Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

KULT50: Fischer Ádám
2018.10.21. 12:55
Ajánlom
Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

IMG_9024-133256.jpg

Fischer Ádám a KULT50-et lapozgatja (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Volt egy elég különös találkozásom Fischer Ádámmal. Bayreuthban történt, ahogy mondani szokás, verőfényes délután, öröknek tűnt a nyár meg a fény, elég beteg ötletnek látszott, hogy ilyen időben beüljön az ember egy szürke, búskomor színházterembe, ahol egy széken kuporogva öt órán keresztül Wagnert fog hallgatni. De hát áldozni is kell a kultúráért, és mi, nézők, leginkább az időnket meg a pénzünket áldozzuk rá. Nem sétálunk a domboldalon, nem a tengerbe lógatjuk a lábunkat, hanem Wagnert próbáljuk megérteni.

Fél óra van az előadás kezdetéig, elindul a nyitány, elindulunk vele egy mágikus utazáson, ki tudja, talán egy másik ember jön ki éjszaka a színházból, nem az, aki délután bement oda. És akkor megláttam Fischer Ádámot, amint épp a színház melletti étteremben egy pizzát ebédelt.

Nem tudom, hogy összeomlott-e bennem egy világ, de egy másik világ biztosan fölépült.

Vagy valami hályog került le a szememről. Hogy erről van szó, erről kellene, hogy szó legyen. Ez a művészet. Nem a pizza önmagában, hanem amit jelent. Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll, a Parsifal esetében hosszú órákon keresztül, koncentrációs készségre, tudnia kell, mi van a partitúrában, keresztül kell vinnie az akaratát a zenekaron, és nyilván nem rossz emberek a muzsikusok sem, de mégis olyanok, mint egy csapat rossz gyerek: ha nem érzik a tanár tekintetét magukon, rögtön rendetlenkedni kezdenek. És mindehhez erőnlét is kell. Hiába szeretnénk azt képzelni, hogy a karmester már hetekkel a Parsifal próbái előtt harmaton és ostyán él, éjjel virraszt, nappal páncélban jár, alapjában véve egy elmés-nemes Don Quijote, aki kopja helyett karmesteri pálcát visz a hóna alatt, mert ebből nem lesz Parsifal. De ha fél ötkor leküld egy könnyű ebédet, akkor ötkor fölmehet a függöny, tizenegykor pedig a bódult közönség angyalszárnyakon suhanhat a szállása felé.

Amikor ez a Parsifal ment Bayreuthban, már túl voltunk a Duna-parti Bayreuth első előadásán. Nálunk Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra rendezte az előadást, egyébként sokkal jobban és érzékletesebben, és főleg zeneközpontúan, ellentétben a nagynevű hely nagynevű sztárrendezőjével, csak a karmester volt azonos.

Fischer Ádám

Fischer Ádám

Az előadás új szintre emelte a hazai Wagner-lehetőségeket.

Kiderült, hogy nem csak az Operában lehet Wagnert játszani, és ha nem ott vagyunk, akkor akár el is térhetünk az ottani standardoktól. Nem kell röhögni a poros parókákon, a döglött hattyún. Nem a véletlenen múlik, hogy mennybe megyünk vagy pokolra szállunk alá, vagy, ami a legvalószínűbb, órákon át ücsörgünk a purgatóriumban, fölfelé nézegetve, hogy ezzel az erővel akár boldogok is lehetnénk. Már kijelölték a jövő évi programot, és mindannyian tudtuk, hogy itt valami nagy dolog születhet, igazi fesztivál, olyan eseménysor, amelyhez majd akár a nyári szabadságokat is egyeztetni kell, mert nem megyünk sehová, ha itt ilyesmit lehet hallgatni. Csak épp azt nem tudtuk, hogy milyen távra tervezzünk. Lesz-e elég kitartás Fischer Ádámban, hogy évről évre visszatérjen, megküzdjön a rutinnal, az intézményesüléssel, a csöndes hínárokkal, amelyek befonhatják az eseményt, lehúzzák a mocsárba, hogy a végén már nem is tudjuk, mi ebben a csodálatos. Jönnek-e majd a nagy énekesek, lesz-e pénz díszletre, jelmezre, honoráriumra, lesz-e szellemi tőke, amely viszi előre a sorozatot.

Én még mindig félek. Folyton ezt csináljuk: féltjük a boldogságunkat, miközben letagadnánk, hogy boldogok vagyunk. Azért ne felejtsük: amikor Fischer Ádám indult, senki nem tudhatta, hogy lesz-e hová megérkeznie. Amikor a két Fischer testvér kiment Bécsbe tanulni Hans Swarowskyhoz. Persze, tudta, aki tudta, hogy jó helyen vannak.

Közben felnőtt lassan egy generáció, amely saját bőrén tapasztalta, saját fülével hallotta, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet. Amelynek A walkürök lovaglása vagy a Rajna áradása nem rádióélmény, nem a fölhangosított televízió csodája, hanem valóság, hegedűk és trombiták, csellók és klarinétok. És a nagy felfordulás közepén rendületlenül ott áll Fischer Ádám, hogy rendet teremtsen.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fischer Ádám: A segítségnyújtás nem lehet bűncselekmény

Kapcsolódó

Fischer Ádám: A segítségnyújtás nem lehet bűncselekmény

Egyik lába Magyarországon, a másik lába a nagyvilágban. A hatvankilencedik évébe lépő Fischer Ádám a Wagner-napok művészeti vezetőjeként a nemzetközi operaéletben való jártasságát Budapesten kamatoztatja, miközben egyike azon kevés muzsikusoknak, akik határozottan nyilatkoznak társadalmi kérdésekben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus podcast

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Tíz rész már felkerült podcastként a netre, mutatjuk, ha esetleg nem találta volna!
Klasszikus bach

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.