Klasszikus

Egy másik Pitt

2008.02.07. 00:00
Ajánlom
II. György miniszterelnöke, id. William Pitt komoly csapást mért a franciákra a hétéves gyarmati háborúban. Pennsylvaniában város emlékeztet dicsőséges tetteire, róla nevezték el Pittsburgh városát, éppen 250 évvel ezelőtt, 1758-ban. Alig 150 évvel később pedig egy szimfonikus zenekar kezdett el működni e városban, napjaink egyik legjobb amerikai együttese, a Pittsburghi Szimfonikus Zenekar.

A jeles évforduló alkalmából a zenekar európai turnéra indult (ennek köszönhettük a koncert elején az USA budapesti nagykövetasszonyának rövid beszédét). A muzsikálás színvonala alapján azt hittük, hogy a turné elején jár a zenekar, de aztán kiderült, hogy épp fordítva: a turné végén vannak. Az izületek tehát nem csikorogtak, hanem elgémberedtek, a játék kicsit kifáradt, megkopott. Budapest után már csak Zágráb (Pittsburgh testvérvárosa, tudták?) következett. Ám még ebben a gémberedett állapotban is világos volt, hogy az USA 22. legnagyobb városának zenekara nagyon jó.

Beethoven Egmont-nyitányában a vonósok pontossága, koncentrált játéka, az erőteljes és egészséges vonóstónus nagyszerű estet ígért. A kompozíció vége egy kicsit leesett (lehet, hogy ezúttal Beethoven sem volt résen…), de ennek még nem tulajdonítottunk különösebben nagy jelentőséget. Jött ugyanis a G-dúr zongoraverseny, Nyikolaj Luganszkij szólójával. A pianistát viszonylag jól ismerjük lemezfelvételei alapján. A „semmi különös” kategóriával írhatnánk le az átlagnál csinosabb, semmibe révedő tekintetű fiatalember muzsikálását. Ahogy elkezdte a darabot, abban nem is volt semmi meglepő. Egyrészt a szokásos (értsd: átlagos) zongorázást hallottuk, másrészt pont olyan volt Luganszkij, mint amilyennek elképzeltük: semmi különös.

Meglepetéssel a zenekar korábban szépen hangzó vonósai szolgáltak. Hallhatóan meglepődtek azon, hogy H-dúrban válaszolnak a zongoristának, mert olyan bizonytalanul, zavarosan indították el frázisukat, hogy hirtelen azt hihettük, a magyar szimfonikus körkép elnevezésű rendezvénysorozat aktuális koncertjének szólampróbájára csöppentünk. Nem állítom, hogy ez a bizonytalanság végig jellemző is maradt, de azt igen, hogy az együttes munkáját valamiféle határozatlanság jellemezte. Nem tudom, hogy ebben volt-e szerepe Marek Janowskinak. A dirigens nagyvonalúan, de nem látványosan vezényelt. Az interpretáció szellemisége sem volt igazán feltűnő, nem szolgált hirtelen izgalmakkal, de ezt kevéssé bántuk. Nem vezényelt különösebben plasztikusan sem, de ahogy én láttam, a muzsikusok nem is igen figyeltek rá, sem vezetni, sem félrevezetni nem hagyták magukat.

Luganszkij kidolgozott kezű, magabiztos zongorista. De érdekes módon passzázsai, díszei korántsem tündököltek polírozott fényben. Ebből nem azt tudtuk meg, hogy technikája labilisabb, mint sejtettük, hanem azt, hogy fél-koncentrációval játszik. Előadása nem attól volt gyakran üres, hogy nincs személyes mondanivalója a műről. Ezt még el lehet felejtetni, ha a mű hangjaiért folytatott harc intenzitása, a koncentráció feszültsége kihallatszik az előadásból. Nem hallatszott ki, érezhetően nem számított, hogy néhány dolog nem sikerült tökéletesen. De sajnos emiatt soha nem is közelített a tökéleteshez. A lassú tétel merő formalitás volt, a finálé pedig azért adott okot sajnálkozásra, mert Luganszkij és a zenekar végre úgy zenélt, ahogy a kezdet kezdetétől kellett volna.

