Klasszikus

„Egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz”

KULT50: Boldoczki Gábor
2018.10.17. 14:50
Ajánlom
A világhírű trombitás, Maurice André egy koncert során felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. Boldoczki Gábor a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Boldoczki Gábor

Boldoczki Gábor

Boldoczki Gábor az utóbbi tizenöt-húsz évben éppolyan fényesen csillog a nemzetközi zenei életben, mint a hangszere. „A trombita is játszhat bel cantót” – írta egy előadása kapcsán a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A szólóművész tavaly elnyerte a világ legrangosabb független hanglemezszakmai díját, az ICMA-t kortárs zenei kategóriában, a németek zenei Oscarjának számító Echo Klassikon pedig a legjobb szólista kategóriájában jeleskedett – 2008 után másodszor.

Szegeden született 1976-ban, első tanára az édesapja, Boldoczki Sándor volt a kiskőrösi zeneiskolában. „Kilencévesen kezdtem trombitálni, rendszeresen gyakoroltam mindenféle szigorú felügyelet nélkül; szerettem csinálni, de nem fűztem hozzá komoly elképzeléseket” – vallotta be a Figaro magazinnak. Ennek ellenére tizennégy évesen országos versenyt nyert, majd a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta, és amikor Genfben, egy nemzetközi megmérettetésen épp a huszadik születésnapján vehetett át díjat, végre elhatározta, hogy muzsikus lesz. A Zeneakadémián és Karlsruhe városában tanult, a diplomáját megszerezve pedig rögtön óraadója is lett a Liszt Ferenc téri egyetemnek.

1997-ben megnyerte a müncheni ARD-versenyt, és első lett a legjelentősebb trombitás megmérettetésnek számító párizsi Maurice André-versenyen. A kritika igen korán felismerte, hogy Boldoczki kivételesen széles látókörű előadó, aki az általa játszott darabokhoz intelligensen és nagy fokú érzékenységgel közelít. De felismerte ezt az említett verseny névadója, a legendás trombitaművész, Maurice André is, aki egy franciaországi koncerten a közönség szeme láttára felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. „Henri Tomasi darabját Boldoczki Gábor fogja előadni – úgy, ahogy én mindig is szerettem volna eljátszani” – André ezekkel a szavakkal konferálta fel fiatalabb kollégáját egy másik alkalommal, egy gálakoncerten.

Boldoczki Gábor a 2015-6-os évadban rezidens szólista volt a Pannon Filharmonikusoknál

Boldoczki Gábor a 2015-6-os évadban rezidens szólista volt a Pannon Filharmonikusoknál

A világ legnagyobb együtteseivel játszott együtt, köztük a Bajor Rádió Szimfonikusaival, a Marinszkij Színház zenekarával, a berlini Konzerthaus zenekarával, a Cseh Filharmonikusokkal és a Bécsi Szimfonikusokkal. „Finoman formált artikuláció, bámulatos gyorsaság, különösen biztos ansatz és koloratúra (...) egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz” – írták róla Salzburgban, Mozart szülővárosában.

Nem engedi, hogy a hangszeréhez tartozó repertoár korlátozza, átirataival, illetve a nevéhez fűződő ősbemutatókkal hívja fel magára a figyelmet.

Miközben sokan a lemezkiadás halálát vizionálják, Boldoczki már kilenc albumot készített, ami egy népszerűbb szólóhangszer esetében is szép számnak minősülne. Tromba Veneziana című lemezén Vivaldi-concertókat játszik a Cappella Gabettával, de éppúgy elsőrangú felvételeket készített Bach, Purcell, Telemann, Händel, Haydn és Hummel műveiből. Legutóbbi, Bohemian Rhapsody című albumán pedig cseh zeneszerzők művei hallhatók trombitaátiratban.

Dubrovay László három versenyművet írt a számára, az ICMA-díjjal kitüntetett album, az Oriental Concertos pedig két, Boldoczkinak komponált művet tartalmaz Krzysztof Pendereckitől és Fazil Saytól. „Egy zeneszerzővel mindig nagyon izgalmas a közös munka. Szerintem a szólista inkább inspirál, impulzusokat ad a szerzőnek, akinek a fejében legtöbbször már konkrétan »egyben van« a darab” – beszélt az alkotói folyamatról Boldoczki a Gramofonnak. Egy-egy koncertjén három-négy trombitát is színpadra visz a különböző fajtákból, ezekhez a választásokhoz pedig legalább olyan muzikális fül kell, mint magához a játékhoz.

Pendereckit, úgy érzem, hogy nem a trombitáim, hanem elsősorban a saját hangom, zeneiségem érdekelte.

Boldoczki Gábor titka éppen ez a saját hang, amely ugyanúgy izgalomba hozza a világhírű zeneszerzőt, mint az egyszeri koncertlátogatót – köztük a művész legnagyobb hazai rajongóját, Dr. Zacher Gábor toxikológust. Kezében a trombita sokkal több lesz, mint a zenekari csúcspontok állandó szereplője. Ennyi poézist kicsikarni egy darab fémből: művészet.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Boldoczki Gábor (fotó: Marco Borggreve)

Boldoczki Gábor: A huszadik születésnapomon határoztam el, hogy zenész leszek

Kapcsolódó

Boldoczki Gábor: A huszadik születésnapomon határoztam el, hogy zenész leszek

Az ECHO Klassik díjas trombitaművész a világ élvonalbeli szólistája. Karrierjéről, terveiről, és arról is mesélt, hogy milyen volt Pendereckivel és Fazıl Say-jal dolgozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Klasszikus kortárs zene

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus kritika

À la française – ilyen volt a Pannon Filharmonikusok koncertje

„Finom és választékos” – ezt írja a Pannon Filharmonikusok szeptember 12-i műsoráról kritikusunk. A Kodály Központban Ravel, Debussy és Martin művei szólaltak meg.
Klasszikus videó

Szivárványos zászlóval ért véget a BBC Proms

58 nap, 85 koncert, 191 karmester, 83 zenekar és együttes: szeptember 14-én zárt Nagy-Britannia legnagyobb klasszikus zenei fesztiválja, a BBC Proms.
Klasszikus hír

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.