Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

KULT50: Fischer Ádám
2018.10.21. 12:55
Ajánlom
Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

IMG_9024-133256.jpg

Fischer Ádám a KULT50-et lapozgatja (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Volt egy elég különös találkozásom Fischer Ádámmal. Bayreuthban történt, ahogy mondani szokás, verőfényes délután, öröknek tűnt a nyár meg a fény, elég beteg ötletnek látszott, hogy ilyen időben beüljön az ember egy szürke, búskomor színházterembe, ahol egy széken kuporogva öt órán keresztül Wagnert fog hallgatni. De hát áldozni is kell a kultúráért, és mi, nézők, leginkább az időnket meg a pénzünket áldozzuk rá. Nem sétálunk a domboldalon, nem a tengerbe lógatjuk a lábunkat, hanem Wagnert próbáljuk megérteni.

Fél óra van az előadás kezdetéig, elindul a nyitány, elindulunk vele egy mágikus utazáson, ki tudja, talán egy másik ember jön ki éjszaka a színházból, nem az, aki délután bement oda. És akkor megláttam Fischer Ádámot, amint épp a színház melletti étteremben egy pizzát ebédelt.

Nem tudom, hogy összeomlott-e bennem egy világ, de egy másik világ biztosan fölépült.

Vagy valami hályog került le a szememről. Hogy erről van szó, erről kellene, hogy szó legyen. Ez a művészet. Nem a pizza önmagában, hanem amit jelent. Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll, a Parsifal esetében hosszú órákon keresztül, koncentrációs készségre, tudnia kell, mi van a partitúrában, keresztül kell vinnie az akaratát a zenekaron, és nyilván nem rossz emberek a muzsikusok sem, de mégis olyanok, mint egy csapat rossz gyerek: ha nem érzik a tanár tekintetét magukon, rögtön rendetlenkedni kezdenek. És mindehhez erőnlét is kell. Hiába szeretnénk azt képzelni, hogy a karmester már hetekkel a Parsifal próbái előtt harmaton és ostyán él, éjjel virraszt, nappal páncélban jár, alapjában véve egy elmés-nemes Don Quijote, aki kopja helyett karmesteri pálcát visz a hóna alatt, mert ebből nem lesz Parsifal. De ha fél ötkor leküld egy könnyű ebédet, akkor ötkor fölmehet a függöny, tizenegykor pedig a bódult közönség angyalszárnyakon suhanhat a szállása felé.

Amikor ez a Parsifal ment Bayreuthban, már túl voltunk a Duna-parti Bayreuth első előadásán. Nálunk Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra rendezte az előadást, egyébként sokkal jobban és érzékletesebben, és főleg zeneközpontúan, ellentétben a nagynevű hely nagynevű sztárrendezőjével, csak a karmester volt azonos.

Fischer Ádám

Fischer Ádám

Az előadás új szintre emelte a hazai Wagner-lehetőségeket.

Kiderült, hogy nem csak az Operában lehet Wagnert játszani, és ha nem ott vagyunk, akkor akár el is térhetünk az ottani standardoktól. Nem kell röhögni a poros parókákon, a döglött hattyún. Nem a véletlenen múlik, hogy mennybe megyünk vagy pokolra szállunk alá, vagy, ami a legvalószínűbb, órákon át ücsörgünk a purgatóriumban, fölfelé nézegetve, hogy ezzel az erővel akár boldogok is lehetnénk. Már kijelölték a jövő évi programot, és mindannyian tudtuk, hogy itt valami nagy dolog születhet, igazi fesztivál, olyan eseménysor, amelyhez majd akár a nyári szabadságokat is egyeztetni kell, mert nem megyünk sehová, ha itt ilyesmit lehet hallgatni. Csak épp azt nem tudtuk, hogy milyen távra tervezzünk. Lesz-e elég kitartás Fischer Ádámban, hogy évről évre visszatérjen, megküzdjön a rutinnal, az intézményesüléssel, a csöndes hínárokkal, amelyek befonhatják az eseményt, lehúzzák a mocsárba, hogy a végén már nem is tudjuk, mi ebben a csodálatos. Jönnek-e majd a nagy énekesek, lesz-e pénz díszletre, jelmezre, honoráriumra, lesz-e szellemi tőke, amely viszi előre a sorozatot.

Én még mindig félek. Folyton ezt csináljuk: féltjük a boldogságunkat, miközben letagadnánk, hogy boldogok vagyunk. Azért ne felejtsük: amikor Fischer Ádám indult, senki nem tudhatta, hogy lesz-e hová megérkeznie. Amikor a két Fischer testvér kiment Bécsbe tanulni Hans Swarowskyhoz. Persze, tudta, aki tudta, hogy jó helyen vannak.

Közben felnőtt lassan egy generáció, amely saját bőrén tapasztalta, saját fülével hallotta, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet. Amelynek A walkürök lovaglása vagy a Rajna áradása nem rádióélmény, nem a fölhangosított televízió csodája, hanem valóság, hegedűk és trombiták, csellók és klarinétok. És a nagy felfordulás közepén rendületlenül ott áll Fischer Ádám, hogy rendet teremtsen.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fischer Ádám: A segítségnyújtás nem lehet bűncselekmény

Kapcsolódó

Fischer Ádám: A segítségnyújtás nem lehet bűncselekmény

Egyik lába Magyarországon, a másik lába a nagyvilágban. A hatvankilencedik évébe lépő Fischer Ádám a Wagner-napok művészeti vezetőjeként a nemzetközi operaéletben való jártasságát Budapesten kamatoztatja, miközben egyike azon kevés muzsikusoknak, akik határozottan nyilatkoznak társadalmi kérdésekben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus ajánló

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.
Klasszikus hegedű

Paganini ördög hegedűjének készítője, aki a monda szerint egy nő lelkét ejtette foglyul a hangszerbe

A kísérletező kedvű Guarneri hangszerei erősebb, vastagabb fából készültek, olykor teljesen különböznek egymástól formában, méretben, csak hangzásban nem: az mindegyiknél tökéletes. 1744. október 17-én halt meg Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri "del Gesu", minden idők egyik legnagyobb hegedűkészítője, Stradivari egyetlen méltó vetélytársa.
Klasszikus hír

Onczay Csaba kapta a japán Felkelő Nap Érdemrendet

A csellóművész az országban végzett oktatói munkájával érdemelte ki az elismerést. Huszonöt éve tesz azért, hogy Japán klasszikus zenei rangja emelkedjen.
Klasszikus kritika

Ritka zenei ünnep volt Várjon Dénes és a Pannon Filharmonikusok koncertje

Október 10-én Bogányi Tibor vezényelte a Pannon Filharmonikusokat a pécsi Kodály Központban; a műsoron két vérbeli romantikus alkotás szerepelt, jóllehet keletkezésüket jó hat évtized választja el egymástól.