Klasszikus

„Egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz”

KULT50: Boldoczki Gábor
2018.10.17. 14:50
Ajánlom
A világhírű trombitás, Maurice André egy koncert során felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. Boldoczki Gábor a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Boldoczki Gábor

Boldoczki Gábor

Boldoczki Gábor az utóbbi tizenöt-húsz évben éppolyan fényesen csillog a nemzetközi zenei életben, mint a hangszere. „A trombita is játszhat bel cantót” – írta egy előadása kapcsán a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A szólóművész tavaly elnyerte a világ legrangosabb független hanglemezszakmai díját, az ICMA-t kortárs zenei kategóriában, a németek zenei Oscarjának számító Echo Klassikon pedig a legjobb szólista kategóriájában jeleskedett – 2008 után másodszor.

Szegeden született 1976-ban, első tanára az édesapja, Boldoczki Sándor volt a kiskőrösi zeneiskolában. „Kilencévesen kezdtem trombitálni, rendszeresen gyakoroltam mindenféle szigorú felügyelet nélkül; szerettem csinálni, de nem fűztem hozzá komoly elképzeléseket” – vallotta be a Figaro magazinnak. Ennek ellenére tizennégy évesen országos versenyt nyert, majd a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta, és amikor Genfben, egy nemzetközi megmérettetésen épp a huszadik születésnapján vehetett át díjat, végre elhatározta, hogy muzsikus lesz. A Zeneakadémián és Karlsruhe városában tanult, a diplomáját megszerezve pedig rögtön óraadója is lett a Liszt Ferenc téri egyetemnek.

1997-ben megnyerte a müncheni ARD-versenyt, és első lett a legjelentősebb trombitás megmérettetésnek számító párizsi Maurice André-versenyen. A kritika igen korán felismerte, hogy Boldoczki kivételesen széles látókörű előadó, aki az általa játszott darabokhoz intelligensen és nagy fokú érzékenységgel közelít. De felismerte ezt az említett verseny névadója, a legendás trombitaművész, Maurice André is, aki egy franciaországi koncerten a közönség szeme láttára felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. „Henri Tomasi darabját Boldoczki Gábor fogja előadni – úgy, ahogy én mindig is szerettem volna eljátszani” – André ezekkel a szavakkal konferálta fel fiatalabb kollégáját egy másik alkalommal, egy gálakoncerten.

Boldoczki Gábor a 2015-6-os évadban rezidens szólista volt a Pannon Filharmonikusoknál

Boldoczki Gábor a 2015-6-os évadban rezidens szólista volt a Pannon Filharmonikusoknál

A világ legnagyobb együtteseivel játszott együtt, köztük a Bajor Rádió Szimfonikusaival, a Marinszkij Színház zenekarával, a berlini Konzerthaus zenekarával, a Cseh Filharmonikusokkal és a Bécsi Szimfonikusokkal. „Finoman formált artikuláció, bámulatos gyorsaság, különösen biztos ansatz és koloratúra (...) egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz” – írták róla Salzburgban, Mozart szülővárosában.

Nem engedi, hogy a hangszeréhez tartozó repertoár korlátozza, átirataival, illetve a nevéhez fűződő ősbemutatókkal hívja fel magára a figyelmet.

Miközben sokan a lemezkiadás halálát vizionálják, Boldoczki már kilenc albumot készített, ami egy népszerűbb szólóhangszer esetében is szép számnak minősülne. Tromba Veneziana című lemezén Vivaldi-concertókat játszik a Cappella Gabettával, de éppúgy elsőrangú felvételeket készített Bach, Purcell, Telemann, Händel, Haydn és Hummel műveiből. Legutóbbi, Bohemian Rhapsody című albumán pedig cseh zeneszerzők művei hallhatók trombitaátiratban.

Dubrovay László három versenyművet írt a számára, az ICMA-díjjal kitüntetett album, az Oriental Concertos pedig két, Boldoczkinak komponált művet tartalmaz Krzysztof Pendereckitől és Fazil Saytól. „Egy zeneszerzővel mindig nagyon izgalmas a közös munka. Szerintem a szólista inkább inspirál, impulzusokat ad a szerzőnek, akinek a fejében legtöbbször már konkrétan »egyben van« a darab” – beszélt az alkotói folyamatról Boldoczki a Gramofonnak. Egy-egy koncertjén három-négy trombitát is színpadra visz a különböző fajtákból, ezekhez a választásokhoz pedig legalább olyan muzikális fül kell, mint magához a játékhoz.

Pendereckit, úgy érzem, hogy nem a trombitáim, hanem elsősorban a saját hangom, zeneiségem érdekelte.

Boldoczki Gábor titka éppen ez a saját hang, amely ugyanúgy izgalomba hozza a világhírű zeneszerzőt, mint az egyszeri koncertlátogatót – köztük a művész legnagyobb hazai rajongóját, Dr. Zacher Gábor toxikológust. Kezében a trombita sokkal több lesz, mint a zenekari csúcspontok állandó szereplője. Ennyi poézist kicsikarni egy darab fémből: művészet.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Boldoczki Gábor (fotó: Marco Borggreve)

Boldoczki Gábor: A huszadik születésnapomon határoztam el, hogy zenész leszek

Kapcsolódó

Boldoczki Gábor: A huszadik születésnapomon határoztam el, hogy zenész leszek

Az ECHO Klassik díjas trombitaművész a világ élvonalbeli szólistája. Karrierjéről, terveiről, és arról is mesélt, hogy milyen volt Pendereckivel és Fazıl Say-jal dolgozni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.