek a Heinz Holliger által játszott darabokat: az oboaművész, karmester, zeneszerző Schumann Három románcát adta elő Uchidával együtt, majd három apró Kurtág-, és két saját darabot. Oboistaként (és angolkürtösként) árnyéka már önmagának – de hiszen 80 éves! –, még ha játékában halljuk is az egykori kiválóságot. A zongorához pedig inkább a Csalog–Kemenes-párost követeltem volna vissza.
Hommage à Kurtág Márta | Február 19. | BMCKurtág György feleségének tett ígéretét teljesíti be Mozart F-dúr szonátájának előadásával, mellyel a február 19-i Hommage à Kurtág Márta: Uchida • Holliger • Csalog • Kemenes hangversenyre készül. Jegyek: https://bit.ly/31ZvZpy In memory of his wife, Márta Kurtág, György Kurtág prepares for the February 19 Hommage à Kurtág Márta: Uchida • Holliger • Csalog • Kemenes concert performing Mozart's Sonata in F major at Budapest Music Center. Tickets: https://bit.ly/31ZvZpy
Posted by BMC - Budapest Music Center on Monday, February 17, 2020
Nem ígérte a BMC, hogy Kurtág György is játszani fog – nem lehetett tudni, milyen erőben lesz aznap a 94. születésnapját ünneplő mester –, de két, a napokban készült videón hallhattuk őt. (Az elsőből egy rövid részlet fent látható.) Mozart F-dúr szonátájának (K. 533) Andante tételét, valamint Bach g-moll háromszólamú sinfoniáját (BWV 797) darabját adta elő. Milyen volt őt hallgatni? Erről nehéz írni. Mély zeneisége áthidal minden játéktechnikai problémát, ami egy ilyen idős kéz esetében felmerülhet.
Természetesen egészen máshogy játssza őket, mint bárki, akit hallottam. Mások a hangsúlyok, mások a hangok.
Mintha egy nagyobb képet látna. Mondanám, hogy le kell hozzá lassulni, ahogy az öreg, bölcs történetmesélőkhöz le kell. De nem kell. Megtörténik az magától. Minden hangra van idő, és ez nem feltétlenül lassú tempót jelent, a Bach-darab metrumra gyorsabb, mint például Gouldnál, de tágas érzésű. Minden zenei gesztusra van idő. Nincsen elpazarolt hang, ha Kurtág, a nagy miniatürista játszik a szertelen bécsi mestertől. Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni. Végtelenül egyszerűnek tűnik, de végtelen – így játszik a 94 éves Kurtág Mozartot és Bachot. Tényleg nehéz erről írni.
Kapcsolódó
Videó: A Kurtág-házaspár Bachot zongorázik
Október 1-jén, a zene világnapján ünnepli születésnapját Kurtág Márta. Az alábbi felvételen férjével, Györggyel Bach műveit adják elő.