Klasszikus

Egy fiatalos negyvenes

2011.01.23. 09:03
Ajánlom
Az 1968-ban létrejött London Sinfoniettát manapság már nem csupán Angliában, de világszerte is a kortárs zenét játszó együttesek egyik legkiválóbbjaként tartják számon. Mégsem volna igazán találó őket „a műfaj klasszikusainak" neveznünk, hiszen 2008-ban, megalakulásuk negyvenedik évfordulóján új imázs felépítésébe kezdtek, s ennek eredményeképp ma a kortárs zenei kamaraegyüttesek legfiatalosabbikának tűnnek.

A zenekar persze már a korábbi évtizedekben is nagy szakmai tekintélyre tett szert, mintegy kétszáz - jelentős részben általuk megrendelt - művet mutatva be olyan hírességektől, mint Luciano Berio, Steve Reich vagy Harrison Birtwistle. A kortárs zenei hangversenyek egyre csökkenő látogatottsága azonban arról győzte meg a jubiláló együttes vezetőit, hogy immár nem érhetik be "csupán" egyre jobb koncertek létrehozásával: új, fiatal közönséget és rendhagyó - a megváltozott célcsoporthoz illő - fórumokat is kell találniuk a művek méltó bemutatásához. Az új stratégia egyik elemeként a London Sinfonietta nem csupán a nagyobb közösségi oldalakon, a Facebookon, a Twitteren és a MySpace-en jelent meg, de saját, gyakran frissülő blogot vezet, és a YouTube-on is közel négyszáz, gondosan válogatott felvétellel képviselteti magát.

Az internet lehetőségeinek kiaknázása mellett a zenekar nagy hangsúlyt fektet a személyes kapcsolattartásra is. LS Collective elnevezésű projektjük fiatalok számára kínál lehetőséget az együttes profi muzsikusaival való közös munkára: az első évben a London Sinfonietta hangversenyeinek otthont adó Southbank Centre közelében élő diákok pályázhattak, a KX Collective-nek keresztelt másodikban pedig a zenekar hivatali épületének közelében, a King's Cross pályaudvar (az angol vasúti menetrendek rövidítése szerint: KX) környékén lakó tizenéveseket szólították meg. Az ugyancsak a szélesebb közönség elérését célzó Take Note projekt a koncertek előtt és után nyújt lehetőséget a muzsikusok és a hallgatók találkozására mind személyesen, a zeneszerzőkkel való beszélgetés vagy egy-egy különösen jelentős művet elemző előadás formájában, mind pedig virtuálisan, például a próbákon készült felvételeknek az interneten való előzetes közzétételével.

A London Sinfonietta intenzív utánpótlás-nevelése azonban nem korlátozódik csupán a közönségre, de kísérletet tesz az ifjabb előadóművész-generációk, sőt az oroszlánkörmeiket próbálgató komponisták képzésére is. London Sinfonietta Academy néven, 2009-ben indított programjuk deklarált célja "a holnap zenészeinek képzése": a szervezők évről évre néhány tucat 16 és 26 év közötti muzsikust gyűjtenek össze, akik egyhetes "tanfolyamon" - mesterkurzusok és az együttessel közös próbák során - szereznek élő tapasztalatot a kortárs művek magas színvonalú előadásáról. A Blue Touch Paper elnevezésű projekt keretében ugyanakkor egy-egy fiatal zeneszerző dolgozhat hosszabb ideig az együttessel, fokról fokra tökéletesítve egy számukra írandó mű felépítését és hangszerelését. (Tansy Davies, akinek Neon című kompozíciója a zenekar budapesti fellépésén is megszólal, éppen egy ilyen alkalommal került szoros kapcsolatba a London Sinfonietta tagjaival.) A program előzménye, a Writing Future tanulóéveiket immár lezárt komponisták számára is lehetőséget teremtett az együttessel való hasonlóan intenzív együttműködésre, amelynek során egy szóló vagy duett, illetve egy kamaramű öltött végleges formát a zenekari muzsikusok gyakorlati instrukciói alapján. Az efféle kooperáció nyomán született műveket a London Sinfonietta nem csupán bemutatja, de azok felvételeit többnyire hozzáférhetővé teszi az interneten, ezáltal is a kortárs zene népszerűsítése mellett szállva síkra. Nem meglepő, hogy az együttes saját lemezsorozatot is indított, amely más formában hozzáférhetetlen művek élő felvételeinek megjelentetését tűzte ki céljául. A London Sinfonietta Label kiadványai közül különleges hírnévre tettek szert a Jerwood Series darabjai, amelyek Nagy-Britanniában élő fiatal komponisták műveinek ősbemutatóit tartalmazzák.

A közönség szervezésére és nevelésére, illetve a kortárs zenét előadó muzsikusok képzésére fordított kitüntetett figyelem azonban a London Sinfonietta esetében korántsem megy a koncertprodukciók rovására, hiszen az együttes ars poeticájának egyik alaptézise, hogy a művészi és a nevelői munka nem választható szét: az együttes bármely tagjának fellépése - akár a koncertpódiumon, akár egy ismeretterjesztő előadáson, akár internetes podcast keretében - mindig magában foglalja mindkét tevékenységet. Mindennek fényében nagyon is érthető, hogy amikor a London Sinfonietta 2009-ben elnyerte a Royal Philharmonic Society évente kiosztott tekintélyes kitüntetését az ensemble kategóriában, a hivatalos indoklás hosszasan sorolta az együttes legkülönbözőbb területeken elért kiemelkedő eredményeit: "zenélésük következetesen magas színvonalát, változatos és fantáziadús program-összeállításaikat, úttörő projektjeik sokszínűségét, az új zene pályakezdő alkotóinak bátorítását és a már beérkezett komponisták támogatását - mindazt, ami így együtt egészen egyedülállóvá teszi őket".

Az első Mini-Fesztivál Durkó Zsolt kezdeményezésére jött létre 1989-ben, s a Magyar Zeneművészeti Társaság azóta minden év januárjában megrendezi a magyar kortárs zene e fontos seregszemléjét. A hangversenysorozat célja elsősorban a hazai zeneszerzők legfrissebb termésének bemutatása, a szervezők azonban feladatuknak tekintik, hogy felhívják a közönség figyelmét néhány régebbről ismert, de különösen jelentősnek ítélt kompozícióra is.

A 2011-es Mini-Fesztiválnak - a 2007-ben megkezdett hagyományt folytatva - ismét a Müpa ad otthont. A január 28. és 30. között tartott négy hangverseny közül az elsőn kamara-, a másodikon kórusművek hangzanak el; a harmadikon ensemble-kompozíciókat hallhatunk, a záróeseményen pedig zenekarra írott darabok szólalnak meg. A harmadik estet különlegessé teszi, hogy a London Sinfonietta két magyar szerző, Ligeti György és Bella Máté művei mellett kortárs brit alkotók kompozícióval is gazdagítja a fesztivál programját.

 

2011. január 29. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

London Sinfonietta - MINI-FESZTIVÁL

Vez.: Baldur Brönnimann

Ligeti György: Kamarakoncert
Tansy Davies: Neon
Bella Máté: Chuang Tzu's Dream
George Benjamin : At First Light
Tom Adés: Living Toys

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Plusz

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus ajánló

Grúzia egy estére Budapestre költözik

Az Ignis Fatuus Kamaraegyüttes előadásában egy nem túl távoli, de itthon kevéssé ismert ország zenéje szólal meg április 26-án az Ádám Jenő Zeneiskola Kamaratermében este héttől.