Klasszikus

Egy férfi női magasságban - Philippe Jaroussky Budapesten

2017.02.16. 10:28
Ajánlom
Ha énekelni kezd, az első ütemeket általában a közönség megdöbbenése kíséri. „Pedig nekem így kényelmes” – mondja. Napjaink leghíresebb kontratenorja hétvégén a Müpában lép fel.

Jaroussky szinte minden interjúban tisztázza: nem nőket imitál, nem ő a modern kor Farinellije, és soha nem vetette alá magát semmilyen sebészeti beavatkozásnak, hogy a mezzoszopránhoz hasonlító hangfekvést birtokolja. „Tizennyolc évesen elmentem egy kontratenor koncertjére, ahol teljesen magával ragadott a dolog! Amikor aztán az énektanár előtt az első kontratenor hangok kijöttek a számon, nyilvánvalóvá vált mindkettőnk számára, hogy ez lesz az én utam” – nyilatkozta 2009-ben a Magyar Narancsnak budapesti fellépése kapcsán (melyről itt írtunk).

Philippe Jaroussky

Philippe Jaroussky

1978-ban született, első hangszere a hegedű volt, melyen a Versailles-i Konzervatóriumban tanult játszani. Énekesi diplomáját a párizsi Konzervatóriumban szerezte régizenéből, 1999-ben pedig egy francia nyári fesztiválon debütált. Szerencsés időszakban kezdett karrierbe, ugyanis ezekben az évtizedekben felélénkült a régizene iránti érdeklődés. Lehetőség nyílt szerepelni Monteverdi, Purcell, Gluck és mások műveiben, melyekben eddig női énekesek alakították a férfiakat. „Amikor először hallottam Philippe Jarousskyt, megdöbbentett muzikalitása és érzékenysége" – mondta róla Cecilia Bartoli, akivel többször is zenéltek együtt.

Gyönyörű, ahogy frazeál, és előadásának finomsága, lelkének törékenysége mélyen megérinti a hallgatót.

A kontratenor hangszín 20. századi találmány egy olyan művészeti ág pótlására, melynek szerencsére mi már nem vagyunk tanúi. Azok az áriák, egyházi és világi zeneművek, melyeket Jaroussky énekel, eredetileg olyan énekeseknek írták, mint Farinelli – férfiaknak, akiket kasztráltak pubertás előtt, hogy megtarthassák tiszta, gyermeki hangjukat. A gyakorlat Pál apostol intésére is visszavezethető, mely szerint a nőknek csendben kell maradniuk a templomban. A 18. századra a férfi operaénekesek nagyobb százaléka kasztrált volt.

Jaroussky vokális úton sajátította el ezt az éneklési technikát, mely szerinte eltörpül a valaha élt kasztrált énekesek teljesítménye mellett. „Sokkal jobb szóltak, mint mi, hatalmas mellkasuk és kicsiny hangszálaik voltak. Igencsak lenyűgöző lehetett hallani őket. Tudjuk, hogy egy-két percig is ki tudtak tartani egy hangot levegővétel nélkül.

El lehet képzeni, milyen hatással voltak a közönségre"

mondta.

Sokan még ma is megkérdezik Jarousskyt, hogy átesett-e hasonló beavatkozáson. A Brandenburgi Zenekar igazgatója, Paul Dyer az énekes nevében hárította el egy ízben a kérdést: „Hát persze, hogy nem. Szerencsére a fiúk kasztrációja a legtöbb országban illegális. Azon gondolkodom, hogy a Bee Geestől is kérdeztek-e hasonlókat.” Jaroussky az elmúlt években számos olyan elismerést kapott, melyekből kiderült, komoly énekesként tekintenek rá. Harmincas éveire rendkívüli ismertségre tett szert, számtalan lemeze pedig egytől-egyig nagy példányszámban fogyott.

Nem akarok érdekes állatfajként, imitátorként vagy zenei karikatúraként sehol megjelenni!”

Az alábbi felvételen Christina Pluharral és a L'Arpeggiatával adja elő Monteverdi Ohimè ch'io cado (SV 316) című dalát.

Az énekes Händel műveiből ad koncertet február 19-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az esten közreműködik saját együttese, az Ensemble Artaserse.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus podcast

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Tíz rész már felkerült podcastként a netre, mutatjuk, ha esetleg nem találta volna!
Klasszikus bach

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.