Klasszikus

Egy hangszer, aminek meg kellett születnie

2016.04.22. 12:50
Ajánlom
Hosszú évek után ismét együtt lépnek színpadra a Bogányi testvérek május 15-én a Zeneakadémián. A nagyszabású koncertet felvezető interjúsorozatunk záróakkordjaként Bogányi Gergellyel olvashatnak beszélgetést.

- Különleges zenei légkör vette körül gyermekkorában.

- A legjobb zenei légkör, otthon legtöbbször Bach zenéje szólt. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a tiszta zenei értékek határozták meg a képzésünket a legkisebb korunktól, másrészt pedig meg lettünk kímélve attól a szörnyű és kártékony zenei szennytől, ami sajnos manapság mindenhol jelen van.

- Bár szülei zeneművészek és pedagógusok egyben, különösebben nem tanították. Hogyan emlékszik vissza?

- Nálam ez volt a helyes megoldás. A tanáraimnak rengeteget köszönhetek, itt megemlíthetem első tanárnőmet, Szabó Katalint, majd később meghatározó professzoraimat is, Esztó Zsuzsát, Baranyay Lászlót, Rados Ferencet, Sebők Györgyöt és Matti Raekalliót.

Bogányi Gergely

Bogányi Gergely (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

- Valóban egyértelmű volt, hogy a zongora az ön hangszere?

- Automatikus volt. Soha nem volt "alternatíva". Érdekes így visszagondolni arra, hogy mennyire világosan éreztem már a legkisebb koromtól kezdve, hogy a zongora és csakis a zongora lesz az életem. Az igaz, hogy akkor még nem tudtam, hogy a zongorával kapcsolatban később egy teljesen más típusú feladat is rám lesz bízva.

Bogányi Gergely

Bogányi Gergely

- Finnország, a család többi tagja mellett az ön második hazája is. Mi köti még az országhoz?

- Engem mostanában elsősorban a koncertek, de mindig öröm vissza-visszatérni Finnországba, ahol olyan sok meghatározó segítséget, barátságot kaptunk. Vicces, amikor a lányom mosolyog vagy kijavít, ha nem ejtek valamilyen szót tökéletesen finnül. Igaz, hogy nekem van némi akcentusom és neki nincs, de amikor Finnországban vagyok és elvegyülök ismeretlenek között akkor nem azt kérdezik, hogy amúgy milyen országból jöttem, hanem jellemzően inkább azt, hogy Finnország melyik részéről. Vagy lehet, hogy csak ennyire udvariasak? Mindenesetre nagy élmény számomra, hogy amikor Finnországban vagyok, tudok "finnül" élni.

- Meg lehet határozni, hogy milyen művek képezik leginkább a koncertrepertoárját?

- Kizárólag remekművek. A zongorairodalom remekműveinek fantasztikus gazdagságát senkinek sem kell bemutatni. Ezért is lehet az, hogy egyszerűen nem érdekes számomra másodrangú zenével foglalkozni.

- Mi a viszonya a koncerten elhangzó darabokhoz?

- Igyekszem "belebújni" a darabok bőrébe, ilyenkor van a legtöbb esély a hiteles tolmácsoláshoz. Rossz nézni azt az általánosan elterjedt jelenséget, ahogy "meg akarnak csinálni" egy zeneművet, jól kitalálni, jól eladni. Mintha az nem lenne már elég jól megírva.

 Ha kíváncsi a Bogányi-testvérek többi tagjával készült interjúkra, kattintson ide!

- A világ legnevesebb koncerttermeiben lépett már fel - mit jelent önnek a Zeneakadémián játszani?

- A Zeneakadémia számomra fogalom. Minden szempontból élmény; gyönyörű, kiváló akusztikája van, ideálisak az arányai. Sok-sok hangot őriznek a falai és teljesen egyedi, karakteres a hangulata, megkockáztatom, a lelkisége is. Egy új, tökéletes világban is megállná a helyét, úgy érzem.

Bogányi-zongora

Bogányi-zongora (Fotó/Forrás: Adrián Zoltán)

- A koncerten a saját elképzelése alapján kifejlesztett Bogányi-zongorán fog játszani. Miben tér el a hangszer az eddig ismert zongoráktól?

- Én úgy tudom, hogy ennek a hangszernek meg kellett születnie, méghozzá Magyarországon. Pont itt is volt az ideje. Most pedig ott tartunk, hogy az első, biztató eredményű próbálkozások után immár profi gyártásban lényegesen továbbfejlesztett és tökéletesített zongora eléri azt a minőséget, ami teljesen egyedivé teszi hangzásában és külalakjában egyaránt. Ezért nehéz hasonlítani bármihez is.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, ide kattintva!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Zenés színház

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Vizuál

KÉP-regény: Kutyaszorítóban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, mennyi munka rejlik egy tökéletes fotó elkészítése mögött.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.