Klasszikus

Egy Német Requiem

2004.09.11. 00:00
Ajánlom
A lobbanékony Hugo Wolf egy alkalommal állítólag így jellemezte Brahms életművét: „ősi kövület, amely teljesen kívül esik az idők fő áramán.” Többé-kevésbé mindkét állítás igaz. Egyrészt kitűnő minőségű kövülettel van dolgunk, amely remekül ellenáll az ilyen-olyan áramlatokat hozó időnek, és egyáltalán nem erodálódik. Másrészt Brahms valóban különös figura a tizenkilencedik század második felének zenei világában.

Bár Liszt és Wagner kortársa volt, szellemi rokonságot egyáltalán nem e mágus-komponisták forradalmi újításaival, hanem a klasszikus műfajok őrzőjeként rég halott mesterekkel, mindenekelőtt Bachhal tartott és vállalt. Elég csak kinyitni az Ein deutsches Requiem partitúráját: a szimmetrikus szerkezetre feszített romantikus dallamok áradását újra és újra két lábbal a földön álló fúga-remekek józan heroizmusa egyensúlyozza ki.

A Mátyás templom közönsége szeptember 8-án a Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar előadásában, Kollár Imre vezényletével hallgathatta meg a Német Requiemet. A szopránszólót Szabóki Tünde, a baritonszólót Massányi Viktor énekelte.

Kollár Imre maga a nyugodt erő. Bensőséges viszonyt ápol a partitúrával, és nagy gondot fordít arra, hogy az eldugottabb, belső szólamokban történő finomságokra is felhívja a hallgatóság figyelmét. Látható és hallható célja volt, hogy pálcája nyomán a zenekartól, az énekkartól és a szólistáktól érkező motívumok úgy fonódjanak össze és sarjadjanak egymásból, mint a rajzfilmben villámgyorsan növekedő égig érő fa ágai. Különösen az első (Selig sind, die da Leid tragen) és az ötödik (Ihr habt nun Traurigkeit) tételben voltak olyan pillanatok, amelyekben a különböző forrásból származó dallamok illesztékei szinte eltűntek a hangzó térből. Ugyanezt a zenei folyamatot előrevivő, pozitív energiát éreztem a szólóénekesek előadásában is. Ritka szerencsés választás volt ez a kettős: hangszínükben és fogalmazásmódjukban egyaránt nagyszerűen összeillettek, s ehhez a harmóniához mindkettőjük részéről gazdag, erőteljes, de sohasem harsány hang és pontos intonáció társult. Szabóki Tünde és Massányi Viktor egyaránt mesterei a dallambeli szünetek intenzív áthidalásának, így képesek megakadályozni, hogy a pausák miatt szétessen a zenei folyamat. (Ilyen szempontból különösen a harmadik tétel nehéz, ahol az Isten előtti megsemmisüléstől a bariton szólista dallama szaggatottá, szinte fuldoklóvá válik.)

A Nemzeti Énekkar Antal Mátyás karigazgató munkájának köszönhetően alaposan felkészülve, biztos tudással állt színpadra. Az együttes mindvégig arányosan szólt, és jól hozta a mű nagy részéhez szükséges súlyos, veretes hangvételt, de a komor horizonton időnként felbukkanó derültebb, vigasztalóbb területeken (például a második tétel középrészében) nem sikerült könnyedebb hangzásra váltani, nem is szólva a jól megtanult és imponáló energiával előadott, de mindegyre leragadó fúgákról. A Debreceni Filharmonikus Zenekaron szintén érződött a gondos előkészítő munka, összességében azonban kicsit színtelennek találtam a muzsikusok játékát. A gordonkák és a brácsák rendre kihagyták a nagy domborítási lehetőségeket. Az első tétel elejét és visszatérését, valamint a második tételben a csellók ritmus-osztinátóját meglehetősen enerváltnak éreztem, a hegedűk viszont – főleg a harmadik tétel Ach, wie gar nichts szakaszában és fúgájában, valamint a bensőséges negyedik tételben – többször is elég keményen és differenciálatlanul szóltak. A második tételben a Denn alles Fleisch két fortissimo megszólalását megelőző, kiválóan felépített fokozások finisében az első kürt sajnos az önmegvalósítás útjára lépett, alaposan lemaradva az összes többi közreműködőtől, így a fantasztikus csúcspontokat nem sikerült közösen meghódítani. A zárótételben azonban a rézfúvós kar az addig enyhén gyengélkedő fafúvósokkal együtt váratlanul kivirágzott; utóbbiak közül különösen a fuvola és a klarinét búcsúzott szépen.

Befejezésként álljon itt egy másik vélemény a német mesterről. „A minden vállalkozásában megnyilvánuló roppant méltóság, mély és becsületes komolyság az, amely Brahmsot az átlag fölé emeli.” Becsületes komolyságból, tisztességes felkészülésből ezen a koncerten az előadók részéről sem volt hiány, és a sznobéria vámszedői által kultúrruhába öltöztetett ordas gagyik korában ez több, mint nagyra becsülendő.

(2004. szeptember 8. 20:00 Mátyás templom – A Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar oratóriumkoncertje; Brahms: Német Requiem; km.: Szabóki Tünde, Massányi Viktor (ének); karig.: Antal Mátyás; vez.: Kollár Imre)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hollywood

Gustavo Dudamel csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán

Ráadásul John Williams azt mondta rá, hogy egy géniusz.
Klasszikus galéria

Ismerd meg a fényképészt, aki utánozhatatlan fotókat készít klasszikus zenészekről

Vízben ázó cselló, fegyverként használt fagottok, a térben eltévedt vonósnégyes. Nikolaj Lund fotóművészete minden, csak nem unalmas.
Klasszikus hír

Ők kaptak KÓTA-díjat idén

Erdei Péter, Szabó Dénes és Fekete Gyula is KÓTA-díjat kapott. Mutatjuk a teljes listát!
Klasszikus hír

Lajtha-díjjal tüntették ki Balog József zongoraművészt

Balog József zongoraművész vehette át a Lajtha László Alapítvány Kuratóriumának díját a magyar kultúra napján Budapesten, a Bartók Rádió Lajtha-emlékkoncertjén.
Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.