Klasszikus

Egy kis esti zene

2006.02.01. 00:00
Ajánlom
Van-e ismeretlen Mozart? Az idei évben sokszor fog elhangzani ez a kérdés, és sokan fognak érvelni mellette és ellene. Nem valószínű, hogy év végén vizsga lenne a témából, mégis, aki figyel, talán többet tud meg a 250 éves zeneszerzőről.

A Magyar Rádió Márványtermében Mozart összes divertimentója hangzik el – Mozart születésnapján a negyedik részt hallhattuk, a közreműködők a Rádiózenekar fúvósai voltak. Ez az ötvenöt perc talán sokakhoz juttatott el olyan Mozart-zenéket, amelyeket kevesek ismernek. Magam például eddig sohasem hallottam a kürtduókat. Különös műfaj, találgathatunk, milyen alkalom szülte őket – lehet, hogy mindössze Mozart kísérletező kedve. Korai műveiben például sokkal magasabb fekvésben használta a kürtöket, mint később. Ez a sorozat talán attól érdekes, hogy (különösen az Asz-dúr tételeknél) kimondottan mély fekvésben hallhatjuk a kürtöket. Talán az is a kísérlet része, hogy csupán két kürt képes-e teljesnek mondható harmóniákra épülő zenét létrehozni… Mozart tollából feltétlenül – ám Berki Sándor és Szűcs Attila előadása csak foltokban adott erre igenlő választ. Néha az volt a benyomásom, hogy két jó képességű (különösen Berki Sándor) zenész kipróbálja, le lehet-e blattolni (különösen Szűcs Attila) az ennyire könnyű Mozart-darabokat. A válasz: hellyel-közzel. Annyira, hogy olykor növendékhangversenyen érezhettük magunkat, ahol drukkolunk, hogy a szereplők nagyobb gikszer nélkül megússzák az előadást. Gikszer ugyan nem volt, intonációs bizonytalanság, a kottában nem szereplő, meglepő hangok viszont igen. A kotta igazságát nem mindig sikerült megtalálni. Néha az is kiderült, a 6/8 nem is olyan könnyű metrum, különösen, ha az ember kénytelen levegőt is venni. Ezzel együtt a két ifjú kürtös javára kell írnunk, hogy végig együtt maradt – és hogy megmutatták ezeket az előadói szempontból hálásnak korántsem nevezhető műveket.

A két basszetkürtre és basszusklarinétra (vagy fagottra) írott F-dúr Adagio (K 410) magától is jobb zene, egyetlen hibája, hogy rövidke. Ezek a basszetkürt-zenék a legnemesebb „titkos” Mozart-muzsikák: Mozart itt már nem is kísérletezik a hangzással, inkább ínyenckedik, holott egyfajta „minimalizmus” ez is. Igaz, ezúttal a kissé darabos előadásban olykor megtörtek a frázisok, egy-egy dallamív levegő híján lekonyult, mégis élvezetesen szép hangzásban szólt az áttörten finom zene lényege.

A nagyobb előadói apparátust igénylő K 411-es B-dúr mű alighanem az est legjobb darabja. Ai az előadást illeti: feltétlenül az. A két klarinét, két basszetkürt és basszusklarinét (eredetileg két klarinét, három basszetkürt) muzsikája megpuhította a Márványterem rossz akusztikáját, a hallgató csak az asztaltársaságot és a bort hiányolta. A visszafogottan vidám muzsika akár a Don Giovanni második felvonásában is elférne.

Ezután elhangzott még egy jóval korábbi mű, a K 188-as C-dúr divertimento. Gondolom, ilyennek képzelte az ifjú Mozart a törököket: két fuvola, négy trombita, üstdob. Az üstdob itt igazi dallamhangszer. Nem csak az alaphangnemben (C, G) szerepel, hanem D és A hangokon is, ami elég meglepő – modernnek is mondható, de leginkább kedvesen gyermeki. Az előadás kiemelte e zene szeretetreméltó bumfordiságát. Bár a trombiták olykor „letrombitálták” a fuvolákat, ami nem feltétlenül felel meg Mozart intenciójának – igaz, ki tudja, mi volt a törököknél –, és olykor a ritmusok is megfutamodtak – akár a törökök – az idő fogytán. Mindenesetre örültem volna nagyobb precízségnek – ha már üstdob is van a hét előadó közt (meg anélkül is).

Végül következett az Esz-dúr divertimento (K 289). Itt oboákat, fagottokat és kürtöket hallhattunk: mintha Mozart azt mondta volna, elég a klarinétokból. Hiányzott is a hangzásból valami, amitől az oboa jobban belesimul a hangképbe – pedig Bartók Tamás és Gáspár László feltűnően könnyeden, minden erőlködés nélkül fújta hangszerét. Az idő azonban sürgetett, hiszen bruttó 55 perc nem sok ennyi zenére – valószínűleg ezt érezhette a hat zenész, különösen az állandóan mozgásban lévő és a mozgást fenntartó második fagott, aki rendre belesietett a sűrű kottafejekbe. Így aztán hiányzott például a menüett méltósága – holott ezek mégiscsak alkalmi zenék, szórakoztatásra, táncra szolgálnak.

Összességében kellemes órát tölthettünk az „ismeretlen” Mozarttal, jó hangszeres tudású zenészeket hallhattunk, de az is kiderült: ez sokszor kevés ahhoz, hogy igazi kamarázás, örömzene szólaljon meg. Valójában csak a klarinétos művek nyújtottak mélyebb zenei élményt – úgy érzem, ezekben a darabokban ennél több rejlik, és az efféle évforduló, az efféle hangversenysorozat éppen arra lehetne alkalom, hogy mindez kiderüljön.

(2006. január 27. 18:00 Magyar Rádió Márványterme – Mozart összes fúvós divertimentója 4. – A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara tagjainak hangversenye; 1. Hat tétel a K 487-es Kürtduókból: a) Adagio (No. 7), b) Andante (No. 10), c) Menuetto (No. 9), d) Allegro (No. 1), e) Andante (No. 3), f) Allegro (No. 8, km.: Berki Sándor, Szűcs Attila – kürt) 2. Két adagio: a) F-dúr, K 410 (Marschall Miklós, Szepesi János – basszetkürt, Sádl Péter – basszusklarinét) b) B-dúr, K 411 (Veér István, Vízkeleti Andrea – klarinét, Marschall Tamás, Szepesi János – basszetkürt, Sádl Péter – basszusklarinét) 3. Két divertimento a) C-dúr, K 188 (Hegyesi Gabriella, Nagy Attila – fuvola, Geiger György, Palotai István, Horváth Bence, Kirsch János, Magyar Ferenc – trombita, Ujvári Ferenc – üstdob) b) Esz-dúr, K 289 (Bartók Tamás, Gáspár László – oboa, Jankó Attila, Fehér Tibor – fagott, Berki Sándor, Szűcs Attila – kürt)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rolla Jánosra emlékeznek az Óbudai Társaskörben

Kelemen Barnabás és Perényi Miklós lép színpadra az Anima Musicae Kamarazenekar szólistájaként, de Jávori Ferenc Fegya is közreműködik a Rolla János 80 című emlékkoncerten az Óbudai Társaskörben, szeptember 30-án.
Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.