Klasszikus

„Egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz”

KULT50: Boldoczki Gábor
2018.10.17. 14:50
Ajánlom
A világhírű trombitás, Maurice André egy koncert során felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. Boldoczki Gábor a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Boldoczki Gábor

Boldoczki Gábor

Boldoczki Gábor az utóbbi tizenöt-húsz évben éppolyan fényesen csillog a nemzetközi zenei életben, mint a hangszere. „A trombita is játszhat bel cantót” – írta egy előadása kapcsán a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A szólóművész tavaly elnyerte a világ legrangosabb független hanglemezszakmai díját, az ICMA-t kortárs zenei kategóriában, a németek zenei Oscarjának számító Echo Klassikon pedig a legjobb szólista kategóriájában jeleskedett – 2008 után másodszor.

Szegeden született 1976-ban, első tanára az édesapja, Boldoczki Sándor volt a kiskőrösi zeneiskolában. „Kilencévesen kezdtem trombitálni, rendszeresen gyakoroltam mindenféle szigorú felügyelet nélkül; szerettem csinálni, de nem fűztem hozzá komoly elképzeléseket” – vallotta be a Figaro magazinnak. Ennek ellenére tizennégy évesen országos versenyt nyert, majd a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta, és amikor Genfben, egy nemzetközi megmérettetésen épp a huszadik születésnapján vehetett át díjat, végre elhatározta, hogy muzsikus lesz. A Zeneakadémián és Karlsruhe városában tanult, a diplomáját megszerezve pedig rögtön óraadója is lett a Liszt Ferenc téri egyetemnek.

1997-ben megnyerte a müncheni ARD-versenyt, és első lett a legjelentősebb trombitás megmérettetésnek számító párizsi Maurice André-versenyen. A kritika igen korán felismerte, hogy Boldoczki kivételesen széles látókörű előadó, aki az általa játszott darabokhoz intelligensen és nagy fokú érzékenységgel közelít. De felismerte ezt az említett verseny névadója, a legendás trombitaművész, Maurice André is, aki egy franciaországi koncerten a közönség szeme láttára felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. „Henri Tomasi darabját Boldoczki Gábor fogja előadni – úgy, ahogy én mindig is szerettem volna eljátszani” – André ezekkel a szavakkal konferálta fel fiatalabb kollégáját egy másik alkalommal, egy gálakoncerten.

Boldoczki Gábor a 2015-6-os évadban rezidens szólista volt a Pannon Filharmonikusoknál

Boldoczki Gábor a 2015-6-os évadban rezidens szólista volt a Pannon Filharmonikusoknál

A világ legnagyobb együtteseivel játszott együtt, köztük a Bajor Rádió Szimfonikusaival, a Marinszkij Színház zenekarával, a berlini Konzerthaus zenekarával, a Cseh Filharmonikusokkal és a Bécsi Szimfonikusokkal. „Finoman formált artikuláció, bámulatos gyorsaság, különösen biztos ansatz és koloratúra (...) egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz” – írták róla Salzburgban, Mozart szülővárosában.

Nem engedi, hogy a hangszeréhez tartozó repertoár korlátozza, átirataival, illetve a nevéhez fűződő ősbemutatókkal hívja fel magára a figyelmet.

Miközben sokan a lemezkiadás halálát vizionálják, Boldoczki már kilenc albumot készített, ami egy népszerűbb szólóhangszer esetében is szép számnak minősülne. Tromba Veneziana című lemezén Vivaldi-concertókat játszik a Cappella Gabettával, de éppúgy elsőrangú felvételeket készített Bach, Purcell, Telemann, Händel, Haydn és Hummel műveiből. Legutóbbi, Bohemian Rhapsody című albumán pedig cseh zeneszerzők művei hallhatók trombitaátiratban.

Dubrovay László három versenyművet írt a számára, az ICMA-díjjal kitüntetett album, az Oriental Concertos pedig két, Boldoczkinak komponált művet tartalmaz Krzysztof Pendereckitől és Fazil Saytól. „Egy zeneszerzővel mindig nagyon izgalmas a közös munka. Szerintem a szólista inkább inspirál, impulzusokat ad a szerzőnek, akinek a fejében legtöbbször már konkrétan »egyben van« a darab” – beszélt az alkotói folyamatról Boldoczki a Gramofonnak. Egy-egy koncertjén három-négy trombitát is színpadra visz a különböző fajtákból, ezekhez a választásokhoz pedig legalább olyan muzikális fül kell, mint magához a játékhoz.

Pendereckit, úgy érzem, hogy nem a trombitáim, hanem elsősorban a saját hangom, zeneiségem érdekelte.

Boldoczki Gábor titka éppen ez a saját hang, amely ugyanúgy izgalomba hozza a világhírű zeneszerzőt, mint az egyszeri koncertlátogatót – köztük a művész legnagyobb hazai rajongóját, Dr. Zacher Gábor toxikológust. Kezében a trombita sokkal több lesz, mint a zenekari csúcspontok állandó szereplője. Ennyi poézist kicsikarni egy darab fémből: művészet.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Boldoczki Gábor (fotó: Marco Borggreve)

Boldoczki Gábor: A huszadik születésnapomon határoztam el, hogy zenész leszek

Kapcsolódó

Boldoczki Gábor: A huszadik születésnapomon határoztam el, hogy zenész leszek

Az ECHO Klassik díjas trombitaművész a világ élvonalbeli szólistája. Karrierjéről, terveiről, és arról is mesélt, hogy milyen volt Pendereckivel és Fazıl Say-jal dolgozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Vizuál

A Ruben Brandt és a Napszállta tarolt Sevillában

Milorad Krstic akció-thrillere a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is elnyerte a sevillai filmfesztiválon, Nemes Jeles László filmjét pedig a legjobb európai koprodukciót megillető Eurimages-díjjal tüntették ki.
Klasszikus

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Tánc

Az arcukkal is táncolnak

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hegedű

„Szeretettel…” – Joachim József tanácsai hegedűsöknek

Brahms jóbarátja és műveinek tolmácsolója, Európa egyik legrangosabb hegedűművésze volt a 19. században Joachim József. Az idős mester Vecsey Ferencnek gyűjtött össze hat szabályt.
Klasszikus gyereknap

A 8 éves Máté vezényelhette a Budapesti Fesztiválzenekart

A Gyermekek Világnapján Fischer Iván átadta a pulpitust egy kisfiúnak: Máté Dvorák VI. szimfóniájából vezényelhetett az együttes élén.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Tíz fiatal tehetség vehette át a 2018-as Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában kedden a Müpában Budapesten.
Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.