Klasszikus

Egy hangszer, aminek meg kellett születnie

2016.04.22. 12:50
Ajánlom
Hosszú évek után ismét együtt lépnek színpadra a Bogányi testvérek május 15-én a Zeneakadémián. A nagyszabású koncertet felvezető interjúsorozatunk záróakkordjaként Bogányi Gergellyel olvashatnak beszélgetést.

- Különleges zenei légkör vette körül gyermekkorában.

- A legjobb zenei légkör, otthon legtöbbször Bach zenéje szólt. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a tiszta zenei értékek határozták meg a képzésünket a legkisebb korunktól, másrészt pedig meg lettünk kímélve attól a szörnyű és kártékony zenei szennytől, ami sajnos manapság mindenhol jelen van.

- Bár szülei zeneművészek és pedagógusok egyben, különösebben nem tanították. Hogyan emlékszik vissza?

- Nálam ez volt a helyes megoldás. A tanáraimnak rengeteget köszönhetek, itt megemlíthetem első tanárnőmet, Szabó Katalint, majd később meghatározó professzoraimat is, Esztó Zsuzsát, Baranyay Lászlót, Rados Ferencet, Sebők Györgyöt és Matti Raekalliót.

Bogányi Gergely

Bogányi Gergely (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

- Valóban egyértelmű volt, hogy a zongora az ön hangszere?

- Automatikus volt. Soha nem volt "alternatíva". Érdekes így visszagondolni arra, hogy mennyire világosan éreztem már a legkisebb koromtól kezdve, hogy a zongora és csakis a zongora lesz az életem. Az igaz, hogy akkor még nem tudtam, hogy a zongorával kapcsolatban később egy teljesen más típusú feladat is rám lesz bízva.

Bogányi Gergely

Bogányi Gergely

- Finnország, a család többi tagja mellett az ön második hazája is. Mi köti még az országhoz?

- Engem mostanában elsősorban a koncertek, de mindig öröm vissza-visszatérni Finnországba, ahol olyan sok meghatározó segítséget, barátságot kaptunk. Vicces, amikor a lányom mosolyog vagy kijavít, ha nem ejtek valamilyen szót tökéletesen finnül. Igaz, hogy nekem van némi akcentusom és neki nincs, de amikor Finnországban vagyok és elvegyülök ismeretlenek között akkor nem azt kérdezik, hogy amúgy milyen országból jöttem, hanem jellemzően inkább azt, hogy Finnország melyik részéről. Vagy lehet, hogy csak ennyire udvariasak? Mindenesetre nagy élmény számomra, hogy amikor Finnországban vagyok, tudok "finnül" élni.

- Meg lehet határozni, hogy milyen művek képezik leginkább a koncertrepertoárját?

- Kizárólag remekművek. A zongorairodalom remekműveinek fantasztikus gazdagságát senkinek sem kell bemutatni. Ezért is lehet az, hogy egyszerűen nem érdekes számomra másodrangú zenével foglalkozni.

- Mi a viszonya a koncerten elhangzó darabokhoz?

- Igyekszem "belebújni" a darabok bőrébe, ilyenkor van a legtöbb esély a hiteles tolmácsoláshoz. Rossz nézni azt az általánosan elterjedt jelenséget, ahogy "meg akarnak csinálni" egy zeneművet, jól kitalálni, jól eladni. Mintha az nem lenne már elég jól megírva.

 Ha kíváncsi a Bogányi-testvérek többi tagjával készült interjúkra, kattintson ide!

- A világ legnevesebb koncerttermeiben lépett már fel - mit jelent önnek a Zeneakadémián játszani?

- A Zeneakadémia számomra fogalom. Minden szempontból élmény; gyönyörű, kiváló akusztikája van, ideálisak az arányai. Sok-sok hangot őriznek a falai és teljesen egyedi, karakteres a hangulata, megkockáztatom, a lelkisége is. Egy új, tökéletes világban is megállná a helyét, úgy érzem.

Bogányi-zongora

Bogányi-zongora (Fotó/Forrás: Adrián Zoltán)

- A koncerten a saját elképzelése alapján kifejlesztett Bogányi-zongorán fog játszani. Miben tér el a hangszer az eddig ismert zongoráktól?

- Én úgy tudom, hogy ennek a hangszernek meg kellett születnie, méghozzá Magyarországon. Pont itt is volt az ideje. Most pedig ott tartunk, hogy az első, biztató eredményű próbálkozások után immár profi gyártásban lényegesen továbbfejlesztett és tökéletesített zongora eléri azt a minőséget, ami teljesen egyedivé teszi hangzásában és külalakjában egyaránt. Ezért nehéz hasonlítani bármihez is.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, ide kattintva!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.
Klasszikus ajánló

Varázslatos tájakon várnak a Zempléni Fesztivál koncertjei

Az idén augusztus 9–19. között tartott Zempléni Fesztivál célja, hogy sokszínű műsor-összeállítással, valamint a kultúra és a turizmus összekapcsolása irányába mutatott elkötelezettségével megismertesse a régió történelmi és kulturális értékeit a világgal.
Klasszikus hír

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.