Klasszikus

Egy francia zongorista Bach-ja

2014.11.25. 15:48
Ajánlom
Ha valaki szereti a zongoramuzsikát, ne hagyja ki Robert Cibis és Lilian Franck Pianomania című rendkívül érdekes dokumentumfilmjét.

A film a világ egyik legfontosabb zongorahangolójának hétköznapjait mutatja be. Stefan Knüpfer tehetséges billentyűs volt, de nem kiemelkedő, ellenben páratlan hallással áldotta meg a sors. Már fiatalon arra az elhatározásra jutott, hogy rendkívüli adottságait kihasználva, inkább háttérember lesz, nem koncertzongorista. Knüpfer a legfontosabb bécsi koncerttermekben, német helyszíneken állítja be a zongorákat, a Steinway állandó munkatársa.

A film jelentős részét a bécsi Musikvereinban vették fel, ahol Knüpfer a legnagyobbakkal dolgozik együtt, így például Alfred Brendellel, Lang Langgal, Pollinivel. E filmből kiderül, mik e neves művészek rigolyái, milyen a vérmérsékletük: Lang Lang természetesen nyughatatlan, izgága, igazi bohóc, Brendel pedig a régi értékek, a humanista iskola képviselője, maga a megtestesült méltóság.

Az érdekes figurák közül is kitűnik azonban a franciák első számú zongoristája - a Deutsche Grammophon sztárja - Pierre-Laurent Aimard. Ő a legháklisabb, a legkukacoskodóbb. Knüpfer végtelennek tetsző türelemmel állítja be újra és újra Aimard hangszereit, aki azonban nem elégszik meg a kicsit jóval, mint Lang Lang, sosem mondja, hogy így már jó lesz, mint Brendel, ő addig gyötri a munkatársait, különösképpen Knüpfert, amíg el nem éri a tökéletest. Addig hangoltat újra és újra, amíg azt nem hallja, amit hallani akar. Pontosan azt. Tulajdonképpen idegesítő perfekciója nem ül ki a játékára. Sosem merev, ugyanakkor az is kétségtelen, sosem éri el az édeskésség, trivialitás határait, mint Pollini, sosem akar szép lenni. Karakteres a játéka, és változatos.

Ennek illusztrálására a legjobb példa legfrissebb lemeze, melyen Bach Wohltemperierte Clavier-jét játsza. Az első, Cisz-dúr prelúdium olyan, mint a harmat: szinte áttetsző, friss, hajnali, Aimard alig ér a billentyűkhöz. A cisz-moll prelúdium ezzel szemben: csupa energia, lüktetés, hullámzás. A d-moll prelúdium a legszebben formált, a leginkább éneklő, a lemez legtisztábban megszólaló darabja. A második CD-n található A-dúr fúga mérhető csak hozzá. Ez a katonás, áriának tetsző fúga.

A lyoni születésű Aimard tanára Messiaen felesége, Yvonne Loriod volt. Aimard már tizenöt évesen ismert lett, többek közt Ligeti interpretációival. Nem csak a Ligeti lemezeken játszik, de Eötvös Péter műveinek is avatott megszólaltatója. Ezen a Bach-korongján is érezni, milyen érzékeny a kortárs zenei fejleményekre. De elsősorban mégis azért érdekes e Bach lemeze, mert egy percig sem unalmas. Oly mértékben változatos, oly mértékben kifundált, minden egyes darab előadása. Aimard nem adja alább, itt sem, e műveket megszólaltatva sem, a tökéletesnél. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.