Klasszikus

Egy gitárvirtuóz Ipolyságon

2004.08.03. 00:00
Ajánlom
A magyar-szlovák határ túloldalán fekvő kisvárosban már évek óta hagyomány, hogy külföldi, nemegyszer a műfaj élvonalát képviselő előadókkal gazdagított jazzkoncerteket szerveznek. Legutóbb Mike del Ferro triója (június 2.), majd a Jacek Pelc lengyel dobos irányította East Quartet (július 2.) hangversenyezett Ipolyságon. A koncertek szervezője, Makovínyi Pál abban bízik, hogy a határvároska földrajzi fekvése valamikor a közeli jövőben jelképessé tehető majd, és magyar-szlovák jazzközpont lesz kiépíthető itt, de legalábbis állandóvá tehetők a magyar-szlovák jazz sessionök.

Sajnos pillanatnyilag még nem ismerik egymást eléggé a két nemzet jazzmuzsikusai, pedig ki tudja, milyen izgalmas közös produkciók születhetnének rendszeresebb együttműködésükből! Hogy a határnak nem csak innenső, hanem szlovákiai oldalán is vannak európai rangú, sőt, a világ legjobb amerikai jazzmuzsikusaihoz mérhető tehetségek, arról Ron Affif, Juraj Griglák és Martin Valihora augusztus 1-jén rendezett ipolysági triókoncertje meggyőző bizonyítékokkal szolgált.

Ron Affifot már 2000-ben sikerült egyszer Ipolyságra csábítani. A műfaj fővárosában, New York-ban élő gitáros akkor is Juraj Griglák bőgőssel és Martin Valihora dobossal lépett színpadra, de 2000-ben a triót Gabriel Jonᚠzongorista egészítette ki kvartetté. A kis számú, de annál lelkesebb közönség, melynek 99%-a feltehetően nem ismerte korábban Affif Pablo-lemezeit, élőben tapasztalhatta meg, milyen robbanékony energiák rejlenek a swingelős mainstream zenét minduntalan kifacsaró, a bop-tradíciókat egyszerre újjáépítő és leromboló, konstruktívan dekonstruktív amerikai zenészben, illetve a muzsikus számtalan zenei ötletéhez remekül alkalmazkodó kísérőkben.

Most augusztus elsején, Affifék második ipolysági fellépésén se volt ez másképp. A koncertet ezúttal a vallási-hitéleti funkciókkal már nem rendelkező zsinagóga kertjében rendezték meg, mely ideális hely kamarakoncertek tartására. A trió tagjai csak rövid hangpróbát tartottak: az, hogy évekig nem találkoznak, hiszen a világ más-más pontjain, különböző zenei közegekben dolgoznak, korántsem jelenti azt, hogy ne válnának néhány perc zenei együttlét után összeszokott kiszenekarrá. Griglák és Valihora a hangpróbán jelen levők füle hallatára álltak rá – szinte másodpercek alatt – Affif „hullámhosszára”. Különösen a fiatal szlovák dobos játszott végig teljes összhangban a gitárossal. Mindez nem a stiláris preferenciák rokonságával magyarázandó: Valihora, érzésem szerint, játékstílusában nem áll közelebb Affifhoz, mint Juraj Griglák; a gitárossal való intenzív összjátéka inkább azzal magyarázható, hogy egy ideje már ő is Amerikában él, s világsztárok lemezein kísér, úgyhogy alighanem otthonosabban mozog az amerikai jazzelőadás világában, mint Szlovákiában maradt kollégája, aki ráadásul a Szlovák Filharmonikus Zenekar tagjaként művészi ambícióinak egy részét klasszikus zenei fellépéseken éli ki.

A trió egy ritkábban játszott Brubeck-kompozícióval nyitotta a hangversenyt, majd egy mindenki által jól ismert standardot, a Softly, As In A Morning Sunrise-t szedték ízeire. Affif módszere nem változott: a témát swingesen, egykori pittsburghi tanulmányainak megfelelően tolmácsolta, majd az improvizációs főrészben dekonstruktív, alkalmanként szinte „jazzidegen”, mondjuk, rockabilly-effektekkel tette zárójelbe az eredeti szerzeményt, hogy aztán az előadás végére, sok stiláris kanyar és kitérő után visszataláljon a swinges témához. Griglák itt is, mint majdnem minden számban rövidebb szólóhoz jutott, s az volt a hallgató érzése, hogy jazz-zenészként leginkább a bőgőzés észak-európai, feltűnően melodikus iskolájához áll közel a szlovák muzsikus. Míg Griglák szerényen a háttérbe húzódott, s csak röviden szólózott, Valihora inkább az Affiffal való zenei szimbiózisban élte ki magát. A két muzsikus nagy kedvvel szórakoztatta egymást, de zenei sziporkáik nem váltak öncélú, a közönséget kizáró virtuozitássá. Inkább olyan benyomása lehetett a hallgatónak, hogy Affif és Valihora ugyanazzal az intenzitással játszik, ahogy azt a New York-i Village Vanguardban vagy Blue Note klubban tenné.

Nem sokkal a szünet előtt váratlanul egy lévai altszaxofonos, Radovan Tariška is csatlakozott a trióhoz. A fiatal fúvóst az első percekben talán egy kicsit feszélyezte a világhírű amerikai zenész jelenléte, de időnként R&B-vonzalmakat sejtető dinamikus futamaival hamar sikerült beilleszkednie a játékba. Amikor a műsor végén az Autumn Leavesben ismét beszállt a zenekarba, már teljesen egyenrangú partnerként válaszolgatott Affif frázisaira.

Érzésem szerint a koncert első felének csúcspontja a Mark című Affif-szerzemény volt, mely a gitárosról azt is elárulta, hogy remek komponista. Szünet után a már említett Kosma-szám, valamint egy minden sejtjében egyedi ’Round Midnight színesítette a műsort. A ráadásként eljátszott Chick Corea-darab szerves lezárása volt egy nagyszerű hangversenynek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.