Klasszikus

Egy férfi női magasságban - Philippe Jaroussky Budapesten

2017.02.16. 10:28
Ajánlom
Ha énekelni kezd, az első ütemeket általában a közönség megdöbbenése kíséri. „Pedig nekem így kényelmes” – mondja. Napjaink leghíresebb kontratenorja hétvégén a Müpában lép fel.

Jaroussky szinte minden interjúban tisztázza: nem nőket imitál, nem ő a modern kor Farinellije, és soha nem vetette alá magát semmilyen sebészeti beavatkozásnak, hogy a mezzoszopránhoz hasonlító hangfekvést birtokolja. „Tizennyolc évesen elmentem egy kontratenor koncertjére, ahol teljesen magával ragadott a dolog! Amikor aztán az énektanár előtt az első kontratenor hangok kijöttek a számon, nyilvánvalóvá vált mindkettőnk számára, hogy ez lesz az én utam” – nyilatkozta 2009-ben a Magyar Narancsnak budapesti fellépése kapcsán (melyről itt írtunk).

Philippe Jaroussky

Philippe Jaroussky

1978-ban született, első hangszere a hegedű volt, melyen a Versailles-i Konzervatóriumban tanult játszani. Énekesi diplomáját a párizsi Konzervatóriumban szerezte régizenéből, 1999-ben pedig egy francia nyári fesztiválon debütált. Szerencsés időszakban kezdett karrierbe, ugyanis ezekben az évtizedekben felélénkült a régizene iránti érdeklődés. Lehetőség nyílt szerepelni Monteverdi, Purcell, Gluck és mások műveiben, melyekben eddig női énekesek alakították a férfiakat. „Amikor először hallottam Philippe Jarousskyt, megdöbbentett muzikalitása és érzékenysége" – mondta róla Cecilia Bartoli, akivel többször is zenéltek együtt.

Gyönyörű, ahogy frazeál, és előadásának finomsága, lelkének törékenysége mélyen megérinti a hallgatót.

A kontratenor hangszín 20. századi találmány egy olyan művészeti ág pótlására, melynek szerencsére mi már nem vagyunk tanúi. Azok az áriák, egyházi és világi zeneművek, melyeket Jaroussky énekel, eredetileg olyan énekeseknek írták, mint Farinelli – férfiaknak, akiket kasztráltak pubertás előtt, hogy megtarthassák tiszta, gyermeki hangjukat. A gyakorlat Pál apostol intésére is visszavezethető, mely szerint a nőknek csendben kell maradniuk a templomban. A 18. századra a férfi operaénekesek nagyobb százaléka kasztrált volt.

Jaroussky vokális úton sajátította el ezt az éneklési technikát, mely szerinte eltörpül a valaha élt kasztrált énekesek teljesítménye mellett. „Sokkal jobb szóltak, mint mi, hatalmas mellkasuk és kicsiny hangszálaik voltak. Igencsak lenyűgöző lehetett hallani őket. Tudjuk, hogy egy-két percig is ki tudtak tartani egy hangot levegővétel nélkül.

El lehet képzeni, milyen hatással voltak a közönségre"

mondta.

Sokan még ma is megkérdezik Jarousskyt, hogy átesett-e hasonló beavatkozáson. A Brandenburgi Zenekar igazgatója, Paul Dyer az énekes nevében hárította el egy ízben a kérdést: „Hát persze, hogy nem. Szerencsére a fiúk kasztrációja a legtöbb országban illegális. Azon gondolkodom, hogy a Bee Geestől is kérdeztek-e hasonlókat.” Jaroussky az elmúlt években számos olyan elismerést kapott, melyekből kiderült, komoly énekesként tekintenek rá. Harmincas éveire rendkívüli ismertségre tett szert, számtalan lemeze pedig egytől-egyig nagy példányszámban fogyott.

Nem akarok érdekes állatfajként, imitátorként vagy zenei karikatúraként sehol megjelenni!”

Az alábbi felvételen Christina Pluharral és a L'Arpeggiatával adja elő Monteverdi Ohimè ch'io cado (SV 316) című dalát.

Az énekes Händel műveiből ad koncertet február 19-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az esten közreműködik saját együttese, az Ensemble Artaserse.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Színház

Mindig van egy hajnal a konyhában – beszélgetés Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal

Valódi érzelmi hullámvasutat kínál a nézőknek a Rózsavölgyi Szalon április közepén bemutatott, Bármit mondhatsz című előadása, amelyben egy negyvenes házaspár próbálja tisztázni sok-sok év alatt felgyülemlett sérelmeiket egy reggelbe nyúló beszélgetés során. A két főszereplővel, Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal beszélgettünk.
Könyv

Megmenekülhet Esterházy Péter egykori otthona

Alkotóházként születhet újjá a 2016-ban elhunyt Kossuth- és József Attila-díjas író egykori, rómaifürdői családi háza.
Klasszikus

Bach-estre készül Ránki Dezső és az Anima Musicae

A sűrű májusi koncertszezon igazi különlegességet tartogat még a hónap végére is: a Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp által megálmodott Csönd-zsák koncertek 14. hangversenyén J. S. Bach négy zongoraversenye csendül fel az Anima Musicae Kamarazenekarral közösen.
Plusz

„Lenyűgöző, hogy Bartók milyen sokakat inspirált” – interjú Káel Csabával

A Müpa vezérigazgatójával a határátlépő produkciókról, saját rendezéseiről és arról is beszélgettünk, hogyan találhat a nagyközönség is utat Bartók muzsikájához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Faültetéssel ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját Kobayashi Ken-Ichiro

Egy japán cseresznyefát ültetett el a MÁV Szimfonikus Zenekar székházának kertjében nemzetközi karrierje ötvenedik évfordulója alkalmából a világhírű karmester, Kobayashi Ken-Ichiro.
Klasszikus hír

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.
Klasszikus ajánló

Bach-estre készül Ránki Dezső és az Anima Musicae

A sűrű májusi koncertszezon igazi különlegességet tartogat még a hónap végére is: a Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp által megálmodott Csönd-zsák koncertek 14. hangversenyén J. S. Bach négy zongoraversenye csendül fel az Anima Musicae Kamarazenekarral közösen.
Klasszikus hír

A világ egyik legkeresettebb szólistája, Augustin Hadelich tart mesterkurzust a Concerto Budapestnél

Elisabeth Leonskaja és Christian Tetzlaff után Augustin Hadelich hegedűművész, a Yale School of Music professzora tart ingyenesen látogatható mesterkurzust május 29-én a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.