Klasszikus

Egy kis esti zene

2006.02.01. 00:00
Ajánlom
Van-e ismeretlen Mozart? Az idei évben sokszor fog elhangzani ez a kérdés, és sokan fognak érvelni mellette és ellene. Nem valószínű, hogy év végén vizsga lenne a témából, mégis, aki figyel, talán többet tud meg a 250 éves zeneszerzőről.

A Magyar Rádió Márványtermében Mozart összes divertimentója hangzik el – Mozart születésnapján a negyedik részt hallhattuk, a közreműködők a Rádiózenekar fúvósai voltak. Ez az ötvenöt perc talán sokakhoz juttatott el olyan Mozart-zenéket, amelyeket kevesek ismernek. Magam például eddig sohasem hallottam a kürtduókat. Különös műfaj, találgathatunk, milyen alkalom szülte őket – lehet, hogy mindössze Mozart kísérletező kedve. Korai műveiben például sokkal magasabb fekvésben használta a kürtöket, mint később. Ez a sorozat talán attól érdekes, hogy (különösen az Asz-dúr tételeknél) kimondottan mély fekvésben hallhatjuk a kürtöket. Talán az is a kísérlet része, hogy csupán két kürt képes-e teljesnek mondható harmóniákra épülő zenét létrehozni… Mozart tollából feltétlenül – ám Berki Sándor és Szűcs Attila előadása csak foltokban adott erre igenlő választ. Néha az volt a benyomásom, hogy két jó képességű (különösen Berki Sándor) zenész kipróbálja, le lehet-e blattolni (különösen Szűcs Attila) az ennyire könnyű Mozart-darabokat. A válasz: hellyel-közzel. Annyira, hogy olykor növendékhangversenyen érezhettük magunkat, ahol drukkolunk, hogy a szereplők nagyobb gikszer nélkül megússzák az előadást. Gikszer ugyan nem volt, intonációs bizonytalanság, a kottában nem szereplő, meglepő hangok viszont igen. A kotta igazságát nem mindig sikerült megtalálni. Néha az is kiderült, a 6/8 nem is olyan könnyű metrum, különösen, ha az ember kénytelen levegőt is venni. Ezzel együtt a két ifjú kürtös javára kell írnunk, hogy végig együtt maradt – és hogy megmutatták ezeket az előadói szempontból hálásnak korántsem nevezhető műveket.

A két basszetkürtre és basszusklarinétra (vagy fagottra) írott F-dúr Adagio (K 410) magától is jobb zene, egyetlen hibája, hogy rövidke. Ezek a basszetkürt-zenék a legnemesebb „titkos” Mozart-muzsikák: Mozart itt már nem is kísérletezik a hangzással, inkább ínyenckedik, holott egyfajta „minimalizmus” ez is. Igaz, ezúttal a kissé darabos előadásban olykor megtörtek a frázisok, egy-egy dallamív levegő híján lekonyult, mégis élvezetesen szép hangzásban szólt az áttörten finom zene lényege.

A nagyobb előadói apparátust igénylő K 411-es B-dúr mű alighanem az est legjobb darabja. Ai az előadást illeti: feltétlenül az. A két klarinét, két basszetkürt és basszusklarinét (eredetileg két klarinét, három basszetkürt) muzsikája megpuhította a Márványterem rossz akusztikáját, a hallgató csak az asztaltársaságot és a bort hiányolta. A visszafogottan vidám muzsika akár a Don Giovanni második felvonásában is elférne.

Ezután elhangzott még egy jóval korábbi mű, a K 188-as C-dúr divertimento. Gondolom, ilyennek képzelte az ifjú Mozart a törököket: két fuvola, négy trombita, üstdob. Az üstdob itt igazi dallamhangszer. Nem csak az alaphangnemben (C, G) szerepel, hanem D és A hangokon is, ami elég meglepő – modernnek is mondható, de leginkább kedvesen gyermeki. Az előadás kiemelte e zene szeretetreméltó bumfordiságát. Bár a trombiták olykor „letrombitálták” a fuvolákat, ami nem feltétlenül felel meg Mozart intenciójának – igaz, ki tudja, mi volt a törököknél –, és olykor a ritmusok is megfutamodtak – akár a törökök – az idő fogytán. Mindenesetre örültem volna nagyobb precízségnek – ha már üstdob is van a hét előadó közt (meg anélkül is).

Végül következett az Esz-dúr divertimento (K 289). Itt oboákat, fagottokat és kürtöket hallhattunk: mintha Mozart azt mondta volna, elég a klarinétokból. Hiányzott is a hangzásból valami, amitől az oboa jobban belesimul a hangképbe – pedig Bartók Tamás és Gáspár László feltűnően könnyeden, minden erőlködés nélkül fújta hangszerét. Az idő azonban sürgetett, hiszen bruttó 55 perc nem sok ennyi zenére – valószínűleg ezt érezhette a hat zenész, különösen az állandóan mozgásban lévő és a mozgást fenntartó második fagott, aki rendre belesietett a sűrű kottafejekbe. Így aztán hiányzott például a menüett méltósága – holott ezek mégiscsak alkalmi zenék, szórakoztatásra, táncra szolgálnak.

Összességében kellemes órát tölthettünk az „ismeretlen” Mozarttal, jó hangszeres tudású zenészeket hallhattunk, de az is kiderült: ez sokszor kevés ahhoz, hogy igazi kamarázás, örömzene szólaljon meg. Valójában csak a klarinétos művek nyújtottak mélyebb zenei élményt – úgy érzem, ezekben a darabokban ennél több rejlik, és az efféle évforduló, az efféle hangversenysorozat éppen arra lehetne alkalom, hogy mindez kiderüljön.

(2006. január 27. 18:00 Magyar Rádió Márványterme – Mozart összes fúvós divertimentója 4. – A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara tagjainak hangversenye; 1. Hat tétel a K 487-es Kürtduókból: a) Adagio (No. 7), b) Andante (No. 10), c) Menuetto (No. 9), d) Allegro (No. 1), e) Andante (No. 3), f) Allegro (No. 8, km.: Berki Sándor, Szűcs Attila – kürt) 2. Két adagio: a) F-dúr, K 410 (Marschall Miklós, Szepesi János – basszetkürt, Sádl Péter – basszusklarinét) b) B-dúr, K 411 (Veér István, Vízkeleti Andrea – klarinét, Marschall Tamás, Szepesi János – basszetkürt, Sádl Péter – basszusklarinét) 3. Két divertimento a) C-dúr, K 188 (Hegyesi Gabriella, Nagy Attila – fuvola, Geiger György, Palotai István, Horváth Bence, Kirsch János, Magyar Ferenc – trombita, Ujvári Ferenc – üstdob) b) Esz-dúr, K 289 (Bartók Tamás, Gáspár László – oboa, Jankó Attila, Fehér Tibor – fagott, Berki Sándor, Szűcs Attila – kürt)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.