Klasszikus

Egy férfi női magasságban - Philippe Jaroussky Budapesten

2017.02.16. 10:28
Ajánlom
Ha énekelni kezd, az első ütemeket általában a közönség megdöbbenése kíséri. „Pedig nekem így kényelmes” – mondja. Napjaink leghíresebb kontratenorja hétvégén a Müpában lép fel.

Jaroussky szinte minden interjúban tisztázza: nem nőket imitál, nem ő a modern kor Farinellije, és soha nem vetette alá magát semmilyen sebészeti beavatkozásnak, hogy a mezzoszopránhoz hasonlító hangfekvést birtokolja. „Tizennyolc évesen elmentem egy kontratenor koncertjére, ahol teljesen magával ragadott a dolog! Amikor aztán az énektanár előtt az első kontratenor hangok kijöttek a számon, nyilvánvalóvá vált mindkettőnk számára, hogy ez lesz az én utam” – nyilatkozta 2009-ben a Magyar Narancsnak budapesti fellépése kapcsán (melyről itt írtunk).

Philippe Jaroussky

Philippe Jaroussky

1978-ban született, első hangszere a hegedű volt, melyen a Versailles-i Konzervatóriumban tanult játszani. Énekesi diplomáját a párizsi Konzervatóriumban szerezte régizenéből, 1999-ben pedig egy francia nyári fesztiválon debütált. Szerencsés időszakban kezdett karrierbe, ugyanis ezekben az évtizedekben felélénkült a régizene iránti érdeklődés. Lehetőség nyílt szerepelni Monteverdi, Purcell, Gluck és mások műveiben, melyekben eddig női énekesek alakították a férfiakat. „Amikor először hallottam Philippe Jarousskyt, megdöbbentett muzikalitása és érzékenysége" – mondta róla Cecilia Bartoli, akivel többször is zenéltek együtt.

Gyönyörű, ahogy frazeál, és előadásának finomsága, lelkének törékenysége mélyen megérinti a hallgatót.

A kontratenor hangszín 20. századi találmány egy olyan művészeti ág pótlására, melynek szerencsére mi már nem vagyunk tanúi. Azok az áriák, egyházi és világi zeneművek, melyeket Jaroussky énekel, eredetileg olyan énekeseknek írták, mint Farinelli – férfiaknak, akiket kasztráltak pubertás előtt, hogy megtarthassák tiszta, gyermeki hangjukat. A gyakorlat Pál apostol intésére is visszavezethető, mely szerint a nőknek csendben kell maradniuk a templomban. A 18. századra a férfi operaénekesek nagyobb százaléka kasztrált volt.

Jaroussky vokális úton sajátította el ezt az éneklési technikát, mely szerinte eltörpül a valaha élt kasztrált énekesek teljesítménye mellett. „Sokkal jobb szóltak, mint mi, hatalmas mellkasuk és kicsiny hangszálaik voltak. Igencsak lenyűgöző lehetett hallani őket. Tudjuk, hogy egy-két percig is ki tudtak tartani egy hangot levegővétel nélkül.

El lehet képzeni, milyen hatással voltak a közönségre"

mondta.

Sokan még ma is megkérdezik Jarousskyt, hogy átesett-e hasonló beavatkozáson. A Brandenburgi Zenekar igazgatója, Paul Dyer az énekes nevében hárította el egy ízben a kérdést: „Hát persze, hogy nem. Szerencsére a fiúk kasztrációja a legtöbb országban illegális. Azon gondolkodom, hogy a Bee Geestől is kérdeztek-e hasonlókat.” Jaroussky az elmúlt években számos olyan elismerést kapott, melyekből kiderült, komoly énekesként tekintenek rá. Harmincas éveire rendkívüli ismertségre tett szert, számtalan lemeze pedig egytől-egyig nagy példányszámban fogyott.

Nem akarok érdekes állatfajként, imitátorként vagy zenei karikatúraként sehol megjelenni!”

Az alábbi felvételen Christina Pluharral és a L'Arpeggiatával adja elő Monteverdi Ohimè ch'io cado (SV 316) című dalát.

Az énekes Händel műveiből ad koncertet február 19-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az esten közreműködik saját együttese, az Ensemble Artaserse.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.