A szünet után valahogy minden jobb volt. Brahms III. szimfóniája szólalt meg. A hangzás nem esélytelenül tört a tökéletességre, a koncentráció is javult, de annyira nem, hogy ne kérdeztük volna meg újra és újra magunktól: vajon mit mond a pittsburghi kürtösnek, oboásnak, csellistának, brácsásnak ez a Brahms-mű. Hiába, ha az ember (képletesen) napokra össze van zárva egy tartózkodó, személytelenül muzsikáló, de valamiért sztárcsinálók fantáziáját birizgáló zongoristával, akkor előbb-utóbb hasonlítani kezd rá.

Végül egy szolgálati/akusztikai kérdés. Miért van az, hogy egy szimfonikus zenekar csukott zengőkamrákkal zenél, egy másik pedig nyitottakkal, miközben nagyon hasonló a műsoruk. A Pittsburghi Szimfonikusok nyitott kamrákat kaptak, s nagyon szép utózengéseket hallhattunk. Nem kérdés, csak tényközlés: a kis E környékén rezonál valami a teremben, olyan mintha egy meglazult „lambéria darab” lenne. Az első emeleti középerkélyen nagyon idegesítő. Amikor e sajátos akusztikai jelenséget megemlítettem a szünetben, egy földszintről jövő hallgató is megerősítette, sőt, azt állította, hogy már régebben is felfigyelt rá.
Molnár Szabolcs

(2008. február 4. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Pittsburghi Szimfonikus Zenekar koncertje; Beethoven: Egmont-nyitány, op. 84; IV., G-dúr zongoraverseny, op. 58; Brahms: III., F-dúr szimfónia, op. 90; km.: Nyikolaj Luganszkij (zongora); vez.: Marek Janowski)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Plusz

Vizsgaelőadások és diplomafilmek létrejöttét is segíti a Freeszfe jótékonysági aukciója

A Freeszfe Egyesület támogatói; színművészek, rendezők, írók, televíziós személyiségek és képzőművészek felajánlásaiból online jótékonysági aukciót rendez december 12-én, vasárnap. Az érdeklődők a licitálással az egyesület munkáját, vizsgaelőadások és diplomafilmek létrejöttét is segítik.
Vizuál

KÉP-regény: Lemmy, a whisky és én

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a metálzene iránti távoli rajongásáról, és a Motörhead zenekar akkor még élő legendás basszusgitárosáról, Lemmyről ír. 
Plusz

Így segít a Müpa a karácsonyi készülődésben

Újabb sztárfellépőket jelentett be a Müpa. Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra, Charles Lloyd, Daniel és Michael Barenboim, a Clayton-Hamilton Jazz Orchestra, Lee Ritenour és Palya Bea is visszatér a koncertterembe. Az ünnepi időszakban ajándékutalvánnyal is kedveskedik a nézőknek.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Királyi muzsika – Boldoczki Gábor a Capella Gabettával ad koncertet

A nemzetközi hírű trombitaművész és a Magyarországon már többször fellépő régizenei együttes Versailles című estjükön francia barokk utazásra hívják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Klasszikus ajánló

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus ajánló

Ajándékozzon koncertélményt a Concerto Budapesttel!

A világ legkiválóbb szólistáival, izgalmas és felfedezésre váró remekművekkel várja a Keller András vezette zenekar a közönséget jövőre is. Válasszon a Concerto Budapest ünnepi kínálatából, vásároljon ajándékkártyát vagy koncertjegyet ajándékba!
Klasszikus ajánló

Újévi Díszhangverseny – a Pannon Filharmonikusok adventi ajánlata

Újév. Egy rövid, de gazdagon összetett szó. Magában hordozza a jövő várakozását, az új reményeinket és egy viszonylag hosszú, ámbár gyorsan elröppeni látszó 365 napos időszakot. Újévi üdvözletünket, bizakodásunkat és vágyainkat töltjük ilyenkor a pezsgőspoharakba, amelyekhez Pécs legrangosabb társadalmi eseményén újra ünnepi klasszikus muzsika társul.