Klasszikus

Egy óra Eötvös Péterrel

2003.11.03. 00:00
Ajánlom
Összecsapnak a műsorok. Nemcsak egymással. Fejünk fölött is. Követhetetlenül áradnak az őszi bemutatók. Ráadásként BÖF, miként a Budapesti Őszi Fesztivál becézi magamagát.

Bemutatták Eötvös Péter három egyfelvonásosát (Music for New York, Harakiri, Madrigálkomédiák) a Nemzeti Táncszínházban. Régebben Várszínház, majd Népszínház, majd ismét Várszínház. Most Nemzeti Táncszínház mint Nemzeti Sírkert. Mivel kiderült, hogy az 1977-ben tehetségtelenül újjáhamisított színházépület prózai és énekes előadásokra merőben alkalmatlan, átadták a táncosoknak: kezdjenek vele, amit tudnak.

A három Eötvös-egyfelvonásos szünettel együtt negyed kilencre befejeződik. A felvonások végén nem vastapsnak nevezett ütemes tapssal udvariaskodik a közönség – amiből idősebbek kihallják még az Éljen Rákosi, éljen a Párt! ütemét. A tartózkodás arra vall, zömében nem hazai nézők ültek a székeken.

Eötvös különféle kultúrák közötti feszültségekből táplálkozó muzsikája (Music for New York) újragondolja szintetizátoron Bartók Mandarinjának hallásvilágát. Összeeresztette a villanyárammal csiholt zenét a nyenyerével és a citerával. A Kölnben (1971) improvizált zenére muzsikás rakott palacsintaként ráimprovizált Dés László szaxofonnal, Dés András ír dobbal (2001). Ősi japán hangszereket alkalmaz (Harakiri) és szilánkokra tördeli a madrigálzenét.

Horváth Csaba New Yorkot idéző koreográfiája rendre fölsorolja a nagyvárosi neurózis, az elidegenedettség, a magány valamennyi táncszínpadi jelét. Ladányi Andreával előadott kettősük sűrű, őszinte színpadi magatartás, magas mozdulati szinten. A feszes előadásmód, a tartalomra összpontosítás fejet hajtó elismerést vált ki. Nehezen szabadulhat eközben a néző attól a kaján gondolattól, hogy a kortársi táncban valóságos hegyomlást idézne elő, ha a táncosnő váratlan megbotránkoztatással eltáncolná A hatytyú halálát.

Eötvös 1973-ban írt és 1997-ben már bemutatott Harakiri című színpadi játékában jobb hátul a színpadon Rácz Zoltán baltával fát hasogat a tőkén. Amennyire megítélhetem: igen szakszerűen vág fát. Jobb hátul favágás. Bal elöl Matuz István és Ittzés Gergely shakuhachin játszik. (Persze, hogy mi a shakuhachi, azt nem tudom. Úgy néz ki, mint egy szál bambusznád. És úgy szól, mintha a zuhany gégecsövét fújnák.) A szín közepén Csengery Adrienne, az új muzsika misszionáriusnője összefogottan, fölkészülten recitálja a japáni énekbeszédet. Teljesítményének lebilincselő erejét lemérhetjük azon, hogy míg az ismeretlen nyelven előadott recitativo értelmesnek hangzik, a zenekari árokból a szöveget költő és az előadást rendező Bálint István magyar recitálása merőben fölfoghatatlan.

Bálint a hetvenes években Halász Péter színházi csoportjának tagja. (Magam 31 éve láttam utoljára A skanzen gyilkosai című rendszerbosszantó előadásban. Vagy a Radnóti Színpadon, ahol – annak is már vagy tíz éve – egy Tolnai Ottó-színdarabbal próbált művészi szerencsét.) Bálint emigrált. New Yorkban telepedett le, a Squat Színház tagjaként.

A japán asszony, miután kirecitálta magát, bemegy a Csengery Zsolt tervezte paraván mögé. Árnyképét látjuk. Harakirit követ el. Utolsókat hördül a két shakuhachi. Rácz Zoltánnak elfogytak a hasítandó hasábjai. Már csak gyújtóst aprít. Ezzel a bánatos ténnyel ér véget a Harakiri.

A Madrigálkomédiákban színre gyalogolnak paravánok. Caillot sután fénymásolt commedia dell’arte metszetei borítják a mozgó paravánokat. Takarásukból kibukkantan, a festő Gerlóczy Sári bolondos kalapgyűjteményének darabjaival fejük búbján, a Tomkins-énekegyüttes jókedvű énekesei szólaltatják meg tisztán a madrigáltörmelékeket. Édesen hangzanak. Úgy ízlenek, akár utolsó, mohón kicsípett morzsák egy nápolyis zacskó fenekéről.

Halász Péter nagy önmérséklettel kérdőjelezi meg azt a színházat, azt a művet, azt a zenei formát, aminek megrendezésére vállalkozott. A Madrigálkomédiák régebbi munkája: most gyakran látni rendezéseit saját színházán, a Városi Színházon kívül. Az Operában (Fekete Gyula: A megmentett város), a Kiscelli Múzeumban (Monteverdi: Odüsszeusz hazatérése), a Nemzeti novemberben bemutatja Halász egy régebben már színre vitt munkáját (A portugál apáca levelei). Mit játszanak a Városi Színházban, ahol Halász a művészeti vezető? Halász felolvas részleteket Andy Warhol 1975-ben megjelent könyvéből, játsszák továbbá a Janika című Békefi-bohózatot, A csúnya lány és az Imádok férjhez menni című zenés vígjátékot, a Lili bárónő Huszka-operettet. Az utóbbi négyet a Turay Ida Színtársulat albérletben játssza Halász Péter és Jeles András úttörő színházában.

Tekinthetjük jelképnek akár. Az úttörő művészetnek fönntartott helyek a befogadás nehézkedési törvényei folytán visszacsúsznak az umcaccához.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.