Klasszikus

Egy hangszer, aminek meg kellett születnie

2016.04.22. 12:50
Ajánlom
Hosszú évek után ismét együtt lépnek színpadra a Bogányi testvérek május 15-én a Zeneakadémián. A nagyszabású koncertet felvezető interjúsorozatunk záróakkordjaként Bogányi Gergellyel olvashatnak beszélgetést.

- Különleges zenei légkör vette körül gyermekkorában.

- A legjobb zenei légkör, otthon legtöbbször Bach zenéje szólt. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a tiszta zenei értékek határozták meg a képzésünket a legkisebb korunktól, másrészt pedig meg lettünk kímélve attól a szörnyű és kártékony zenei szennytől, ami sajnos manapság mindenhol jelen van.

- Bár szülei zeneművészek és pedagógusok egyben, különösebben nem tanították. Hogyan emlékszik vissza?

- Nálam ez volt a helyes megoldás. A tanáraimnak rengeteget köszönhetek, itt megemlíthetem első tanárnőmet, Szabó Katalint, majd később meghatározó professzoraimat is, Esztó Zsuzsát, Baranyay Lászlót, Rados Ferencet, Sebők Györgyöt és Matti Raekalliót.

Bogányi Gergely

Bogányi Gergely (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

- Valóban egyértelmű volt, hogy a zongora az ön hangszere?

- Automatikus volt. Soha nem volt "alternatíva". Érdekes így visszagondolni arra, hogy mennyire világosan éreztem már a legkisebb koromtól kezdve, hogy a zongora és csakis a zongora lesz az életem. Az igaz, hogy akkor még nem tudtam, hogy a zongorával kapcsolatban később egy teljesen más típusú feladat is rám lesz bízva.

Bogányi Gergely

Bogányi Gergely

- Finnország, a család többi tagja mellett az ön második hazája is. Mi köti még az országhoz?

- Engem mostanában elsősorban a koncertek, de mindig öröm vissza-visszatérni Finnországba, ahol olyan sok meghatározó segítséget, barátságot kaptunk. Vicces, amikor a lányom mosolyog vagy kijavít, ha nem ejtek valamilyen szót tökéletesen finnül. Igaz, hogy nekem van némi akcentusom és neki nincs, de amikor Finnországban vagyok és elvegyülök ismeretlenek között akkor nem azt kérdezik, hogy amúgy milyen országból jöttem, hanem jellemzően inkább azt, hogy Finnország melyik részéről. Vagy lehet, hogy csak ennyire udvariasak? Mindenesetre nagy élmény számomra, hogy amikor Finnországban vagyok, tudok "finnül" élni.

- Meg lehet határozni, hogy milyen művek képezik leginkább a koncertrepertoárját?

- Kizárólag remekművek. A zongorairodalom remekműveinek fantasztikus gazdagságát senkinek sem kell bemutatni. Ezért is lehet az, hogy egyszerűen nem érdekes számomra másodrangú zenével foglalkozni.

- Mi a viszonya a koncerten elhangzó darabokhoz?

- Igyekszem "belebújni" a darabok bőrébe, ilyenkor van a legtöbb esély a hiteles tolmácsoláshoz. Rossz nézni azt az általánosan elterjedt jelenséget, ahogy "meg akarnak csinálni" egy zeneművet, jól kitalálni, jól eladni. Mintha az nem lenne már elég jól megírva.

 Ha kíváncsi a Bogányi-testvérek többi tagjával készült interjúkra, kattintson ide!

- A világ legnevesebb koncerttermeiben lépett már fel - mit jelent önnek a Zeneakadémián játszani?

- A Zeneakadémia számomra fogalom. Minden szempontból élmény; gyönyörű, kiváló akusztikája van, ideálisak az arányai. Sok-sok hangot őriznek a falai és teljesen egyedi, karakteres a hangulata, megkockáztatom, a lelkisége is. Egy új, tökéletes világban is megállná a helyét, úgy érzem.

Bogányi-zongora

Bogányi-zongora (Fotó/Forrás: Adrián Zoltán)

- A koncerten a saját elképzelése alapján kifejlesztett Bogányi-zongorán fog játszani. Miben tér el a hangszer az eddig ismert zongoráktól?

- Én úgy tudom, hogy ennek a hangszernek meg kellett születnie, méghozzá Magyarországon. Pont itt is volt az ideje. Most pedig ott tartunk, hogy az első, biztató eredményű próbálkozások után immár profi gyártásban lényegesen továbbfejlesztett és tökéletesített zongora eléri azt a minőséget, ami teljesen egyedivé teszi hangzásában és külalakjában egyaránt. Ezért nehéz hasonlítani bármihez is.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, ide kattintva!

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Klasszikus hír

Február 10-ig lehet jelentkezni a Virtuózokba

2022-ben öt ország, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország és Szlovénia fiatal művészei mérkőzhetnek meg a nemzetközi sztárokból álló szuperzsűri és a televíziónézők előtt.
Klasszikus magazin

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Klasszikus ajánló

Versenyművet ihletett az Oscar-díjas filmzene

A Pannon Filharmonikusok a tőle megszokott lendülettel, különleges zenetörténeti érdekességgel indítja az új évet a Müpában közönségének. A január 28-án pénteken, 19.30-tól felhangzó műsor egyik főszereplője „a vörös hegedű”, amelyet a káprázatos Elina Vähälä hegedűművésznő szólaltat meg.
Klasszikus gyász

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.