Klasszikus

Egy este két Bolero

2004.04.12. 00:00
Ajánlom
Az együttes tagjainak életét is kockáztatva lépett fel Izraelben a Rishon Le Zion-i Tavaszi Fesztiválon, utána pedig Jeruzsálemben a Markó Iván vezette Magyar Fesztivál Balett, amely Rajkó Zenekarral és a Budapesti Szaxofon Kvartettel együtt szerepelt a 13 ország 120 művészét felvonultató eseményen.

Jaszin sejk nyílt színen történt lelövése után egy nappal érkezett a társulat a palesztinok bosszújától, az állandó terrorveszélytől fenyegetett országba. Ugyanannak a hétnek a szombatján pedig világpremiert tartott Jeruzsálemben a Fesztivál Balett, amelyet ott csak Markó Balettnek hívnak. Az együttes vezetője 1972-ben érkezett először a három vallás fővárosába, ekkor még a Béjart Balett szólistájaként szerepelt. Később egy éven keresztül dolgozott és tanított is itt.

A jeruzsálemi bemutató különlegességét az adta, hogy most először mutatták be kettős szólista szereposztásban a Bolerot. A Vágy szerepében előbb Misánczi Mónika táncolt a világ legerotikusabbnak tartott zenéjére, amelyre Markó még a Győri Balettnél írt koreográfiát kimondottan Ladányi Andreának. A középső részt képező Káin és Ábel című, szintén egyrészes mű után Nyári Gáboré lett a Bolero főszerepe. A férfi változat ötlete még 2002-ben, egy mexikói turné kapcsán jött létre, amikor 12 előadást kellett teljesíteni sorozatban, és a női szólista idejébe valószínüleg nem fért volna bele. Az egy este alatt két különböző Bolero ötlete két héttel az izraeli turné előtt született meg Markó fejében.

Izraelben már az is nagy eseménynek számított, hogy a művészek megérkeztek a most különösen puskaporos légkörű városba. Nem mindenkinek volt bátorsága ehhez, így aztán a Jerusalem Post szalagcímben hozta: "A spanyol kosarasok ugyan nem jöttek, de a magyarok elhozták nekünk a kultúrát." Nem Markó dicsekedett el azzal, hogy a kormányválsággal küzdő, háborús helyzetű ország esti híradójában több mint két percen keresztül vele és a társulatával foglalkoztak. Ugyanez "hazai pályán", békeidőben már régen nem történt meg. Nem csak ahhoz kellett nagy bátorság, hogy a művészek betegyék a lábukat Izraelbe - Markó állítja: valamennyiük közül ő félt a legjobban -, hanem ahhoz is, hogy a szinte kizárólag az európai származású zsidókból verbuválódott közönségnek arab zenével, arab női és férfi énekessel, egyszerű, érthető dalszöveggel közvetítsék az egyik leginkább ősi, ószövetségi történetet, a Káin és Ábelt.

Markó inkább arra büszke, hogy a premier előtt leült, és egy kicsit elbeszélgethetett a közönséggel. A beszélgetés - amely inkább egy professzori előadásnak hatott -, kicsivel több, mint 15 percig tartott. Arról szóltak a messziről jött ember gondolatai, hogy miként kellene élni a Béke Városában. A mindig rendkívül nyíltan reagáló helyi közönség - amely a jó előadásokon őrjöngve ünnepel, a rosszat pedig otthagyja - feszült figyelemmel hallgatta a pesti ember véleményét. Ezt az epizódot Markó úgy értelmezte, hogy a nézők előtt a színpadi díszletben ülve elmondhatta profán imáját, saját szerelemvallását Jeruzsálemről, amelyet ő annyira szeret.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.