Amikor Bach a Wohltemperiertes Klavier két kötetét írta – 1722 és 1744 tájékán – valami hatalmasra vállalkozott. Mind a 12 hangra írt egy-egy darabot, egyet dúrban és egyet mollban. Ami egészen egyszerűen megfogalmazva azt jelenti, hogy C-dúrban és c-mollban, Cisz-dúrban és cisz-mollban is készült egy-egy prelúdium és fúga – és így tovább egészen H-dúrig és h-mollig.
Bach egyértelműen oktatásra szánta a művet, de ahogy az például a csellószvitjei esetében is megtörtént, az utókor sokkal többet látott bennük.
A Das Wohltemperierte Klavier ihlette a Classicus Quartet innovatív és egészen kimerítő mélységű sorozatát, a Das Wohltemperierte Streichquartettet. A sorozat második koncertje a c-moll hangnemet járja körül. Mozart Disszonancia vonósnégyese szolgál átmenettel a C-dúrból, majd Szigeti Máté Second Movement című művét, Schubert c-moll vonósnégyes-tételét (D 703), illetve Sosztakovics VIII. vonósnégyesét halljuk.
Ha felmész a BMC honlapjára, találsz egy ilyen képet a vonósnégyesről:
Nem, nem arról van szó, hogy ez a koncert csak két embert érdekelne. A Kurtág házaspár – György és Márta – irányítja az együttes felkészülését.
Ez egy elég erős érv a koncert mellett.
Rácz József, Baksai Réka, Tornyai Péter, Zétényi Tamás
Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr vonósnégyes K.465 ('Dissonanzenquartett'); Szigeti Máté: Second movement; Franz Schubert: Quartettsatz D.703; Dmitrij Sosztakovics: 8. vonósnégyes