Klasszikus

Egy másik Pitt

2008.02.07. 00:00
Ajánlom
II. György miniszterelnöke, id. William Pitt komoly csapást mért a franciákra a hétéves gyarmati háborúban. Pennsylvaniában város emlékeztet dicsőséges tetteire, róla nevezték el Pittsburgh városát, éppen 250 évvel ezelőtt, 1758-ban. Alig 150 évvel később pedig egy szimfonikus zenekar kezdett el működni e városban, napjaink egyik legjobb amerikai együttese, a Pittsburghi Szimfonikus Zenekar.

A jeles évforduló alkalmából a zenekar európai turnéra indult (ennek köszönhettük a koncert elején az USA budapesti nagykövetasszonyának rövid beszédét). A muzsikálás színvonala alapján azt hittük, hogy a turné elején jár a zenekar, de aztán kiderült, hogy épp fordítva: a turné végén vannak. Az izületek tehát nem csikorogtak, hanem elgémberedtek, a játék kicsit kifáradt, megkopott. Budapest után már csak Zágráb (Pittsburgh testvérvárosa, tudták?) következett. Ám még ebben a gémberedett állapotban is világos volt, hogy az USA 22. legnagyobb városának zenekara nagyon jó.

Beethoven Egmont-nyitányában a vonósok pontossága, koncentrált játéka, az erőteljes és egészséges vonóstónus nagyszerű estet ígért. A kompozíció vége egy kicsit leesett (lehet, hogy ezúttal Beethoven sem volt résen…), de ennek még nem tulajdonítottunk különösebben nagy jelentőséget. Jött ugyanis a G-dúr zongoraverseny, Nyikolaj Luganszkij szólójával. A pianistát viszonylag jól ismerjük lemezfelvételei alapján. A „semmi különös” kategóriával írhatnánk le az átlagnál csinosabb, semmibe révedő tekintetű fiatalember muzsikálását. Ahogy elkezdte a darabot, abban nem is volt semmi meglepő. Egyrészt a szokásos (értsd: átlagos) zongorázást hallottuk, másrészt pont olyan volt Luganszkij, mint amilyennek elképzeltük: semmi különös.

Meglepetéssel a zenekar korábban szépen hangzó vonósai szolgáltak. Hallhatóan meglepődtek azon, hogy H-dúrban válaszolnak a zongoristának, mert olyan bizonytalanul, zavarosan indították el frázisukat, hogy hirtelen azt hihettük, a magyar szimfonikus körkép elnevezésű rendezvénysorozat aktuális koncertjének szólampróbájára csöppentünk. Nem állítom, hogy ez a bizonytalanság végig jellemző is maradt, de azt igen, hogy az együttes munkáját valamiféle határozatlanság jellemezte. Nem tudom, hogy ebben volt-e szerepe Marek Janowskinak. A dirigens nagyvonalúan, de nem látványosan vezényelt. Az interpretáció szellemisége sem volt igazán feltűnő, nem szolgált hirtelen izgalmakkal, de ezt kevéssé bántuk. Nem vezényelt különösebben plasztikusan sem, de ahogy én láttam, a muzsikusok nem is igen figyeltek rá, sem vezetni, sem félrevezetni nem hagyták magukat.

Luganszkij kidolgozott kezű, magabiztos zongorista. De érdekes módon passzázsai, díszei korántsem tündököltek polírozott fényben. Ebből nem azt tudtuk meg, hogy technikája labilisabb, mint sejtettük, hanem azt, hogy fél-koncentrációval játszik. Előadása nem attól volt gyakran üres, hogy nincs személyes mondanivalója a műről. Ezt még el lehet felejtetni, ha a mű hangjaiért folytatott harc intenzitása, a koncentráció feszültsége kihallatszik az előadásból. Nem hallatszott ki, érezhetően nem számított, hogy néhány dolog nem sikerült tökéletesen. De sajnos emiatt soha nem is közelített a tökéleteshez. A lassú tétel merő formalitás volt, a finálé pedig azért adott okot sajnálkozásra, mert Luganszkij és a zenekar végre úgy zenélt, ahogy a kezdet kezdetétől kellett volna.

A szünet után valahogy minden jobb volt. Brahms III. szimfóniája szólalt meg. A hangzás nem esélytelenül tört a tökéletességre, a koncentráció is javult, de annyira nem, hogy ne kérdeztük volna meg újra és újra magunktól: vajon mit mond a pittsburghi kürtösnek, oboásnak, csellistának, brácsásnak ez a Brahms-mű. Hiába, ha az ember (képletesen) napokra össze van zárva egy tartózkodó, személytelenül muzsikáló, de valamiért sztárcsinálók fantáziáját birizgáló zongoristával, akkor előbb-utóbb hasonlítani kezd rá.

Végül egy szolgálati/akusztikai kérdés. Miért van az, hogy egy szimfonikus zenekar csukott zengőkamrákkal zenél, egy másik pedig nyitottakkal, miközben nagyon hasonló a műsoruk. A Pittsburghi Szimfonikusok nyitott kamrákat kaptak, s nagyon szép utózengéseket hallhattunk. Nem kérdés, csak tényközlés: a kis E környékén rezonál valami a teremben, olyan mintha egy meglazult „lambéria darab” lenne. Az első emeleti középerkélyen nagyon idegesítő. Amikor e sajátos akusztikai jelenséget megemlítettem a szünetben, egy földszintről jövő hallgató is megerősítette, sőt, azt állította, hogy már régebben is felfigyelt rá.
Molnár Szabolcs

(2008. február 4. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Pittsburghi Szimfonikus Zenekar koncertje; Beethoven: Egmont-nyitány, op. 84; IV., G-dúr zongoraverseny, op. 58; Brahms: III., F-dúr szimfónia, op. 90; km.: Nyikolaj Luganszkij (zongora); vez.: Marek Janowski)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.