Klasszikus

Egy férfi női magasságban - Philippe Jaroussky Budapesten

2017.02.16. 10:28
Ajánlom
Ha énekelni kezd, az első ütemeket általában a közönség megdöbbenése kíséri. „Pedig nekem így kényelmes” – mondja. Napjaink leghíresebb kontratenorja hétvégén a Müpában lép fel.

Jaroussky szinte minden interjúban tisztázza: nem nőket imitál, nem ő a modern kor Farinellije, és soha nem vetette alá magát semmilyen sebészeti beavatkozásnak, hogy a mezzoszopránhoz hasonlító hangfekvést birtokolja. „Tizennyolc évesen elmentem egy kontratenor koncertjére, ahol teljesen magával ragadott a dolog! Amikor aztán az énektanár előtt az első kontratenor hangok kijöttek a számon, nyilvánvalóvá vált mindkettőnk számára, hogy ez lesz az én utam” – nyilatkozta 2009-ben a Magyar Narancsnak budapesti fellépése kapcsán (melyről itt írtunk).

Philippe Jaroussky

Philippe Jaroussky

1978-ban született, első hangszere a hegedű volt, melyen a Versailles-i Konzervatóriumban tanult játszani. Énekesi diplomáját a párizsi Konzervatóriumban szerezte régizenéből, 1999-ben pedig egy francia nyári fesztiválon debütált. Szerencsés időszakban kezdett karrierbe, ugyanis ezekben az évtizedekben felélénkült a régizene iránti érdeklődés. Lehetőség nyílt szerepelni Monteverdi, Purcell, Gluck és mások műveiben, melyekben eddig női énekesek alakították a férfiakat. „Amikor először hallottam Philippe Jarousskyt, megdöbbentett muzikalitása és érzékenysége" – mondta róla Cecilia Bartoli, akivel többször is zenéltek együtt.

Gyönyörű, ahogy frazeál, és előadásának finomsága, lelkének törékenysége mélyen megérinti a hallgatót.

A kontratenor hangszín 20. századi találmány egy olyan művészeti ág pótlására, melynek szerencsére mi már nem vagyunk tanúi. Azok az áriák, egyházi és világi zeneművek, melyeket Jaroussky énekel, eredetileg olyan énekeseknek írták, mint Farinelli – férfiaknak, akiket kasztráltak pubertás előtt, hogy megtarthassák tiszta, gyermeki hangjukat. A gyakorlat Pál apostol intésére is visszavezethető, mely szerint a nőknek csendben kell maradniuk a templomban. A 18. századra a férfi operaénekesek nagyobb százaléka kasztrált volt.

Jaroussky vokális úton sajátította el ezt az éneklési technikát, mely szerinte eltörpül a valaha élt kasztrált énekesek teljesítménye mellett. „Sokkal jobb szóltak, mint mi, hatalmas mellkasuk és kicsiny hangszálaik voltak. Igencsak lenyűgöző lehetett hallani őket. Tudjuk, hogy egy-két percig is ki tudtak tartani egy hangot levegővétel nélkül.

El lehet képzeni, milyen hatással voltak a közönségre"

mondta.

Sokan még ma is megkérdezik Jarousskyt, hogy átesett-e hasonló beavatkozáson. A Brandenburgi Zenekar igazgatója, Paul Dyer az énekes nevében hárította el egy ízben a kérdést: „Hát persze, hogy nem. Szerencsére a fiúk kasztrációja a legtöbb országban illegális. Azon gondolkodom, hogy a Bee Geestől is kérdeztek-e hasonlókat.” Jaroussky az elmúlt években számos olyan elismerést kapott, melyekből kiderült, komoly énekesként tekintenek rá. Harmincas éveire rendkívüli ismertségre tett szert, számtalan lemeze pedig egytől-egyig nagy példányszámban fogyott.

Nem akarok érdekes állatfajként, imitátorként vagy zenei karikatúraként sehol megjelenni!”

Az alábbi felvételen Christina Pluharral és a L'Arpeggiatával adja elő Monteverdi Ohimè ch'io cado (SV 316) című dalát.

Az énekes Händel műveiből ad koncertet február 19-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az esten közreműködik saját együttese, az Ensemble Artaserse.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.